close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Illiterate Ads



| Organizator:
    Fundația Noi Orizonturi
| Sectiune:
    Campanii sociale
| Problema de fond
    6 din 10 dintre copiii din mediul rural nu știu să scrie și să citească după terminarea clasei a IV-a. Deși, 9 din 10 români consideră analfabetismul cea mai importantă problemă educațională și o cauză a multiplelor defecte ale sistemului, exact același număr consideră că statul trebuie să rezolve problema, și nu ei.
Schimbând fața retailului românesc cu o abordare democratică a calității și accesibilității, Pepco susține de peste 4 ani programul național Școli cu Sclipici (foarte eficient, dar cu vizibilitate redusă) a cărui misiune este ca fiecare copil să citească și să scrie până la sfârșitul clasei a IV-a. Programul oferă sprijin diferențiat copiilor, școlilor și profesorilor dezavantajați, oferind instrumente, cursuri și resurse financiare pentru a oferi un impact real acolo unde este cel mai necesar.


| Obiectivele campaniei
    1. Creșterea gradului de conștientizare a publicului larg asupra conceptului de literație.
2. Creșterea nivelului de conștientizare cu privire la gama de soluții și posibilitatea reală a părinților și a profesorilor de a crește dramatic nivelul de literație a elevilor și copiilor lor, indiferent de vârsta lor, statutul social și de nivelul lor de citire și scriere.
3. Atragere de donatori individuali prin sms la 8845, numărul alocat campaniei, care să sprijinire lunar cu 2 euro peste 2000 de copii în anul școlar 2022-2023 cu resurse educaționale adecvate pentru învățarea citit-scrisului.



Illiterate Ads Illiterate Ads Illiterate Ads Illiterate Ads Illiterate Ads

| Acoperire
    Campania s-a derulat la nivel național, în toate județele.

| Rezumat
    Majoritatea copiilor din medii vulnerabile citesc cu dificultate (6 din 10 copii din medii vulnerabile au dificultăți de citit-scris la finalul clasei a IV-a). Campania a inclus o componentă de awareness, subiectul literației fiind în mare măsură ignorat, publicul concentrându-se asupra efectelor problemelor în stadiu avansat, cum ar fi analfabetismul funcțional și rezultatele testului PISA, fără a vedea intervențiile timpurii ca fiind critice și adresabile imediat. În 8 sept. 2022, de Ziua Internațională a Literației am lansat videoclipul și siteul campaniei alături de un mesaj emoționant: învățarea cititului și scrisului este unul dintre cele mai grele lucruri pe care le cerem copiilor noștri să le facă și este nevoie de ajutor și susținere din partea tuturor. Au urmat activități de promovare în socia-media, cu ajutorul a 18 influenceri din România, apariții la TV, radio, abordarea directă a cumpărătorilor în magazinele PEPCO, difuzarea spotului audio în rețeaua de magazine, promovarea spotului pe pagina de Facebook Pepco pe toată durata campaniei și trimiterea informației către bazele de Mailchimp a TFR(22 000 de contacte) și FNO (6500 de contacte). Pentru publicul larg am ales ca metodă principală de atragere de fonduri donația prin SMS.
Ne-am propus să sprijinim 2000 de copii din 200 de școli defavorizate oferind învățătorilor și elevilor kitul de literație „Toți copiii citesc - Start bun în clasa pregătitoare”, un material educațional dezvoltat de FNO, ca sprijin în dezvoltarea competențelor de literație. Ei nu au acasă cărți și, de multe ori, nici părinți care să îi ajute la lecții. Ca să ajungă să citească și să scrie până la finalul clasei a IV-a, au nevoie de profesori bine pregătiți și de materiale educaționale adecvate nivelului lor de dezvoltare.


| Public țintă
    1. Cetățeni activi din punct de vedere social: oameni deschiși la probleme civice sau sociale, dornici să susțină noi cauze. Cu un acces mai mare la resurse și oportunități educaționale, această clasă de mijloc urbană este adesea deconectată de realitățile dure cu care se confruntă omologii lor din mediul rural
2.Clienții PEPCO: 4/5 Cumpărătorii Pepco sunt femei, în general tinere, jumătate dintre ele având un copil. În calitate de mame și potențiali membri ai comunităților afectate de analfabetism, aceste femei au nevoie de sprijin pentru educația copiilor lor.
3. Profesori din comunitățile țintă: cei care lucrează zilnic cu copiii din mediul rural, din zone defavorizate și nu au resursele și, uneori, know-how-ul pentru a lucra cu aceștia.


| Activitati
    Școli cu scLipici este un program foarte eficient în dezvoltarea literației în mediile sociale dezavantajate, însă are vizibilitate redusă. Agenția de comunicare a propus un experiment social curajos, iar PEPCO a fost de acord să își folosească propria imagine în sprijinul mesajului nostru.
Cu postări autentice, dar scrise greșit (de ex. „Te așteptăm la PEPCO cu o colecție complectă de rechizite pentru copi!”), campania și-a propus să capteze atenția celor care sunt dornici să-i corecteze pe alții. Comentarii precum „Pepco, ia-ți o carte de gramatică!” au generat reacții care, fără să știe, au contribuit la contestarea percepției oamenilor asupra problemei. Atingând prejudecățile privind supraîncrederea, campania a demonstrat empatic că ne putem înșela în privința modului în care vedem analfabetismul.
Pentru a face campania și mai de impact, Pepco și-a asumat un risc și s-a făcut vulnerabil folosind intenționat postări prost scrise. Această abordare a ajutat la transmiterea unui mesaj mai puternic și la îmbunătățirea indicatorilor de imagine post-campanie, expunând “defectele” companiei și câștigând autenticitate.
În lupta împotriva analfabetismului, ne-am confruntat cu provocarea lipsei de conștientizare și cunoaștere a publicului. Pentru a rezolva acest lucru, am profitat de puterea YouTube (3.5k views) pentru a crește gradul de conștientizare, am folosit social-media, diverse canale mass-media (comunicate de presă cu aprox. 70 de preluări), emisiuni educaționale și pentru copii de la TVR, Antena3, Itsy Bitsy, Radio România Cultural, Radio București FM, am împărțit pliante și am primit ajutor din partea a 18 influenceri pentru a ajunge la publicul larg. În plus, spotul radio a avut timp de 2 săptămâni 40 de inserții probono la radio Itsy Bitsy. O altă noutate a acestei campanii a fost și faptul că am ieșit public cu primul material complex în Școala9 abordând subiectul „de ce literație nu e este egal cu alfabetizare”, cât și faptul că am ajuns la 273 439 de persoane care au văzut clipul video de 30 de secunde în toate cele 28 de cinematografe din țară din rețeaua Cinema City, ce a rulat probono timp de o săptămână.
Donatorii au primit un SMS de mulțumire și opțiunea de a primi informații despre program printr-un newsletter trimestrial. În plus, pe pagina FNO am postat de 2 ori pe săptămână despre proiect și rezultatele obținute. Mesajele conțin date despre eficiența programului, cât și testimoniale ale învățătorilor, exemple de utilizare a kiturilor.


| Rezultatele campaniei
    În urma campaniei a crescut nivelul de conștientizare și înțelegere a publicului larg (inclusiv a clienților actuali și potențiali PEPCO) pe tema literației în România și am ajutat părinții și adulții să sprijine copiii să își dezvolte abilitățile de citire și scriere. Cele mai importante probleme sociale în rândul copiilor din România, așa cum sunt percepute de publicul larg și reies din studiul de impact* al campaniei Școli cu ScLIPICI sunt: Accesul la educație și analfabetismul (80,7%), Săracia (78,4%) și Violența domestică (62,4%). În general, persoanele de peste 45 de ani, din urbanul mare și Ardeal, cu educație peste medie consideră că spotul campaniei Școli cu ScLIPICI i-a făcut să-și dea seama cât de importantă este rezolvarea problemei. La nivel de conștientizare (71,7%) și implicare (41,4%) față de problemă au primat tinerii cu educație și venit mare, în special din Muntenia și Ardeal.

Am îmbunătățim calitatea vieților copiilor cu care lucrăm prin creșterea competențele copiilor la risc de a termina ciclul primar fără să știe să citească și să scrie – am sprijinit 1600 copii prin asigurarea kiturilor de literație (câte un set de 10 cărți de povești și fișe de lucru aferente cărților pentru fiecare copil, în format fizic). Copiii care au primit kiturile de literație au fost evaluați atât la începutul anului școlar, cât și la finalul anului școlar, după implicarea lor în activitățile de literație, reușind în acest timp să progreseze semnificativ. Copiii care au obținut la începutul anului școlar sub 50 de puncte (din 143 puncte posibile) la evaluarea inițială a literației emergente pot acum să recunoască și să scrie majoritatea literelor alfabetului, au noțiuni despre textul tipărit, segmentează în foneme cuvinte cu structură simplă (2-4 foneme), recunosc/citesc cuvinte frecvente de tipul mama, tata, suc, stop, ceea ce înseamnă că au bazele citit-scrisului. Ca toate acestea să fie posibile, am format 247 de învățători pentru a ști cum să evalueze și să intervină diferențiat în cazul fiecărui copil.
Campania a adus pe agenda publică tema literației și startului bun la școală și Ministerul Educației s-a arătat deschis să susțină demersurile de promovare și formare în rândul cadrelor didactice din ciclul primar începând cu luna mai 2023.
Cauza noastră a fost susținută de 367 donatori, care au donat prin SMS suma totală de 17666 lei.


| Parteneri
    FNO, TFR și Pepco Romania au lucrat împreună cu agențiile de creație VMLYR și Havas pentru a crea prima campanie pe conștientizare pe tema literației în Social Media plecând de la această realitate - în România, 6 din 10 copii din medii defavorizate nu reușesc să-și dezvolte abilitățile de citit – scris în școală.


| Despre organizator
    Un demers comun, început acum 4 ani, a adus la aceeași masa FNO și TFR, 2 ong-uri cu experienta in zona educatiei în formarea și pregătirea cadrelor didactice pentru a-i sprijini pe elevi în dezvoltarea lor, si PEPCO Romania, un partener strategic, care, constient de impactul negativ al acestei probleme educationale in randul populatiei – a copiilor din medii vulnerabile care au dificultăți de citit-scris la finalul clasei a IV-a), a decis să-si asume conceptul creativ propus de agentia VLMYR.

| Website proiect
    https://youtu.be/HfaMsMsMzRA



Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes