Urmărește promo proiect...

Nume proiect: Telefonul Varstnicului
Nume organizatie: Fundatia Principesa Margareta a Romaniei
 
Sectiunea/Sectiunile
Servicii de asistenta sociala
Originalitate
 
Date generale
Data de incepere a proiectului
Aug / 2015
Data de incheiere a proiectului
Dec / 2015
 
Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei
Nationala // Alba, Arad, Arges, Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Botosani, Brasov, Braila, Bucuresti, Buzau, Caras -Severin, Calarasi, Cluj, Constanta, Covasna, Dambovita, Dolj, Galati, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomita, Iasi, Ilfov, Maramures, Mehedinti, Mures, Neamt, Olt, Prahova, Satu Mare, Salaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timis, Tulcea, Vaslui, Valcea, Vrancea.
 
Organizatiile/ institutiile/ companiile partenere implicate in proiect
FUNDATIA VODAFONE ROMANIA

Rezumatul proiectului:  
Telefonul Varstnicului este un proiect dezvoltat in sprijinul varstnicilor din intreaga tara, ca raspuns la problema imbatranirii populatiei, fenomen in crestere care afecteaza Romania si intreaga Europa. Aproximativ 1.500.000 de vârstnici din România sunt astăzi afectați de singurătate într-o mai mare sau mai mică măsură, conform studiului național realizat de GfK pentru FPMR în septembrie 2015. Același raport relevă topul celor 5 probleme: situația financiară, problemele de sănătate, dependența de ceilalți, sentimentul de inutilitate și de singurătate, precum și lipsa unui interlocutor.

Prin Telefonul Varstnicului - o linie telefonica gratuita si confidentiala, proiectul raspunde nevoilor de informatie si de consiliere a varstnicilor care nu stiu la cine sa apeleze si caror institutii sa se adreseze, cat si acelora care doresc sa se implice in comunitate sau care se confrunta cu singuratatea. La cerere, persoanele varstnice au posibilitatea de a fi reapelate periodic, primind astfel sprijin moral si emotional din partea operatorilor specializati, pregatiti sa le vina in ajutor.

In primele doua luni de functionare a liniei telefonice, s-au acordat servicii de asistenta, informare si suport catre 517 apelanti unici, s-au inregistrat 1064 de contacte cu apelantii, s-au stabilit 73 de relatii de prietenie prin reapelare regulata, s-au inregistrat peste 120 de ore petrecute de oepratori pentru alinarea singuratatii.

Campania de informare despre Telefonul Varstnicului a ajuns la batrani atat din mediul urban, cat si din rural, prin mediatizare tv si radio. Peste 150.000 de pensionari au primit flyere odata cu pensia prin postasi ai Postei Romane.

Apelurile primite arata faptul ca un numar foarte mare de varstnici din intreaga tara au nevoie de informatii,ajutor si companie
 

Relevanta (context)
Contextul initierii proiectului:
Fenomenul imbatranirii populatiei este incontestabil atat la nivel mondial si european, cat si la nivel national. 3.2 milioane de persoane din populatia totala a Romaniei este reprezentata de persoane cu varsta de peste 65 ani, conform Institutului National de Statistica.

Pe langa problemele financiare si cele medicale, categoria de populatie cu varsta de peste 65 ani intampina doua mari probleme: singuratatea si accesul limitat la informatie. Acestea sunt cauzate atat de fenomenele sociale de izolare si discriminare a persoanelor varstnice, cat si de incapacitatea acestora de informare prin mijloace moderne si inadaptarea la societatea comunicationala actuala. 

In ce priveste problema singuratatii, aproximativ 1.500.000 de varstnici din Romania sunt astazi afectati de singuratate, conform unui studiu realizat de GFK pentru FPMR.
 
Scopul si obiectivele:
Scopul proiectului este cresterea calitatii vietii si a participarii sociale a persoanelor varstnice din Romania precum si promovarea demnitatii la o varsta inaintata. 

Obiectivele Telefonului Varstnicului sunt:
- furnizarea de servicii de asistenta, informare si consiliere prin telefon pentru varstnice
- crearea de relatii de prietenie prin reapelare regulata si alinarea singuratatii persoanelor reapelate
- promovarea participarii in comunitate a seniorilor 
- asigurarea unui grad mai ridicat de siguranta pentru victimele unor abuzuri. 

Principalele activitati:
1. Crearea liniei telefonice gratuite adresate varstnicilor, insemnand depunerea aplicatiei pentru alocarea unui numar gratuit de apelare si achizitia de hardware si software pentru call center, precum si amenajarea unui spatiu adecvat pentru derularea activitatii de call center.

2. Realizarea unui studio national privind situatia varstnicilor din Romania si problemele lor (GFK)

3. Acumularea unui set extensiv de informatii de interes general pentru varstnici. Ex: contacte ale Directiilor de Asistenta Sociala la nivel national, contact ale primariilor, informatii etc.

3. Promovarea proiectului si a serviciilor pentru publicul larg, in mass media populare in randul varstnicilor, dar si prin crearea unui website dedicat si desfasurarea unor campanii in social media. 

4. Oferirea de servicii de call center gratuite prin: preluarea apelurilor si inregistrarea lor, oferirea serviciilor de informare si consiliere specializate pe problemele varstnicilor, oferirea de suport moral varstnicilor afectati de singuratate, reapelarea regulata a varstnicilor singuri ce doresc mentinerea unei relatii de durata, indrumare catre institutiile competente si urmarirea modului de solutionare a cazurilor.

5. Analiza datelor si raportare a informatiilor privind: cazurile de abuz, neglijare, singuratate a varstnicilor sau problemele si stilul de viata al varstnicilor care pot fi baza pentru formularea unor concluzii sau realizarea unui studiu privind situatia varstnicilor din Romania.
 

Beneficiari:
Beneficiari directi:
351 apelanti unici, persoane din Romania cu varsta peste 65 de ani, indiferent de sex, din mediul urban si rural, vorbitoare de limba romana, cu acces la servicii de telefonie fixa/mobila
 
Beneficiari indirecti:
163 apelanti unici, p:ersoane din Romania cu varsta peste 55 de ani, indiferent de sex, din mediul urban si rural, vorbitoare de limba romana, cu acces la servicii de telefonie fixa/mobila. 209 ONG-uri/institutii din intreaga tara care doresc sa devina partenere ale proiectului
 
Implicarea beneficiarilor: 
Nu a fost cazul.
 
Rezultate (eficacitate)
Rezultatele proiectului:
De la deschiderea liniei telefonice si pana in luna decembrie 2015, s-au oferit servicii de asistenta, informare si suport prin telefon pentru 517 apelanti unici, cu o medie de 10 apelanti unici/zi lucratoare, s-au inregistrat 1064 de apeluri efectuate sau preluate, aceasta insemnand mai mult de 120 ore de singuratate alinate, 73 de relatii de prietenie prin reapelare regulata fiind legate cu varstnici care s-au declarant impovarati de singuratate. Un mare plus este faptul ca am ajuns sa oferim serviciile noastre atat varstnicilor din mediul urban, cat si celor din mediul rural. Aproximativ 30% dintre apelantii nostri au declarant ca locuiesc in marile orase, 38% in mediul rural si in orasele mici si 32% in Bucuresti.

De asemenea, peste 56% dintre apelantii nostri au marturisit ca locuiesc singuri, 10% ca locuiesc cu sotul/sotia si aproape 12% ca locuiesc cu alte rude. Nevoile la care am raspuns prin asistenta si indrumare au vizat solutii rezidentiale, ingrijiri la domiciliu, cazuri sociale, cazuri medicale, semnalari de abuzuri, modalitati de voluntariere, alinarea singuratatii, cresterea calitatii vietii, intarzierea imbatranirii fizice si psihice, precum si oportunitatile de prevenire si tratament precoce. 

De asemenea, linia telefonica a functionat ca un instrument de legatura intre actorii implicati in asistenta varstnicilor, institutii publice, ONG-uri, furnizori de servicii, carora le-am semnalat cazuri de abuzuri sau nevoi particulare, in baza noastra de date avand 209 ONG-uri/institutii abilitate in domeniu. 

Resursele umane implicate:
Echipa de proiect este formata din 5 personae:
- coordonatorul programului
- 2 operatori call-center 
- coordonatorul financiar 1/2 norma lucreaza cu norma 
- responsabilul de comunicare 1/2 norma 
De asemenea, avem 2 colaboratori, un asistent IT care a sprijinit implementarea baza de date si CRM, si un formator al operatorilor.
 
Implicarea voluntarilor:
Nu a fost cazul.

Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
Fundatia Vodafone Romania sprijina in calitate de partener derularea proiectului „Telefonul varstnicului”, prin oferirea unei finantari prin programul “Mobile for Good”.
 

Buget378.892 lei.
 
Contributiile in natura:
Nu este cazul.
 
 
Evaluare
Obstacole majore intampinate:
Unul dintre principalele obstacole intampinate a fost tendinta persoanelor varstnice de a avea incredere numai in persoane din cercul lor social sau persoane autorizate (medic, preot etc). Astfel ne-am orientat spre colaborarea cu Posta Romana, alegand sa ajungem la persoanele varstnice prin intermediul postasilor care au distribuit flyerele odata cu talonul de pensie.
 
Lectii invatate:
Un aspect invatat este acela al necesitatii constante de clarificare a limitelor si a cadrului de interventie al operatorilor, atat cu beneficiarii directi, cat si cu cei indirecti, astfel incat comunicatele sa nu lase loc de interpretari si supozitii. De asemenea, o comunicare stransa intre membri echipei de proiect este deosebit de importanta pentru a asigura eficienta si transparenta in activitatile curente ale proiectului.
 
Calitatile proiectului:
1.Telefonul Varstnicului este prima linie telefonica gratuita si confidentiala dedicata varstnicilor din Romania. La numarul de telefon disponibil, o voce calda si intelegatoare are un raspuns si o vorba buna pentru toti varstnicii din tara care vor sa afle o informatie sau, pur si simplu, sa stea de vorba cu cineva. Proiectul raspunde, astfel, la cel putin doua mari probleme pe care le intampina categoria de populatie cu varsta de peste 65 ani: singuratatea si accesul limitat la informatie. 

2.De asemenea, prin caracterul lui national, proiectul reprezinta un instrument de ajutor disponibil si celor din mediul urban si celor din mediul rural, apelantii primind din partea operatorilor specializati in egala masura informatii de interes, sfaturi, suport emotional si indrumare.
 

Argumentarea ORIGINALITATII proiectului
 
Telefonul Varstnicului este prima linie telefonica gratuita de ajutor și consiliere dedicata varstnicilor din Romania, propusa ca solutie avand in vedere fenomenul accelerat de imbatranire a populatiei, precum si multitudinea problemelor sociale identificate la nivel national in randul categoriei de populatie cu varsta peste 65 de ani. Dintre probleme, cele mai acute s-au dovedit a fi accesul limitat la informatie si singuratatea. 
 
De-a lungul timpului, FPMR a venit in sprijinul varstnicilor din Romania prin programe menite sa creasca calitatea vietii acestora si sa lupte impotriva izolarii lor, prin prezenta in centre de ingrijire sau la domiciliul lor. Inovatia proiectului Telefonul Varstnicului consta in acordarea suportului prin intermediul unei linii gratuite de ajutor, adresandu-se in acest fel varstnicilor din intreaga tara, independent de mediul in care locuiesc si de gradul lor de mobilitate. Astfel, un numar mai mare de varstnici pot beneficia in timp real de asistenta conform nevoilor lor de informare, consiliere si sprijin, atat practic cat si emotional.
 
Fenomenele sociale de izolare si discriminare a persoanelor varstnice, migratia accentuata din ultimii ani a familiilor tinere, incapacitatea varstnicilor de informare prin mijloace moderne si inadaptarea la societatea comunicationala actuala, toate au contribuit la izolarea sociala a varstnicilor, cu efecte dezastroase asupra sanatatii lor fizice si psihice, diminuand calitatea vietii lor. 
 
 
Comunicare
Planul de comunicare: 
Planul de comunicare a cuprins: 
1. O ampla campanie de mediatizare la tv si radio a linei Telefonul Varstnicului, cu un reach de 5 milioane oameni, campanie care a inclus:
- campanie de stiri si spoturi tv la Kanal D, avand ca endorser pe prezentatoarea Simona Patruleasca, constand in 7 reportaje la Stiri si difuzare spot social pe parcursul lunii decembrie;
- campanie de spoturi la Radio Romania Actualitati, 120 de difuzari
2. Informarea directa a beneficiarilor potential prin flyere distribuite de Posta Romana
3. Promovarea in mediul online prin: website, campanie pe Facebook, communicate si articole de presa 
 

***
Despre Organizator
Fundatia Principesa Margareta a Romaniei (FPMR) a fost infiintata in 1990 de Alteta Sa Regala Principesa Margareta a Romaniei impreună cu tatal sau, Majestatea Sa Regele Mihai I al Romaniei. Fundatia este o organizatie neguvernamentala de elita, care sprijina copii, tineri si varstnici prin interventii durabile, bazate pe schimbul de experienta si valori intre generatii.