Traim intr-o societate aflata intr-o continua si insetata dezvoltare. Lumea din jurul nostru evolueaza cu o viteza considerabila si cunoaste o tehnologizare cu care greu se poate tine pasul. Se resimte un dezechilibru intre real si virtual. Generatiile tinere incep sa considere virtualitatea indispensabila. Sunt cifre care atrag atentia asupra acestei situatii: in 2013 s-au vandut peste 1.9 miliarde telefoane mobile, iar pana in 2017 se preconizeaza ca vor fi in uz circa 6.6 miliarde. Conform sondajului TIME's Mobility, 84% din populatia care foloseste cel putin un telefon, recunoaste ca nu ar putea rezista nici macar o zi fara acestea. Drept dovada, noi termeni isi fac loc in viata noastra precum Nomophobia (No Mobile Phobia) sau sindromul Blackberry Finger.  

Consumix lanseaza un semnal de alarma prin mesajul "It's just a phone, not a piece of art!". Dezbatem problema valorilor din viata individului modern. Pasiunea pentru gadgeturi, precum telefoanele mobile, este de cele mai multe ori in detrimentul artei si culturii, afectand direct calitatea vietii. 

Povestirea urmatoare ilustreaza conceptul “nomophobie”, iar clipul Consumix pune mesajul intr-un context real!

Nomophobiac. In mijlocul noptii, in timpul somnului se aud vibratii, sunete acute si foiala. Intre vis si nerabdare, sunt deci semi-constient. Suna alarma la 7:15. Pana la si jumatate trec printr-un adevarat ritual virtual: verific mail personal plus mail birou, trei retele sociale, un portal de stiri si doua bloguri favorite, totul multi-tasking, de preferat cu o singura mana, inca in pat. Drumul pana la serviciu in metrou este o gura de aer proaspat: niste muzica, rasfoire bloggeriana si, daca nervii sunt prea intinsi, un joc mic. Incerc sa trec nivelul la “cursa cu melcul”, concentrat si un pic disperat, pentru ca urmeaza statia. 

La birou sunt ca pe banda rulanta. Ma prind in joc si alaturi de colegi “rulam” complet conectati. Pe mesele oamenilor, zeci de telefoane ignorate. Nu exista ragaz pentru niciun mesaj, nicio postare, nicio alerta cu aniversarea cuiva, nici un baz, nimic. 

Parca aud o vibratie. Cred ca mi-a scris cineva. Pariez ca ma asteapta si cateva notificari interesante. Nu mi-am mai verificat contul de azi-dimineata! Am zece minute sa-mi relaxez degetele pe telefon. Dar unde o fi? Nu mai este la locul lui! Unde naiba l-am lasat? A disparut de pe birou, acolo unde il las de doi ani, in fiecare zi, fara exceptie. Of, drace! Oare l-am pierdut sau a fost furat? Nu exista asa ceva! Cum as putea sa dovedesc ca a fost furat? Nu-mi permit altul in momentul asta, ca sa nu mai spun ca toata viata mea e in acel mobil. Iau sertarele la rand, geanta, caut in baie, trag cu ochiul la colegi pe birou. A, da! Pfui! Dintr-o data totul se clarifica si respir usurat. Este in buzunar! Parea o gluma proasta a colegilor. Ce paranoic! Nu m-am mai simtit asa de cand am dat examene in facultate. De cand mergeam la interviuri pentru job. Sau de cand m-a parasit…

Ce noroc! Gandul ca il pierdusem m-a consumat teribil! Ajuns acasa, nu mai am energie de nimic. A fost o zi plina si solicitanta. In pijamale si la somn cu noi. Ce fain ar fi sa ii iau o carcasa cu un model de pijamale. Imi revine obsedant in minte imaginea cu sute de oameni care lucreaza pe banda rulanta. Toti oamenii vorbesc la telefon. Nu exista nici o exceptie, toata lumea cu mobilul la ureche. Ba da, stai! Uite un cersetor. Nu este nici incaltat, normal ca nu are telefon. Nu il cauta nimeni nici de buletin. Zice ceva. Se cam stramba. Pare sa blesteme! Ce infiorator! Ma trezesc usurat si vad pe fereastra ca soarele este sus pe cer. E tarziu de tot! Ce naiba s-a intamplat cu alarma? Ma indrept catre telefon. Are o culoare cam ciudata. Dau sa il ating si imi dau seama ca este inert. Este din lut! Panica! Ce naiba e de facut? Ies pe usa pentru ca deja intarziasem la birou. Intru in metrou si toata lumea e fata-palida. Toti colegii mei, mari jucatori pe telefon si dependenti de smartphone, sunt acum tristi si disperati. Toate mobilele din lume sunt de LUT?! 

Ma trezesc inaintea alarmei: este 7:05!

Daca ti-a placut povestirea noastra, tinem legatura pe pagina Facebook a campaniei Consumix si pe site-ul www.creionetica.ro

Consumix este o campanie despre societatea de consum. In fiecare luna discutam despre o noua tema. Ne-am propus ca prin video, afise, fotografii si povestiri sa sensibilizam si, totodata, sa informam consumatorii privind deprinderile lor de consum si consecintele acestora.

Fara sustienerea partenerilor media, nu am fi ajuns la tine. Pentru asta le multumim!
ArtWe, Deco si Eco, Altreileasector.ro, Alternativ, StiriONG, BusinessLive, Onlinestudent, Sapte Seri, Societatea de consum responsabil, ArtActMagazine, Nonguvernamental, D’Alexander, Veioza Arte, Reforma, Societal, Mixtopia, Sub25, StopCO2, CooperativaUrbana, InfoONG, Greenly Magazine.