Tot mai multa lume afla ce inseamna “CSR” si vede cum responsabilitatea sociala corporatista – “corporate social responsibility”, si-a propus sa trezeasca constiintele si sa impuna grija pentru mediu si resursele naturale de orice fel.

Pentru a sustine activitatea celor interesati de rezolvarea problemelor societatii este in curs de desfasurare un proiect sprijinit de Petrom. Proiectul se abate de la tiparul cunoscut pana in prezent: cand o companie identifica un proiect dezvoltat de o organizatie non-profit, care se potriveste cu principiile proprii de implicare sociala. Ulterior, compania incheie un parteneriat cu organizatia respectiva, careia ii furnizeaza diverse resurse (financiare, materiale etc.) si ambele au beneficii practice si de imagine din aceasta asociere.

Provocarea este lansata sub forma unei emisiuni-concurs difuzata de Realitatea TV care vizeaza responsabilitatea sociala si starneste pro-activitatea organizatiilor din acest sector. Emisiunea, intitulata “Respect pentru viitor” si prezentata de Mona Nicolici, sustine si premiaza cele mai creative şi mai eficiente modalitati de a arata responsabilitate fata de viitor. Candidatii sunt chemati sa-si prezinte proiectele, sa structureze informatia in asa fel incat sa raspunda cat mai bine criteriilor cerute si astfel sa fie selectate si sa intre cu sanse mari in competitia finala.

Emisiunea-concurs urmareste dezvoltarea interesului privind îmbunatatirea calitatii mediului inconjurator, conservarea resurselor, recunoasterea, protejarea si promovarea valorilor sociale, stimularea respectului pentru viitor, dar si satisfacerea unor nevoi ale comunităţilor şi societăţii în general.

Pe scurt, cele 24 de proiecte care au trecut de faza de preselectie, intra in competitie si sunt prezentate pe parcursul a 12 editii difuzate in fiecare duminica de la 15:20 pe Realitatea TV de catre Mona Nicolici alaturi de personalitati publice importante. Publicul este invitat sa voteze telefonic proiectele prezentate, iar cele mai votate 10 proiecte intra in cursa finala pentru premiul cel mare de 150.000 Euro, acordat de Petrom pentru implementarea proiectului propus.

“O companie ca Petrom, care a inteles ca lumea din jurul ei trebuie preţuită, îngrijită şi mai ales sprijinită, are si forta sa faca toate aceste lucruri. Si mai ales, sa fie un exemplu de urmat de catre alte companii. Cred ca Romania sufera de promisiuni neonorate. Iar esenta responsabilitatii corporatiste sta tocmai in lucruri concrete si promisiuni tinute. Poate fi o sansa mare de schimbare a Romaniei. Cred ca ne lipseste respectul pentru ceea ce suntem, pentru ceea ce facem. Si atunci, emisiunea asta trebuia sa se numeasca: Respect pentru Viitor! Sper sa ne puna, macar putin, pe ganduri”, spune Mona Nicolici.

Proiectul propus de catre candidatii la concurs (asociatii, fundatii, persoane fizice si/sau grupuri de persoane fizice), trebuie sa cuprinda solutii de natura sa atinga obiective precum:
• realizarea unui interes general, regional, local si/sau de grup;
• implicarea in cel putin unul din urmatoarele domenii de activitate: educatie, dezvoltare comunitara sau mediu;
• generarea de efecte pozitive pe o perioada mai mare de 2 ani;
• generarea unui impact asupra unui grup semnificativ de indivizi (cel putin 500 de
oameni);
• indeplinirea cerintelor si nevoilor comunitatilor defavorizate si/sau ale societatii in general;
• incurajarea initiativei tinerei generatii;
• cointeresarea diverselor categorii de oameni cu privire la recunoasterea si protejarea adevaratelor valori sociale, ridicarea standardelor de viata si cresterea nivelului de educatie;
• contributia la dezvoltarea constiintei civice, a respectului pentru viitor si a grijii pentru generatiile viitoare;
• stimularea initiativei personale si colective, a dialogului si a parteneriatul intre indivizi si/sau intre colectivitati;
• constituirea unor exemple de urmat, care sa fie percepute ca atare, generand astfel cointeresarea si implicarea cat mai multor categorii de oameni / grupuri de indivizi;
• crearea premiselor necesare extinderii, atat la nivel teritorial, cat si asupra diverselor categorii sociale, a spiritului civic, a atentiei fata de resurse si in generatiile viitoare;
• desfasurarea unui dialog cu comunitatile, reprezentantii mass-media, cu autoritatile, liderii de opinie, cu angajatii organizatorului, diverse companii – agenti economici din sectorul public sau privat, dialog care sa genereze implicarea activa a acestora in rezolvarea problemelor ce privesc mediul inconjurator, educatia, socialul;
• dezvoltarea interesului privind protectia si imbunatatirea calitatii mediului, conservarea si utilizarea in mod responsabil a resurselor;
• asimilarea valorile platformei de responsabilitate sociala promovata de catre
organizator, respectiv: spirit civic, transparenta, dialog, implicare, parteneriat;
• incadrarea intr-un buget care sa nu depaseasca contravaloarea in RON a sumei de 150.000 Euro.


Cat mai multe ONG-uri cu proiecte valoroase social, dar si persoane care au initiativa privata in domeniul responsabilitatii sociale sunt invitate sa participe la emisiunea-concurs.

Data limita pana la care se pot depune proiectele este 31 martie 2008.

Mai multe informatii se afla pe site-ul emisiunii-concurs: www.respectviitorul.ro.