close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Inovație în educația preșcolară – grădinițe fără bullying



| Organizator:
    Salvati Copiii Romania
| Categorie:
    Artă și cultură
| Problema de fond
    Calitatea climatului educațional influențează definitoriu achizițiile cognitive și comportamentale.
82% dintre școlari declară că au fost implicați în situații de bullying, acesta fiind unul dintre cei mai perturbatori factori ai climatului educațional. În tranziția de la grădiniță la școală, copiii înlocuiesc curiozitatea cu teama de a nu fi următoarea victimă și ajung să îi excludă pe alții din dorința de a nu fi cei excluși. Copiii manifestă dorința de a face parte din comunitate și, în general, se comportă bine atunci când li se oferă șansa. Este responsabilitatea adulților să ofere copiilor cadrul și experiențele care valorizează grija, empatia, respectul, iar adulții (părinți și cadre didactice) au nevoie la rândul lor de instrumente pentru a construi relații pozitive și a modela comportamente pe care doresc să le transmită copiilo


| Scopul proiectului
    Proiectul prioritizează relațiile pozitive dintre copii-copii și copii-adulți, creând pentru toți cei implicați oportunități de a participa, acționa și coopera. Obiective: 1)Crearea unei culturi durabile și incluzive în grădinițe astfel încât toți copiii să se simtă în siguranță. 2)Dezvoltarea abilităților socio-emoționale și tiparelor comportamentale bazate pe valori care asigură tranziția lină la școală și prevenirea bullyingului. 3)Creșterea capacității sistemului educațional de a răspunde nevoilor actuale ale copiilor.

Inovație în educația preșcolară – grădinițe fără bullying Inovație în educația preșcolară – grădinițe fără bullying Inovație în educația preșcolară – grădinițe fără bullying

| Aria geografica
    Argeș (Campulung, Pitești, Mioveni, Costești); București; Buzău (Buzău, Lopătari, Mânzălești, Vernești, Nișcov, Stâlpu, Zorești); Călărași (Ulmeni, Luica, Dichiseni, Călărași, Oltenița); Dâmbovița(Târgoviște, Aninoasa, Șotânga, Pucheni, Găeşti); Ialomița (Urziceni, Țăndărei, Slobozia, Ograda, Fetești, Dridu); Ilfov (Clinceni, Cornetu, Buftea, Domnești, Mogoșoaia); Prahova (Câmpina, Ploiești, Băicoi, Filipestii de Pădure, Poiana Vărbilău); Suceava(Frătăuții Vechi, Măneuți, Rădăuți, Satu Mare, Țibeni); Teleorman (Răsmirești, Ciolănești, Crangeni, Salcia, Bragadiru, Alexandria, Putineiu, Crangu, Bogdana, Sfințești, Slobozia Mandra, Nicolae Bălcescu);

| Rezumat
    Copiii au nevoie de grupuri și medii sociale lipsite de violență pentru a se dezvolta armonios. Salvați Copiii atrăgea atenția dimensiunii fenomenului de bullying și impactului său încă din 2016, prin studiul ”Bullying-ul în rândul copiilor – studiu sociologic la nivel național”. Să fim prieteni - Fără Bullying este un program care contribuie la formarea de comunități educaționale în care copiii se simt în siguranță pentru că relațiile pozitive dintre copii previn excluderea și bullying-ul, cresc coeziunea de grup și asigura tranziția lină la școală.
Metodologia propusă grădinițelor este adaptată după modelul Free of Bullying creat de Mary Foundation și Save the Children Danemarca.Salvați Copiii a pilotat metodologia în 2 etape în 5, apoi 17 grădinițe,implicând 3500 copii. În 2023 metodologia a fost definitivată, materialele pedagogice adaptate pe baza analizei de impact. Pe perioada proiectului (01.2023 –02.2024) alte 95 de grădinițe în care 801 specialiști lucrează cu 13.164 copii s-au alăturat.Adulții colaborează pentru a crea contexte în care copiii să trăiască împreună experiențe caracterizate prin toleranță, respect și grijă.
Propunem un proces de schimbare profundă a educației timpurii prin: 1)oferirea cadrului în care educatori și părinți lucrează împreună, cu intenție, pentru a crea comunități sigure; 2)crearea unui instrument pentru o tranziție lină la școală; 3)utilizarea educației bazată pe valori pentru crearea unei culturi pozitive în rândul copiilor și adulților; 4)punerea la dispoziția grădinițelor a unei metodologii și instrumente pedagogice ușor de integrat în viața și practica de zi cu zi pentru dezvoltarea socio-emoțională a copiilor.Continuăm diseminarea metodologiei, scopul este preluarea acesteia în politicile publice de către Ministerul Educației


| Date beneficiari direcţi
    13.164 copii preșcolari din 94 de grădinițe care implementează metodologia Să fim prieteni - Fără bullying în activitatea de zi cu zi. Copiii provin din 54 de comunități, în cea mare parte comunități vulnerabile, cu acces redus la resurse și programe educaționale complexe.

801 specialiști (educatoare, institutoare, profesori pentru învăţământ preşcolar, bibliotecare, instructori-animatori, consilieri școlari și directori de grădinițe) instruiți și activ implicați în implementarea metodologiei Să fim prieteni.

Peste 15.000 de părinți care au primit informații practice despre cum pot participa la crearea unui mediu de învățare mai sigur pentru copii atât la grădiniță cât și acasă și cum pot ajusta proprii comportamente pentru a susține dezvoltarea de abilități socio-emoționale la copii.

14 reprezentanți ai autorităților publice locale informați despre cum pot susține grădinițele și școlile prin investiții strategice cu impact semnificativ la nivelul întregii comunități.


| Activitati
    1)Selectarea a 95 de grădinițe din 384 care și-au manifestat disponibilitatea de a lucra constant cu educația bazată pe valori și de a implica tot personalul în acest demers.
2)Formarea a 801 specialiști din grădinițe pentru a implementa metodologia Să fim prieteni și a utiliza materialele specifice în activitățile zilnice.
3)Dotarea grădinițelor cu materialele didactice: 571 valize cu resurse educaționale (1 per grupă) și 13.164 de ursuleți prietenoși (câte unul pentru fiecare copil).
4)Aplicarea metodologiei în lucrul cu copiii, în relația cu părinții și la nivelul cancelariei. Practicile sociale și activitățile specifice consolidează spiritul comunitar și dezvoltă abilitățile socio-emoționale ale copiilor (ex. discuții de grup despre comportamente și emoții pe baza planșelor, folosind Ursulețul Prietenos pentru moderare; masajul însoțit de povești terapeutice și activitățile ritmice pentru a învăța despre spațiul personal, atingeri permise și nepermise). Activitățile periodice din cancelarie și cu părinții susțin coordonarea la nivel de comunitate și continuarea educației bazate pe valori și în familie.
5)Sprijin și mentorat. Lunar sunt organizate întâlniri de schimb de bune practici pentru specialiști. Echipa de proiect organizează periodic sesiuni demonstrative în grădinițe și sesiuni de mentorat.
6)Evaluarea impactului prin observarea copiilor, intervievarea specialiștilor și aplicarea de chestionare ante și post profesorilor și al părinților din grădinițele partenere.


| Rezultatele proiectului
    În 95 de grădinițe a fost îmbunătățit climatului social de dezvoltare, s-a redus incidența comportamentelor nedorite și a fost creat cadrul pentru o tranziție mai lină către școală.
801 specialiști și-au îmbunătățit competențele pentru utilizarea educației bazate pe valori și gestionarea grupului de copii în soluționarea situațiilor conflictuale prin întărirea coeziunii grupului.
13.164 preșcolari și-au dezvoltat abilitățile socio-emoționale, autonomia și independența și au înregistrat schimbări comportamentale în relațiile cu colegii, cum reiese din analiza de impact: 50% dintre copiii se joacă împreună mai bine și sunt mai amabili în interacțiunile reciproce; comportamentele de excluziune socială s-au redus de la 21% la 7%, manifestările agresive s-au redus de la 17% la 9%; 94% dintre părinți spun că al lor copil cere ajutorul unui adult când un coleg este nedreptățit, comparativ cu 81% la începutul proiectului. A crescut gradul de încredere al cadrelor didactice în capacitatea părinților de a fi parteneri: 9 din 10 educatori consideră că o colaborare mai strânsă cu părinții, acesta fiind unul dintre beneficiile proiectului.
Ministerul Educației a introdus educația bazată pe valori în grădinițe.
Metodologia a fost inclusă în strategia locală ”Comunitatea Stării de bine” a Municipiului Buzău și începând cu anul școlar 2023 – 2024 toate grădinițele din municipiu o implementează.
Numărul solicitărilor din partea grădinițelor crește constant și preconizăm că până în 2026,peste 450 de grădinițe se vor transforma în comunități educaționale sigure, adoptând noul mod de lucru.


| Bugetul
    246 LEI

| Parteneri
    Save the Children Denmark, The Mary Foundation, Fundația OMV Petrom, Egger România, Primăria Buzău.

| Despre organizator
    Salvați Copiii este o asociatie de utilitate publica, non-profit, neafiliata politic sau religios. In 33 de ani de activitate, am intervenit activ in societate, identificand solutii pentru protejarea si sprijinirea copiilor vulnerabili si am militat pentru o colaborare cu autoritatile, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Am creat retele de solidaritate si peste 3.700.000 de copii au fost implicati in programele si campaniile noastre.

| Website proiect
    safimprieteni.ro



Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes