close

Aboneaza-te

Scrie numele si adresa ta de email mai jos iar noi iti vom trimite mail de cate ori avem noutati pentru tine.




 

Participanti & Proiecte



Predau educatie media! - Laboratorul de educatie si cultura media



| Organizator:
    Centrul pentru Jurnalism Independent
| Categorie:
    Premiul Special pentru INOVATIE
| Problema de fond
    Motivatia s-a conturat in jurul contextului national si international, in care stirile false cresc exponential, iar dezinformarea devine din ce in ce mai subtila. Schimbarea peisajului media face necesar ca interactiunea tinerilor cu informatia si produsele media sa fie abordata in mod critic, iar scoala nu e pregatita sa dezvolte aceste abilitati, statul roman neavand nicio preocupare fata de educatia media. Procesul educational e centrat pe livrarea si reproducerea informatiilor teoretice, fara accent pe gandirea critica sau corelarea cu viata de zi cu zi. Profesorii isi descriu elevii ori ca fiind decuplati de realitate, lipsiti de orice interes pentru drepturile si responsabilitatile cetatenesti, ori ca avand dificultati in cautarea si selectarea de informatii simple, utilitare, privind media mai degraba asociata distractiei.

| Scopul programului
    Obiectivul pe termen lung este dezvoltarea de abilitati de gandire critica in randul tinerilor, pentru ca acestia sa distinga informatiile de propaganda, sa deconstruiasca comunicarea media si sa interactioneze responsabil cu media. Schimbarea a pornit din interiorul sistemului, prin ”infuzarea” elementor de educatie media in procesul educational, ca parte a programelor pentru disciplinele umaniste (limba romana, engleza, franceza, istorie, stiinte sociale – 92 de profesori si >12.000 elevi) si cu folosirea de metode pedagogice interactive, bazate pe tehnologii digitale.

Predau educatie media! - Laboratorul de educatie si cultura media Predau educatie media! - Laboratorul de educatie si cultura media Predau educatie media! - Laboratorul de educatie si cultura media

| Aria geografica
    40 orase / 31 judete

| Rezumat
    Proiectul face parte din programul "Predau educatie media!", prin care elevi de liceu dobandesc competente de gandire critica, care sa le permita sa lupte impotriva radicalizarii, sa se protejeze impotriva dezinformarii si sa aiba un rol activ in procesul democratic.
Educatia media (MIL) este vitala in abordarea problemelor cu care se confruntă societatea noastra. Media este prezenta in procesele de radicalizare, dar in mod similar, poate fi folosita pentru combaterea acestora si promovarea unei culturi a drepturilor omului. MIL, este, în viziunea UE, un termen umbrela pentru abilitatile cognitive, sociale, civice si creative, ce permit cetatenilor sa analizeze critic si sa interactioneze eficient si creativ cu produsele media. Dar, statul roman nu face aproape nimic in aceasta privinta, degradarea treptata a mass media in Romania a dus la o scadere a importantei sociale a jurnalismului, tinerii sunt "abili tehnologic", dar decuplati de la "agenda publica", dezinteresati de problemele societatii, cu tendinte spre rasism si xenofobie.
Lucrăm cu profesori de liceu care, pe parcursul a trei ani (2017-2019), educa aceste abilitati in randul a peste 12.000 de elevi. Le oferim mentorat, asistenta la clasa, materiale didactice. Am ales abordarea inovatoare a "curriculumului infuzat" - elementele MIL sunt incluse in predarea de zi cu zi, integrate organic in materie. In plus, sustinem workshopuri pentru elevii din scolile lor.
Proiectul a inclus pregatirea in MIL a 92 de profesori din 63 de licee (12 zile de training fata in fata). Profesorii folosesc noile cunostine si metode, beneficiind de mentorat si asistenta din partea CJI care livreaza un si workshopuri pentru elevi. In 2017-2018 , am sustinut 62 de zile de asistenta la clasa si 52 de workshopuri (1.441 participanti).


| Date beneficiari
    Profesori (5 materii umaniste) – 92; Elevi (participanți la workshop-uri) – 1441

| Date beneficiari
    Profesori (participanti la sesiuni de informare) – 576; Elevi (beneficiari ai infuzarii) – 12.377; Scoli partenere in proiect – 79; Comunitati locale de interventie – 40

| Activitati
    Proiectul e dezvoltat pe doua paliere: infuzarea MIL ca parte a procesului educational si includerea acesteia in trunchiul comun de competente dobandite de elevi. Am analizat programa pentru 5 materii de liceu (limba romana, engleza, franceza, istorie, stiinte sociale); am definit un set de competente MIL si moduri de infuzare in materie. 92 de profesori au devenit parteneri (au participat la activitati de formare si acum includ MIL in materie). Am creat, testat si demarat aplicarea unui toolkit pentru profesori, care cuprinde planuri de lectie si materiale aditionale. >12.000 de elevi beneficiaza de infuzarea MIL la clasa, iar 1.441 de elevi au luat parte la workshop-uri sustinute de CJI. Alti 576 de profesori au aflat de proiect si de metode de folosire a instrumentelor create. Vom lansa un studiu sociologic cu privire la interactiunea tinerilor cu informatia si media si am demarat procesul de comunicare cu autoritatile nationale pentru introducerea MIL in competentele necesare absolventului de liceu.
Proiectul se bazează pe un proces pas cu pas, conceput în etape, fiecare dintre ele bazându-se pe experiența și rezultatele celuilalt: documentarea, pilotarea și extinderea. Primul an a fost rezervat pentru documentare, urmat de faza pilot, care a vizat testarea de instrumente și metode de predare de către 38 de profesori. Al doilea an a adus extinderea proiectului la un nou grup de profesori (54), în timp ce cei din faza pilot au devenit si diseminatori.


| Rezultatele programului
    Am constatat ca elevii devin mai interesați nu doar de media, ci si de materie in sine. Beneficiul indirect, dar fundamental, este ca aceasta abordare ofera raspunsul la intrebarea „de ce invat eu materia asta la scoala”, educatia media devenind ancora in realitate a unor lucruri „vechi”. Predarea „carturarilor”, de exemplu, devine un loc de discutie despre jurnalism, subiectiv-obiectiv; elevii înțeleg că „carturarii” erau jurnalistii vremurilor lor. Profesorii spun că observa o diferenta la elevii cu care lucreaza: sunt circumspecti, cauta informatii, verifica, incep sa puna mai multe intrebari, distribuie mesaje in social media mai responsabil, stiu ca au drepturi si incep sa le ceara (ex. caldura in scoala). De asemenea, se observa o crestere a interesului elevilor pentru temele sociale si un grad mai mare de constientizare cu privire la influenta media si la subiectele care ii afectează în societate. Feedback-ul elevilor arata ca apreciaza temele discutate si modul nou in care se desfasoara orele si workshopurile.
Profesorii constientizeaza ca sunt moderatori si ca empatia este un element esential in educatie. Totodata, incep sa se consulte intre ei si formeaza comunitati informale de practica; remarcam schimbari in metodele de lucru, prin integrarea tehnologiei, a exercițiilor practice.
O parte din profesori aplica si la gimnaziu notiuni MIL, unde nevoia este resimtita si mai acut, elevii de gimnaziu fiind consumatori foarte diferiti de informatie, neavand notiuni elementare despre media si unde bullying-ul, inclusiv cyberbulling-ul, este mult mai prezent.


| Buget
    1016406,00

| Parteneri
    program aflat sub patronajul Administratiei Prezidentiale; 79 licee, Ministerul Educatiei Nationale (2017 - 2018), Casa Corpului Didactic Satu Mare, Romanian-American Foundation, Ambasada Statelor Unite la Bucuresti, Fundatia Friedrich-Naumann, Ambasada Regatului Tarilor de Jos in Romania

| Website program
    https://www.cji.ro/laboratorul-de-educatie-si-cultura-media/





Copyright © Gala Societatii Civile si Millenium People 2010 - 2019
Site dezvoltat de Netvibes & BORŢUN•OLTEANU D/G/TAL