close

Aboneaza-te

Scrie numele si adresa ta de email mai jos iar noi iti vom trimite mail de cate ori avem noutati pentru tine.




 

Participanti & Proiecte



Detectorul de clientelism



| Organizator:
    Asociatia Expert Forum (Efor)
| Categorie:
    Programe
| Problema de fond
    Dincolo de coruptia demonstrabila penal, proasta guvernare si clientelismul politic sunt mediul favorizant pentru marea coruptie si acestea trebuie combatute in paralel cu reforma justitiei. Programul a pornit pentru a monitoriza modul in care partidele politice folosesc abuziv banii publici pentru interese clientelare. Numai in PDNL s-au investit 10 miliarde de euro. Ne-am propus sa aratam cum se aloca netrasparent banii, sa ajutam persoane interesate de subiect sa monitorizeze pentru a combate efectele dezastruoase pe termen lung: alocari catre primarii prieteni, migratie politica, achizitii catre firmele prietenoase, de partid, infrastructura proasta sau comunitati neglijate. Similar, am urmarit sifonarea banilor din alte surse, precum companiile de stat, in scopuri clientelare.

| Scopul proiectului
    Ne dorim consolidarea bunei guvernari, sa gasim conexiunea dintre performanta guvernarii cu folosirea banilor publici si, in ultima instanta, sa ajutam institutiile UE oferindu-le un sistem de indicatori obiectivi de buna guvernare care sa permita compararea si monitorizarea tarilor, inclusiv pentru a vedea impactul reformelor din justitie sustinute de UE asupra cresterii calitatii guvernarii. Urmarim imbunatatirea eficacitatii, transparentei, permitand publicului sa supravegheze bugetele si sa participe la dezbaterile pe alocarile de resurse prin facilitarea dialogului cu autoritatile.

Detectorul de clientelism Detectorul de clientelism Detectorul de clientelism

| Aria geografica
    Romania (Alba, Cluj, Constanta, Iasi, Teleorman, Caras Severin, Gorj, Prahova, Brasov, Bucuresti), Republica Moldova (Chisinau), Bruxelles, Georgia, Croatia, Bulgaria, Serbia

| Rezumat
    Impreuna cu colaboratorii nostri din regiune, ne-am uitat de-a lungul anilor la cele trei domenii principale de politica care, in regiunea noastra, sunt cele mai permeabile clientelismului si care reprezinta principalele surse de fonduri ilicite pentru partidele politice: alocarea fondurilor publice, in principal pentru investitii de capital, de la nivel central la nivel regional/judetean; operarea companiilor publice, la nivel central, regional si local; achizitiile publice, ca tema orizontala si sursa principala de coruptie. Astfel, activitatea noastra s-a bazat pe traducerea datelor in instrumente vizuale, usor de inteles, care in final asigura transparenta deciziilor publice. De pilda, am incercat sa combatem populismul partidelor politice, care afirma ca programe precum PNDL conduc la crestere economica si la bunastarea comunitatilor, cand, de fapt, sunt mecanisme prin care se asigura sinecuri politice si achizitii pentru firme prietenoase partidului de la guvernare. Credem ca singurul mod prin care putem avea o discutie publica civilizata este daca oferim argumente si pornim discutii bazate pe cifre.

Datele pentru PNDL din 2004 pana in 2018, sunt disponibile in Harta Clientelismului, actualizata in fiecare an. Harta este un raspuns la sistemul corupt si la lipsa transaperentei din Romania, fiind un real ajutor pentru institutiile europene, anticoruptie, pentru jurnalisti, dar si pentru cetateni, in a intelege ce se intampla cu banii statului, unde ajung si cum sunt folositi. Am lansat rapoarte similare si despre Moldova si Georgia, reusind sa evidentiem tipologii diferite de clientelism care au la baza aceeasi logica a politicienilor care incearca sa acapereze resursele publice pentru campanii electorale si pentru propria bunastare.


| Date beneficiari
    Beneficiarii directi ai instrumentelor noastre pentru detectarea bunei guvernari sunt in primul rand publicul larg din Romania si regiune, decidentii din capitale si institutiile Uniunii Europene. Astfel, ne dorim sa ajutam institutiile UE (Consiliul, Parlamentul, etc.) usurand procesul de evaluare a guvernarii in Romania si in tarile din regiune, avand la baza evaluarii instrumentele noastre de monitorizare a bunei guvernari. Alti beneficiari directi sunt institutiile anticoruptie si ONG-urile din Romania care pot folosi aceste date pentru a lua masuri de prevenire si combatere a clientelismului si a coruptiei.

| Date beneficiari
    Beneficiarii indirecti ai programului nostru sunt jurnalistii, care pot sa foloseasca instrumentele noastre pentru a porni investigatii, dar si cetatenii interesati de acest fenomen. In termeni de impact, sute de article au fost publicate in presa centrala si locala despre dezvaluirile noastre. Hartile Clientelismului au fost accesate de zeci de mii de utilizatori. Am publicat sute de exemplare dupa rapoartele noastre sau dupa Detectorul de Clientelism. Mai mult de 300 de beneficiari au participat la trainingurle noastre, in tara si in strainatate.

| Activitati
    Primul pas in activitatile noastre este de a “traduce” informatiile cheie privind transferurile de bani publici de la bugetul de stat catre bugetele locale, dar si din companii publice prin contracte oneroase. Acestea sunt explicate in rapoarte de politici publice, dar si in instrumente simple, vizuale, usor de inteles de catre nespecialisti in domeniu, asigurand transparenta mai mare a deciziilor de politici publice. Al doilea pas este folosirea acestor instrumente pentru activitati de advocacy indreptate catre decidenti si organizarea de traininguri locale cu ONG-isti, jurnalisti, profesori etc.

Pentru companiile de stat am dezvoltat un instrument de masurare si comparare a clientelismului si l-am pilotat pe Romania, Bulgaria, Cehia si Italia. Vom incepe un nou proiect aprofundand analiza achizitiilor publice in lucrarile de constructii, energetice si farmaceutice. Printr-o subventie de la OLAF am reusit sa evaluam modul in care fondurile UE pentru proiecte de infrastructura mici au fost cheltuite in Romania. Am putut sa dezvoltam instrumente pentru a detecta si pentru a anticipa clientelismul în sistem.

Transversal, incercam sa identificam practicile prin care se construiesc retele informale de influenta, unde se concentreaza influenta si resursele. Lucram cu experti IT si in achizitii publice pentru a gasi patternuri, pentru a arata care sunt mecanismele si pentru a pune presiune pe actorii implicati sa schimbe regulile jocului.


| Rezultatele proiectului
    In ultimii 8 ani, EFOR a aratat ca in Romania toate partidele la putere au folosit bani publici in interes personal. In 2007-2008, un primar la putere a avut de 3 ori mai multe sanse de a obtine bani din bugetul central decat unul din opozitie (in 2012-2016 raportul a scazut la 2:1). In 11 din cele 41 de judete, 4-5 companii au castigat 70-80% din contracte; in cca 50% din cazuri, castigatorii nu au putut fi gasiti in baza de date oficiala, desi legea era clar ca aceste date trebuiau publicate. In energie am demonstrat cum au fost pierduti 26,6 miliarde lei in 10 ani de intarziere a liberalizarii, prin coruptie si risipa, in special din companii de stat.

Am prezentat de mai multe ori datele institutiilor relevante (ex: MDRAP, Curtea de Conturi, ANAP, Parlament, ministere, reglementatori) pentru a schimba regulile jocului. Am introdus prioritati in Strategia Nationala Anticoruptie si in agenda Open Government Partnership. Am transmis rapoarte institutiilor de control si investigatii (DNA, ANI, Curtea de Conturi), care au inceput verificari. Am avertizat Comisia Europeana de incalcari ale directivelor europene si de ajutor de stat ilegal prin sifonarea companiilor din energie. Comisia Europeana si parterneri din Europa sunt interesati, iar clientelismul politic a fost inclus ca tema de cercetare de mai multe consortii internationale. Am organizat seminare pentru jurnalisti, activisti civici in Romania, Moldova si Georgia. Au rezultat articole de investigatie despre serial winners (firma care castiga pe banda rulanta contracte – achizitii, contracte cu energie ieftina etc).


| Bugetul
    1946327

| Parteneri
    Partnership for Social Development Croatia, Expert Grup Moldova, Institute for Development of Freedom of Information Giorgia, Asociatia Centrul pt Studiul Democratiei, Asociatia Centrul pt Resurse Civice, Centrul Roman pentru Politici Europene, Centrul pentru Jurnalism Independent, Asociatia Eurolife

| Website proiect
    https://expertforum.ro/harta-clientelism/





Copyright © Gala Societatii Civile si Millenium People 2010 - 2019
Site dezvoltat de Netvibes & BORŢUN•OLTEANU D/G/TAL