Participanti & Proiecte
Școala primară CONCORDIA
|
Organizator: Organzația Umanitară CONCORDIA |
|
Sectiune: Apărarea drepturilor individuale/ colective |
Programul a fost demarat pentru a răspunde nevoilor educaționale și de incluziune socială ale copiilor din medii defavorizate din Ploiești și împrejurimi, nevoi identificate pe teren de asistenții sociali CONCORDIA și confirmate printr-o analiză de piață. Analiza a semnalat gradul înalt de discriminare și riscul crescut de abandon școlar în școlile de la periferie, unde acești copii sunt adesea arondați. Familiile sărace nu au mijloacele financiare necesare pentru a asigura copiilor accesul la educație, iar lipsa sprijinului din partea sistemului educațional agravează situația. Evaluarea profundă a contextului socio-educațional a evidențiat necesitatea de a interveni asupra cauzelor pentru a preveni efectele. Programul oferă acestor copii un start în viață cu șanse egale, acces gratuit la resurse și educație de calitate.
| Scopul proiectului
Scop: educație de calitate într-o școală incluzivă, la standarde europene, atât prin modelul educațional, cât și prin construcția și dotările școlii.
Obiective:
- educație de calitate pentru copiii defavorizați (care au acces limitat la servicii educaționale și risc mare de abandon școlar);
- creșterea șanselor la o viață autonomă pentru copiii săraci;
- creșterea incluziunii sociale prin crearea unui mediu școlar bazat pe acceptare și diversitate socială;
- includerea părinților în programul educațional;
- combinarea activităților formale cu cele non-formale.
| Acoperire
Ploiești și localități din Prahova și Ilfov.
| Rezumat
Programul Școala Primară CONCORDIA oferă acces la educație incluzivă și de înaltă calitate pentru 84 de copii (6-9 ani) cu diferite background-uri sociale din Ploiești și împrejurimi.
Școala a fost concepută pentru a răspunde nevoilor diverse ale copiilor, acoperind atât pe cei din medii vulnerabile, cât și pe cei ai căror părinți își pot permite o taxă modică de școlarizare. Nevoile identificate au inclus accesul limitat la educație de calitate pentru copiii defavorizați și lipsa oportunităților de dezvoltare a unor abilități. În plus, s-a constatat lipsa unui mediu academic care să promoveze incluziunea și diversitatea culturală.
Activități:
- Predare diferențiată, cu două cadre didactice în fiecare clasă, pentru a răspunde nevoilor și talentelor fiecărui elev.
- Cursuri intensive de germană cu profesor nativ, pentru a dezvolta abilitățile lingvistice.
- Dezvoltarea abilităților artistice și sociale prin educație muzicală și artistică, precum și prin activități în aer liber.
- Activități legate de protecția și conservarea mediului.
Principalele realizări:
- Creșterea incluziunii sociale într-un mediu educațional divers și prietenos, în care toți copiii se simt acceptați și valorizați.
- Dezvoltarea abilităților lingvistice, în special în limba germană, aspect esențial pentru integrarea lor într-o lume globalizată.
- Stimularea interesului pentru arte și mediul înconjurător.
- Îmbunătățirea performanțelor școlare și a atitudinii față de învățare, prin predare adaptată nevoilor individuale ale fiecărui copil.
Școala Primară CONCORDIA este o dovadă palpabilă că educația incluzivă și diversificată aduce beneficii semnificative copiilor, indiferent de mediul din care provin, și poate contribui la formarea unei generații pregătite să facă față provocărilor lumii moderne
| Date beneficiari direcţi
Beneficiarii Școlii primare CONCORDIA locuiesc în Ploiești și în zonele limitrofe și sunt copii cu vârste cuprinse între 6 și 9 ani; este o varietate de biografii, în ideea că elevii din medii vulnerabile învață împreună cu și de la copiii din medii non-vulnerabile. În 2021: 44 de copii înscriși (din care 22 de copii din medii vulnerabile); 2022: 72 de copii înscriși (35 dintre ei – din medii vulnerabile); 2023: 84 de copii înscriși (44 din medii vulnerabile).
| Activitati
• Educație specială: Suport individualizat pentru elevii cu nevoi speciale de educație.
• Curriculum divers și inclusiv, care reflectă diversitatea și promovează incluziunea, cu materiale și resurse relevante.
• Activități extrașcolare integrate în program.
• Organizarea anuală de competiții culturale și școlare, concursuri tematice, excursii - pentru a promova interacțiunea socială și descoperirea lumii înconjurătoare.
• Ateliere tematice pentru dezvoltarea abilităților practice, culturale și ecologice ale elevilor.
• Instruire multilevel - instruire adaptată elevilor cu stiluri de învățare, abilități și ritmuri variate de învățare.
• Activități de suport social și emoțional - consiliere, mentorat, grupuri de suport și training.
• Suport și intervenție comportamentală: Strategii de gestionare a comportamentului și planuri de intervenție; activități de susținere a comportamentului pozitiv și training pentru abilități sociale.
• Activități de implicare a părinților și a familiei- întâlniri regulate, workshop-uri, evenimente.
• Acțiuni de dezvoltare profesională continuă și training pentru personal pe teme precum practici inclusive, competențe culturale și educație specială.
• Colaborare cu organizații, agenții și alte părți interesate pentru servicii de suport și resurse suplimentare pentru elevi și familii (servicii de sănătate, consiliere și activități extracurriculare).
• Activități de Advocacy pentru a promova justiția socială.
| Rezultatele proiectului
• Promovarea incluziunii sociale: școala a facilitat integrarea copiilor defavorizați în comunitatea școlară, contribuind la reducerea marginalizării sociale și la creșterea sentimentului de apartenență și incluziune pentru toți elevii.
• Cultură de respect și acceptare: participarea la activitățile socio-educative i-a învățat pe copii să fie deschiși și să accepte diversitatea.
• Autonomie și încredere în sine: copiii și-au dezvoltat încrederea în sine și au dobândit abilități sociale importante pentru integrarea în societate.
• Responsabilizare: implicarea în Parlamentul Elevilor le-a oferit elevilor o voce în deciziile școlare, contribuind la dezvoltarea lor ca cetățeni activi și responsabili.
• Creșterea performanțelor academice - învățarea diferențiată și sprijinul suplimentar oferit prin after-school au dus la îmbunătățirea performanțelor școlare.
• Dezvoltarea abilităților lingvistice: integrarea cursurilor intensive de limba germană și susținerea lor de către un profesor nativ au adus rezultate vizibile. Unii copii au devenit fluenti în limba germană.
• Cultivarea creativității și a abilităților artistice: Copiii și-au dezvoltat creativitatea și abilitățile în domeniul muzicii și artelor vizuale.
• Implicarea în protejarea mediului: Educația privind responsabilitatea față de mediu i-a învațat pe copii să respecte și să protejeze natura, dezvoltându-le conștiința ecologică.
• Îmbunătățirea stării emoționale și a relațiilor sociale: Evaluările periodice au remarcat un progres sistematic al stării emoționale a elevilor și în dezvoltarea unor relații sociale sănătoase.
| Parteneri
Organizația Umanitară CONCORDIA și Ministerul Federal pentru Educație, Știință și Cercetare al Austriei
| Despre organizator
CONCORDIA are ca misiune susținerea și (re)integrarea socială, familială, școlară și profesională a copiilor, tinerilor și familiilor aflate în dificultate, spre o viață independentă și autonomă.
Prin casele de tip familial, centrele de zi, școlile, locuințele și serviciile sociale din 4 județe, ajutăm pe cei în nevoie să-și regăsească încrederea, să se dezvolte și să pornească pe un nou drum spre o viață independentă. Sprijinim peste 3.000 de persoane în fiecare an.
| Website proiect
https://scoala-primara.concordia.org.ro/