close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



GreenIMPACT, educatie pentru viitorul satului romanesc



| Organizator:
    Fundatia Noi Orizonturi
| Categorie:
    Proiecte pentru tineret
| Problema de fond
    Una din ideile des auzite in mediul rural este ca "nu avem nimic". Ca nu se poate nimic, ca lupta e pierduta. Proiectul a avut parte de o etapa pilot, in 5 comunitati minunate, unde am descoperit rapid ca nici tinerii, dar nici parintii lor, nu mai vad ce este valoros. Imaginea lor despre ce inseamna destinatie de vacanta (munti inalti, mare, piscina, hoteluri, etc.), nu se potrivea cu satul lor. La fel, nu isi puteau imagina ce valorosi sunt ei. La inceputul uneia dintre activitatile de creativitate testate (sa gaseasca cat mai multe intrebuintari pentru o agrafa), profesoara a estimat ca vor fi in stare sa vina cu 10 idei. Ei au venit cu 80. GreenIMPACT a venit sa resusciteze ideea ca satul este in moarte clinica si a orientat toata lumina in directia valorizarii comorilor ascunse.

| Scopul proiectului
    Sustinerea comunitatilor ecoturistice sa ofere copiilor un program educational de dezvoltare de competente relevante pentru ecoturism (ex: valorizeaza patrimoniul cultural si natural al locului in care traiesc, stiu sa il prezinte turistilor, pot gandi si pune in practica proiecte antreprenoriale care sa fie prietenoase cu mediul si care sa se bazeze pe patrimoniul local). In mod concret:
1. Dezvoltarea competentelor pedagogice a 60 adulti (cadre didactice);
2. Implicarea a 600 copii (12-19 ani) in program;
3. Realizarea unui set de activitati si resurse pentru replicare/scalare.


GreenIMPACT, educatie pentru viitorul satului romanesc GreenIMPACT, educatie pentru viitorul satului romanesc GreenIMPACT, educatie pentru viitorul satului romanesc

| Aria geografica
    28 de localitati din judetele: Suceava, Neamt, Harghita, Maramures, Bihor, Hunedoara, Sibiu, Mures, Brasov

| Rezumat
    GreenIMPACT a plecat de la paradoxul satului romanesc: frumos, atrage straini - care cumpara case vechi si promoveaza autenticitatea locala - dar care, in acelasi timp, se depopuleaza. Tinerii nu mai apreciaza ce este al lor si nici nu stiu cum sa valorifice, economic vorbind, patrimoniul local. Acest proiect, de educatie pentru viitorul satului romanesc, s-a adresat copiilor si tinerilor din localitati vizitate anual de mii de turisti, dar in care locuitorii sunt prea putin cunoscatori si promotori ai activitatilor specific ecoturismului. Aceste zone sunt cunoscute ca destinatii ecoturistice: Colinele Transilvaniei, Eco-Maramures, Padurea Craiului, Tinutul Zimbrului, Tara Hategului, Tara Dornelor.
Obiectivele educationale au vizat dezvoltarea de atitudini si abilitati care sa le permita tinerilor sa aprecieze frumosul si autenticul romanesc, sa le formeze radacini puternice in comunitatilor lor, sa-si proiecteze activitati care i-ar determina sa se intoarca si sa contribuie la dezvoltarea ecoturismului din zona.

Am format profesori din 33 de comunitati sa foloseasca o abordare educationala experientiala, cu multa expunere la comunitate, astfel incat copiii sa aiba parte de o altfel de educatie. Ei fac proiecte de serviciu in folosul comunitatii si invata concepte precum patrimoniu natural/cultural, dar ajung in plus sa contribuie concret la revitalizarea lui si sa prinda drag de comunitatea lor. Credem ca am reusit. Miruna Muntean, o fetita de 14 ani din Altina, jud Sibiu – surprinde mesajul a peste 700 de copii care au beneficiat de acest proiect: ”Eu pot sa spun ca am evoluat. De la sa nu ma intereseze nimic despre satul meu si sa vreau sa scap odata, sa ma duc, acum n-as mai pleca. Imi place foarte mult aici. Este important sa te mandresti cu locul de unde vii.”


| Date beneficiari
    63 de educatori experientiali. 723 de copii si tineri

| Date beneficiari
    200 de parteneri ai cluburilor: primarii, scoli, licee, biblioteci, antreprenori locali, artisti/mestesugari populari, pensiuni, oficii de turism. 35 000 de beneficiari ai proiectelor copiilor: localnici, turisti, alti tineri.

| Activitati
    Activitatile educationale se desfasoara intr-un club extracurricular, denumit GreenIMPACT. Atunci cand ies din mediul scolar, profesorii au mai mult curaj sa incerce abordari noi. Clubul permite si implicarea altor persoane din comunitate in procesul educational. O prima activitate importanta a fost sa recrutam si formam 63 de educatori experientiali. Ei au trecut printr-un program de formare, aproape ca un master didactic (10 zile de formare rezidentiala + 12 luni de mentorat). Majoritatea sunt cadre didactice, dar sunt si agenti de turism (platiti de Primarie), bibliotecari sau preoti.
Acesti educatori au deschis si au condus 33 de cluburi GreenIMPACT, care au atras in activitati constante (1,5 ore/saptamana), peste 700 elevi. Am spriinit activitatea lor prin (1) trimiterea de traineri voluntari (antreprenori, profesori cu mai multa experienta, studenti) care au facilitat ateliere de planificare a proiectelor de valorizare a patrimoniului local si prin (2) finantarea cu sume modice (400-800 lei) a proiectelor lor. Fiecare club a derulat minim doua proiecte: unul prin care au descoperit si pus in lumina un element de patrimoniu local si altul de antreprenoriat verde.
Educatorii si copiii au fost ghidati sa se conecteze la comunitate, sa isi atraga oameni resursa (primari, muzeografi, mesteri locali, antreprenori, administratori de ecodestinatie, etc), astfel incat sa isi completeze corect cunostintele despre localitate, iar proiectele lor sa fie relevante pentru ecoturism.


| Rezultatele proiectului
    29 cluburi sunt functionale si isi continua activitatea cu 621 de tineri. 54 educatori ofera elevilor contexte de invatare care sa le dezvolte abilitati relevante pentru ecoturism. 65% dintre ei aplica metoda educatiei prin experienta si la orele de curs si apreciaza ca isi inteleg mai bine elevii si ca au o relatie mai apropiata cu ei.

94% dintre elevi au participat constant. Cele mai semnificative schimbari au fost la nivel de abilitati si atitudini, iesind in evidenta: imbunatatirea relatiilor intre oameni/munca in echipa si dezvoltarea personala (dorinta de a invata, incredere in sine, vorbitul in public). Cei mai multi copii au valorizat contributia lor directa la comunitate, ceea ce dus la dorinta de a face mai mult in viata si aprecierea pentru propria comunitate.

”am vazut ca pot sa fac ceva si fara ajutorul adultilor, ca pot fi independenta si pot face o schimbare in societate fara ca cineva sa vina de la spate si sa traga de tine”, Diana, 19 ani.
”ma simt alt om, un om care se implica. Mi-as dori sa fiu si eu un model, cum au devenit acesti batrani pentru mine”, Sergiu, 17 ani.
”li s-a trezit curiozitatea - le place sa cerceteze si sa vada multe lucruri”, Cosmina, 37 ani, parinte.

S-a remarcat si imbunatirea cunostintelor despre patrimoniu, dar la modul specific si aplicat unei nevoi/unui interes: ”Copiii au cunoscut istoria localitatii si acum sunt capabili sa le vorbeasca ei turistilor despre Altina; nu a mai fost nevoie sa merg eu la biserica sa prezint istoria satului, s-au dus copiii astia de la GreenIMPACT”. Rozi Muller, 62 de ani, profesor de germana.


| Bugetul
    900000

| Parteneri
    Partener strategic Romanian-American Foundation (RAF), Sponsor principal: Lidl Romania, Sponsori: Fundatia Orange, Banca Transilvania, Trasmec, Rotary Visio Cluj-Napoca, Parteneri de implementare: Asociatia Mioritics, Fundatia pentru Parteneriat, AER (Asociatia de Ecoturism din Romania)

| Website proiect
    https://www.noi-orizonturi.ro/tineri/greenimpact/





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes