close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Școli cu scLipici



| Organizator:
    Fundația Noi Orizonturi
| Categorie:
    Programe
| Problema de fond
    Șase din zece elevi de 15 ani din rural au mari dificultăți la citire. Mai mult, observăm o accelerare alarmantă a polarizării competențelor de citire ale copiilor din familii vulnerabile comparativ cu ale celor din medii privilegiate.
Am pornit cu gândul de a sprijini copiii din medii dezavantajate să progreseze la citit, în special pe cei care nu beneficiază de sprijinul familiei și sunt amenințați de riscul regresului pe perioada verii. Nevoia de sprijin la nivel național s-a amplificat enorm cu pandemia. Școala de vară care era intervenția gândită inițial, a devenit insuficientă raportat la nevoile identificate: lipsa cărților, a altor resurse materiale, lipsa mobilizării comunităților școlare, limitele competențelor profesionale ale cadrelor didactice de a adresa diversitatea copiilor, dar și lipsa datelor despre literație timpurie.


| Scopul proiectului
    Scopul este ca toți copiii să aibă competențe de literație suficient de bune în clasa a 4-a pentru a progresa cu succes în școală și a-și crește șansele de succes în viață. Creștem sprijinul pentru copiii din medii vulnerabile creând și oferind resurse pentru dezvoltarea competențelor de literație de bază. Creștem gradul de profesionalism al învățătorilor pentru a folosi demersuri și resurse adecvate la timpul potrivit și a adresa eficient problemele de citit-scris ale copiilor din medii vulnerabile. Creștem implicarea comunității pentru un nivel de literație îmbunătățit la nivel național.

Școli cu scLipici Școli cu scLipici Școli cu scLipici

| Aria geografica
    Județe: Alba, Argeș, Bacău, Bihor, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Brăila, Brașov, Buzău, Caraș-Severin, Călărași, Cluj, Constanța, Covasna, Dâmbovița, Dolj, Galați, Gorj, Harghita, Hunedoara, Iași, Ilfov, Maramureș, Mehedinți, Mureș, Neamț, Olt, Prahova, Sălaj, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timiș, Tulcea, Vâlcea, Vaslui, Vrancea (38 județe în total, în care am lucrat cu beneficiari din 160 comunități din mediul rural și 41 comunități din mediul urban).

| Rezumat
    Întâlnisem în diverse contexte, mai ales în rural, copii de clasa a 4-a sau mai mari care se străduiau să învețe literele, citeau pe litere sau buchiseau fără înțelegere. Observam lipsa de capacitate a școlii rurale de a-i învăța pe toți copiii citit-scrisul în clasele primare indiferent de mediul familial din care provin sau dacă au fost la grădiniță. Astfel, am decis să intervenim pentru ca fiecare copil să învețe citit-scrisul până la finalul clasei a 4-a.
Am început construind o bibliotecă online cu cărți pentru copii, accesibile gratuit, traducând 150 de volume cu licență CC cu implicarea a 58 voluntari.
Am elaborat și testat în 5 școli, iar apoi am extins în peste 50 școli la nivel național modelul școlii de vară cu scLipici pentru copii din ciclul primar, axându-ne pe dezvoltarea literației timpurii folosind cărți de calitate pentru copii.
Am dezvoltat pentru învățători cursul Toți copiii citesc, online, gratuit, cu materiale video originale, despre didactici inovatoare de citit-scris, accesat de peste 7000 persoane.
Am elaborat conceptul și am susținut funcționarea laboratoarelor de literație în 150 școli.
Observând lipsa resurselor la clasa pregătitoare (CP), am dezvoltat, tipărit și distribuit în peste 100 de școli un set inovator de materiale de învățare pentru peste 1200 copii. Materialele, accesibile gratuit online, acoperă programa „Comunicare în limba română” la CP și sunt însoțite de un ghid pentru învățători cu trimiteri la materiale video.
Din studiul longitudinal prin care am urmărit efectele resurselor oferite pentru CP am constatat că elevii din grupul de intervenție (GI) au progresat în medie de 1,7 ori mai mult decât cei din grupul de control (GC), iar elevii cei mai slabi din clasă au progresat în medie de 2,5 ori mai mult în GI decât cei în GC.


| Date beneficiari direcţi
    4674 elevi din clase primare cu dificultăți de citit-scris, provenind din școli din 160 de sate și 41 orașe, din 38 de județe; 7146 de persoane - cadre didactice (inclusiv din Republica Moldova), studenți de la Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar, alte categorii (părinți) – beneficiari direcți ai cursurilor online de didactica literației timpurii. Dintre acestea, 756 cadre didactice au beneficiat de mentorat și au primit fizic materiale didactice pentru a susține activități de tip laboratoare de literație și școli de vară. 16 mentori care au fost formați pentru a sprijini învățătorii; 456 voluntari (părinți, studenți, alte categorii de persoane) pregătiți pentru a sprijini organizarea și derularea școlilor de vară.

| Activitati
    Programul are 4 direcții de acțiune. (1) Acces la cărți: am dezvoltat o bibliotecă online cu peste 150 de cărți pentru copii. Toate cărțile pot fi citite și listate gratuit. (2) Laborator de literație: învățătorii din școlile partenere au fost susținuți să lucreze săptămânal în grupuri mici sau individual cu copiii cu cele mai scăzute niveluri de literație constatate la evaluarea inițială. Pe baza unui plan de intervenție personalizat, au folosit demersuri și resurse dezvoltate în program și au monitorizat riguros progresul elevilor; 4674 copii au fost cuprinși în laboratoare. Am demarat un studiu longitudinal cu 300 de copii din 25 de clase pregătitoare pentru a urmări efectele demersurilor și materialelor oferite. (3) Școli de vară - activități de literație și numerație de 2 săptămâni pentru copii din ciclul primar, mai ales pentru cei cu risc de regres peste vară. Am dezvoltat ghidul școlii de vară, inclusiv descrierea activităților pornind de la cărți ilustrate pentru copii; am format echipele din școli pentru a susține activitățile și am oferit resurse materiale necesare pentru 56 de școli. (4) Formare și mentorat pentru profesori: am dezvoltat și perfectat anual cursul online de didactica literației timpurii Toți copiii citesc, cu numeroase materiale video originale, având la bază cele mai relevante progrese din știința predării-învățării citit-scrisului. Am format un grup de mentori care la rândul lor au sprijinit regulat profesorii cursanți.

| Rezultatele proiectului
    Conform rezultatelor studiului experimental realizat în cadrul proiectului, elevii care au beneficiat cel mai mult de pe urma intervenției noastre sunt aceia care, la evaluarea inițială, au avut punctajele cele mai scăzute ale nivelului de literație. Altfel spus, cu demersul și materialele pe care le-am oferit în proiect, elevii din grupul de intervenție au reușit să progreseze, în general, mai mult decât cei din grupul de control, dar mai ales copiii cei mai din urmă din clasă au reușit să progreseze de 2.5 ori mai mult decât ar fi făcut-o fără resursele din proiectul Școli cu scLipici. De exemplu, Mara este una dintre învățătoarele care a implementat cu succes proiectul Școli cu scLipici în școala sa din Sânpaul, județul Cluj, comunitate cu mari dificultăți socio-economice. În octombrie – decembrie 2021, Mara a parcurs programul nostru de formare online și a evaluat toți copiii de clasă pregătitoare cu ajutorul instrumentului de evaluare a literației emergente. În ianuarie – mai 2022, în fiecare lună, Mara a primit un pachet educațional care conținea cărticele pentru fiecare copil și fișe de lucru pe care le-a folosit în funcție de nevoile identificate la elevii ei. În tot acest timp, s-a întâlnit regulat cu specialiștii noștri în literație pentru a discuta dificultăți și soluții. În luna iunie, la evaluarea de final de an s-au observat rezultatele: media clasei a crescut de la 45 la 105 puncte, din 143 de puncte posibile. Acum clasa Marei folosește materialele pentru clasa I pentru a se asigura că toți copiii vor ajunge la nivelul clasei.

| Bugetul
    1452283,24 LEI

| Parteneri
    Susținător financiar principal: Pepco Romania. Sponsori: Romanian United Fund, Fundatia Alive, Rotary Visio, Rondocarton, librăriile: Bookstory, Tutimi și Titoc, Cărturești, Gaudeamus; Fundația Inocenti, Editura Nomina, UK Online Giving Foundation, Consolis, Romanian Diaspora Funding Network, Centrul Cultural Clujean, Editura Corint, Hotel Double Tree by Hilton, EduNetworks. Parteneri în implementare: Teach for Romania, Asociația OvidiuRo, Colegiul Național Pedagogic Ghe Lazăr Cluj-Napoca, 215 școli partenere în implementarea programului la nivel național.

| Despre organizator
    Cu un istoric de peste 20 ani în educația pentru transformare, oferim programe de dezvoltare personală și de construire de abilități de viață care au ajuns la peste 80.000 de copii și tineri. Inovăm și aducem în sistemul educațional românesc abordări care împuternicesc copiii și tinerii și îi pregătesc pentru a fi cetățeni competenți și activi în comunitățile lor. Lucrăm cu profesori, directori de școli, învățători în programe de formare de lungă durată, dar și cu tineri de gimnaziu și liceu.

| Website proiect
    https://scolicusclipici.noi-orizonturi.ro/



Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes