Comisia Europeana a anuntat ca acorda Romaniei un nou termen pentru acreditarea finala a Agentiei de Plati si Interventii in Agricultura, pana la 16 decembrie. Comisia a apreciat progresele in punerea la punct a sistemului de control pentru platile din agricultura, dar a cerut continuarea imbunatatirii sistemelor informatice pentru a evita reducerea cu 25% a fondurilor alocate pentru platile catre fermieri.

Romania a asigurat Comisia ca nu va efectua plati pe scara larga inainte de a se efectua controalele necesare. De asemenea, a introdus modulul de software pentru inregistrarea rezultatelor de la controalele rapide; modulul a fost verificat de un expert independent. Expertul a descoperit insa probleme majore in functionarea modulului software care are rolul de a verifica efectuarea corecta a platilor. Din aceasta cauza s-a hotarat continuarea procedurii de aplicare a „mecanismului de salvgardare“, urmand a fi initiat printr-o decizie a Comisiei prevazuta pentru 20 decembrie.

 

Cu toate acestea, pe 15 decembrie, autoritatile romane trebuie sa furnizeze acreditarea finala Agentiei de Plati pentru Agricultura (APIA). Aceasta acreditare ar trebui sa abordeze aceleasi aspecte. Daca autoritatile romane, bazandu-se pe un raport al corpului de experti independenti, pot demonstra, pana la 16 decembrie, ca problemele majore identificate au fost rezolvate, procedura ce rezulta in adoptarea mecanismului de salvgardare va fi oprita.

 

Potrivit BBC, directorul APIA, Dan Gherghelas, spune ca principalele probleme - legate de masuratorile terenurilor pentru care se vor primi subventii europene - sunt pe cale de a fi rezolvate. Gherghelas, spune ca asa-numitul control clasic de teren al fermelor se apropie de final. Ar mai fi de controlat - potrivit direcotrului APIA - circa 470 de ferme in toata tara.

 

In paralel se realizeaza si controlul prin teledetectie - adica masuratori de la distanta, realizate cu ajutorul unor obiective speciale.

 

Dan Gherghelas spune ca in acest caz controalele au ca termen de finalizare data de 30 noiembrie.

 

O alta problema, aceea legata de sistemul informatic de administrare si control, ar fi fost rezolvata, mai spune directorul APIA, dupa ce firma Siveco ar fi predat si cel de-al doilea sistem de calcul.

 

---

Pe 10 octombrie, Comisia a informat Romania ca se confrunta cu o reducere de 25% a fondurilor UE alocate pentru plati in agricultura daca nu poate rezolva anumite probleme serioase in propriul sistem administrativ si de control financiar inainte de inceperea efectuarii de plati catre producatorii agricoli (anul de plata incepe la 1 decembrie 2007). Regulamentul Comisiei 1423/2006, in baza Art.37 din Tratatul de Aderare pentru Romania, prevede reducerea fondurilor alocate platilor cu 25% daca sistemele care trebuie sa garanteze efectuarea corecta a platilor catre fermieri au deficiente suficient de serioase pentru a afecta functionarea corespunzatoare a intregului sistem. Romania a fost informata ca ar putea preveni acest lucru prin solutionarea a doua probleme de importanta majora: introducerea si testarea corespunzatoare a doua module de software care sunt indispensabile functionarii SIAC (Sistemul Integrat de Administrare si Control); si evitarea efectuarii de plati catre producatorii agricoli inainte de finalizarea controalelor necesare.

Romania a transmis raspunsul sau Comisiei, printr-o scrisoare datand din 8 noiembrie, ce precizeaza masurile care au fost luate, insotita de un raport al expertului independent Deloitte. Comisia a analizat raspunsul si a ajuns la concluzia ca trebuie depuse in continuare eforturi serioase in ce priveste unul dintre modulele software.

 

Cum functioneaza sistemul de plati

 

In fiecare an, incepand cu 1 decembrie, statele membre pot efectua plati directe producatorilor agricoli din propriul bugetul national prin intermediul Agentiei de Plati. Aceste fonduri sunt apoi rambursate catre bugetul national din bugetul comunitar. Din cauza deficientelor inregistrate la momentul aderarii in Sistemul de Administrare si Control si in Agentia de Plati si pentru a evita neregularitatile financiare si distorsionarea functionarii pietei interne, Regulamentul 14723/2006 permite ca un procent de 25% din fondurile comunitare sa fie retras daca sunt descoperite probleme serioase in sistem. Ceea ce nu inseamna ca producatorii agricoli sunt in pierdere, ci doar ca bugetul national trebuie sa acopere aceasta reducere cu 25% a volumului fondurilor comunitare pana cand sunt rezolvate problemele. De asemenea, Romania va face obiectul procedurii de audit standard care se aplica in toate statele membre UE. Acest lucru ar putea rezulta, in deciziile de bilant, in cereri de rambursare a anumitor sume catre Comisie.