close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Banca pentru Alimente București



| Organizator:
    Banca pentru Colectarea si Distributia Alimentelor
| Categorie:
    Protectia mediului
| Problema de fond
    Conform statisticilor europene, Romania este pe locul 9 in Uniunea Europeana la risipa alimentara, tone de mancare ajungand zilnic la gunoi, iar lipsa de constientizare in randul societatii este un factor care contribuie la cantitatea de alimente risipita zilnic de catre romani. Potrivit Comisiei Europene, in medie, fiecare roman arunca la cosul de gunoi 97,5 kilograme de mancare pe an, adica aproape 10 kilograme pe luna.

| Scopul proiectului
    Pentru a combate risipa alimentara, alaturi de Lidl, am initiat Banca pentru Alimente Bucuresti, care are ca scop sa creasca gradul de constientizare al acestei probleme, sa reduca risipa alimentara, colectand surplusul alimentar de la agentii economici parteneri si sa il redistribuie, sprijinind astfel persoanele aflate in dificultate, asistate de organizatiile partenere.
Anul acesta vrem sa colectam peste 350 de tone de produse, de la peste 25 de companii, pentru a ajunge la peste 20.000 beneficiari finali.


Banca pentru Alimente București Banca pentru Alimente București Banca pentru Alimente București

| Aria geografica
    Bucuresti, Ilfov, Prahova, Arges, Giurgiu, Ialomita, Buzau, Braila si Constanta

| Rezumat
    Banca pentru Alimente Bucuresti functioneaza dupa principiile Federatiei Europene a Bancilor de Alimente (FEBA) si are ca misiune recuperarea produselor excedentare de la firme, agenti economici si producatori agroalimentari si distribuirea gratuita catre persoanele aflate in dificultate, cu sprijinul partenerilor. Astfel, oferirea gratuita a alimentelor le permite organizatiilor care au in grija persoane aflate in diferite situatii de risc sa-si duca la indeplinire propria misiune.
Nevoia de a implementa acest proiect a venit din mai multe motive.
Conform Food Waste, in Romania se genereaza in fiecare an 5 milioane de tone de deseuri alimentare, in timp ce 5 milioane de romani se afla in pragul saraciei, iar 66% din familiile din mediul rural nu isi pot asigura hrana zilnica.
In plus, exista foarte multe produse care pot fi donate de catre producatori, retaileri etc care, in lipsa unei infrastucturi, ar ajunge la gropile de gunoi.
Un alt motiv este legat de efectele pe care risipa alimentara le produce asupra economiei si asupra mediului. Daca risipa alimentara ar fi o tara, ar fi pe locul al treilea la poluare, dupa SUA si China. Ar avea 33% din cantitatea totala de emisii potrivit raportului Green Peace. Cu toate ca risipa alimentara a ajuns sa fie dezbatuta tot mai des in spatiul public si sa aiba o lege dedicata, in Romania, nu exista un sistem educational care sa abordeze aceasta problema si nici infrastructura care sa sustina solutii care pot avea un impact la nivel macro. Potrivit legii pentru reducerea risipei alimentare, demersurile sunt optionale pentru producatori, retaileri etc.


| Date beneficiari
    In prezent, beneficiarii nu mai sunt doar din Bucuresti, Ilfov si Prahova, deoarece o data cu cresterea cantitatilor colectate ne-am extins in Arges, Giurgiu, Ialomita, Buzau, Braila si Constanta. Lucram cu 82 de organizatii non-profit, iar acestea au peste 18.000 de beneficiari finali care primesc bunurile. Tipuri de beneficiari: organizatii non-profit care gestioneaza programe sociale cu componenta alimentara in beneficiul: copiilor, tinerilor cu dizabilitati, a batranilor nevoiasi, a femeilor maltratate sau traficate, a familiilor defavorizate, a imigrantilor, a sinistratilor, a familiilor monoparentale, sau a familiilor numeroase.

| Date beneficiari
    ONG-urile partenere, care isi pot ajuta beneficiarii sa aiba parte de alimente si alte obiecte de igiena. Retailerii si producatorii, care nu mai risipesc produse, ci, in acest mod, le doneaza.

| Activitati
    Banca pentru Alimente are la baza o structura bine organizata cu reguli bine definite care fac ca intregul proces de colectare de la agenti economici si donare catre beneficiari sa fie unul corect si transparent. Principiul de baza dupa care functioneaza programul este acela ca produsele primite gratuit de la persoane juridice sunt distribuite tot gratuit (costurile sunt acoperite de finantarea primita de la Lidl, beneficiarii nu trebuie sa achite nimic).
Banca Alimente din Bucuresti colecteaza de la diverse companii private, inclusiv de la membrul fondator Lidl, alimente, dar si produse igienico-sanitare si de uz casnic si personal de stricta necesitate, care nu au iesit din termenul de expirare. Produsele sunt preluate de la companii de catre angajatii Bancii si transportate la depozitele bancii. Acolo produsele sunt sortate in functie de data expirarii si pregatite pentru a fi imediat livrate, gratuit, catre ONG-urile partenere. Pentru o buna organizare, exista o baza de date cu organizatii care ar putea sa primeasca produsele colectate pentru ca ele sa fie distribuite imediat ce sunt colectate si o baza de date cu organizatii care ar putea sa doneze.
Am inceput cu 6 donatori si 24 de ONG-uri din Bucuresti, Ilfov si Prahova care ofera servicii sociale. In prezent infrastructura Bancii pentru Alimente din Bucuresti include 21 de agenti economici care doneaza bunuri si 82 de organizatii non-profit, cu un potential de peste 18.000 de beneficiari.


| Rezultatele proiectului
    Pana in prezent am colectat si donat peste 269 de tone de alimente (greutate neta), iar valoarea de piata a produselor este estimata la 700.000 de euro. Anul aceste, pana la 15.03.2019 am colectat deja 126 de Tone de la 21 de furnizori si avem peste 82 de organizatii non profit catre care am donat produsele, ajungand la peste 18.000 de benificiari finali din mai mult judete din jurul Bucurestiului.

| Bugetul
    573255

| Parteneri
    Lidl Romania – membru fondator, cel mai mare finantator; Metro – finantator; CHEP - partener.

| Website proiect
    http://bancapentrualimente.ro/





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes