close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Prevenirea dependenței de jocurile de noroc în rândul copiilor - "Joacă, nu jocuri"



| Organizator:
    Salvati Copiii Romania
| Sectiune:
    Campanii sociale
| Problema de fond
    În România, fenomenul pariurilor și jocurilor de noroc a atins cote alarmante, cu peste 15.000 de agenții de pariuri stradale, multe aflate la distanță mică de școli, românii cheltuind (2022) 2,4 mld. € în cazinouri, săli de jocuri și online. Dependența de jocurile de noroc este calificată de OMS ca afecțiune medicală, fiind însoțită de o rată a sinuciderilor mai mare decât în alte dependențe. În ciuda amplorii fenomenului, lipsește legislație adecvată pentru limitarea publicității și prevenirea implicării copiilor în jocurile de noroc. Conform studiilor recente (ESPAD 2019 și SCR 2023), 1 din 4 copii români a jucat pe bani, 7 din 10 copii spun că au văzut publicitate stradală la jocurile de noroc, 1 din 10 copii au în familia lor un membru jucător, iar 40% dintre ei declară că au prieteni implicați în astfel de activități.

| Obiectivele campaniei
    - Creșterea gradului de conștientizare în rândul copiilor, decidenților și publicului larg cu privire la pericolele asociate expunerii la publicitatea jocurilor de noroc
- Deblocarea și modificarea proiectelor de lege din Parlament pentru interzicerea publicității la jocurilor de noroc și amplasarea agențiilor jocurilor de noroc la o distanță de 300 m de orice spațiu socio-educațional și sportiv destinat copiilor
- Aplicarea legilor în vigoare astfel încât copii ani sa nu mai aibă acces la jocurile de noroc în online ori în mediul fizic.


Prevenirea dependenței de jocurile de noroc în rândul copiilor - "Joacă, nu jocuri" Prevenirea dependenței de jocurile de noroc în rândul copiilor - "Joacă, nu jocuri" Prevenirea dependenței de jocurile de noroc în rândul copiilor - "Joacă, nu jocuri" Prevenirea dependenței de jocurile de noroc în rândul copiilor - "Joacă, nu jocuri" Prevenirea dependenței de jocurile de noroc în rândul copiilor - "Joacă, nu jocuri"

| Acoperire
    București

| Rezumat
    Campania "JOACĂ, NU JOCURI", inițiată de SALVAȚI COPIII în colaborare cu GOLIN ROMÂNIA, a abordat problema dependenței de jocurile de noroc în rândul copiilor, fiind un răspuns la expansiunea alarmantă a industriei jocurilor de noroc în România, unde cheltuielile au ajuns la 24 mld. € (2022) și la lipsa de legislație adecvată pentru a limita publicitatea și accesul copiilor.
Plecând de la solicitările copiilor la Forumul Național al Copiilor (2023), organizat anual de SCR, obiectivele au fost creșterea conștientizării despre riscurile expunerii la jocurile de noroc, modificarea legislației pentru restricționarea publicității și accesului la aceste jocuri pentru minori, și asigurarea implementării efective a legilor în vigoare.
Strategia a inclus un mix de mesaje puternice și tactici media, cu accent pe implicarea influencerilor și pe activități de marketing specifice pentru a mobiliza publicul larg și decidenții.
A fost organizat un lanț uman, cu elevi de la Colegiul Gh. Lazăr (București), una din casele de pariuri fiind la doar 180 de metri distanță de liceu.
Rezultatele au avut un reach de 9 milioane de persoane, generând media earned de 280.000 €. Mai mult, campania a creat o mobilizare semnificativă în mediul online și printre elevi, creând presiuni asupra influencerilor pentru a refuza promovarea jocurilor de noroc.
Un aspect cheie al succesului campaniei a fost focusul pe propunerile legislative transmise Parlamentului, Președinției și Guvernului (PL-x 135/2023 și PL-x 495/2023) care au inclus interzicerea publicității la jocurile de noroc în proximitatea școlilor și a altor spații pentru copii, limitarea amplasării la mai puțin de 300 m a agențiilor de jocuri de noroc față de spațiile destinate copiilor și majorarea vârstei minime pentru participare la 21 ani


| Public țintă
    Decidenții politici (Președinte, Guvern, Parlament) au puterea de a face schimbări legislative importante, campania urmărind informarea și creșterea motivației lor de a interzice orice formă de publicitate la jocurile de noroc și de a reglementa strict amplasarea lor în raport cu spațiile socio-educative/sportive destinate copiilor.
Cadrele didactice, fiind în contact constant cu copiii, formează atitudinile critice ale elevilor față de jocurile de noroc și pariuri și implementează programe care să ofere alternative sănătoase de divertisment la jocurile de noroc.
Părinții sunt informați despre influența nefastă a publicității jocurilor de noroc asupra copiilor și sunt încurajați să discute deschis cu ei despre acest risc.
Specialiștii media devin promotorii mesajelor educative și de promovare a legislației propuse în campanie.
Elevii


| Activitati
    Campania „Joacă, nu jocuri” scoate la lumină o realitate adesea nedeclarată: aviditatea industriei jocurilor de noroc alimentează o „foame de bani” care se traduce, în mod tragic, printr-o foame reală și o dependență profundă. În inima mesajului nostru se află reinterpretarea siglei Salvați Copiii: cercul reprezentativ, simbol al protecției, a fost redesenat ca o farfurie goală - emblemă universală a lipsurilor și foametei. Această transformare vizuală puternică nu numai că subliniază efectele devastatoare ale jocurilor de noroc, dar se poziționează ferm împotriva practicilor neetice ale caselor de pariuri, confruntându-i direct pe cei care perpetuează acest ciclu de daune sociale.
Strategia de creație și media a campaniei „Joacă, nu jocuri a fost concepută pentru a aborda cu eficiență și inovație problema dependenței de jocurile de noroc în rândul minorilor. Campania și-a propus să sensibilizeze publicul larg, decidenții și în special tinerii, cu privire la riscurile asociate jocurilor de noroc, promovând totodată legislație care să restricționeze accesul minorilor la aceste jocuri și publicitatea agresivă care le înconjoară.
Strategia de media a adoptat o abordare integrată, combinând eficient media tradițională și canale digitale. Publicitatea stradală și articolele din presa au fost utilizate pentru a atinge un public larg, în timp ce campaniile digitale pe rețele sociale și YouTube au avut ca scop targetarea directă a copiilor, asigurând astfel o acoperire extinsă și a optimizat impactul mesajului campaniei.
Elementul central al strategiei de amplificare a fost implicarea unor influenceri populari printre tineri, precum Bianca Adam sau Silviu Istrate - Faiăr, care au comunicat mesajul campaniei prin propriile canale, crescând astfel nivelul de conștientizare și engagementul în publicul țintă.
Implementarea campaniei a inclus și activări de tip guerilla marketing în apropierea agențiilor de jocuri de noroc, unde elevi din licee partenere au creat un lanț uman simbolic de la liceu până la cea mai apropiată casă de pariuri (180 m), evidențiind astfel opoziția comunității față de proximitatea periculoasă a acestor locații față de școli.
Au fost selectate locațiile de expunere a mesajului campaniei, căutând agenții de jocuri de noroc sau reclame la acestea, lângă care să venim cu mesajul nostru, astfel încât nimeni să nu mai poată ignora legătura dintre cele două: fenomenul jocurilor de noroc și efectele negative asupra copiilor și adolescenților.


| Rezultatele campaniei
    Campania „Joacă, nu jocuri” a obținut o acoperire impresionantă, atingând un reach de 9 milioane de oameni și generând media earned în valoare de 280.000 de euro. Reach-ul mediu lunar pe canalele de social media ale organizației au înregistrat o creștere organică de 400%, un indicator clar al implicării profunde a publicului.
În spațiul online, milioane de emoji-uri cu farfuria goală, simbolul campaniei, au inundat secțiunile de comentarii pe profilurile celebrităților care promovau jocurile de noroc, demonstrând o mobilizare fără precedent. Sub presiunea utilizatorilor și a valului de critici simbolizate prin emoji-uri, influencerii și-au cerut scuze și au donat sumele primite pentru promovarea pariurilor către organizații de caritate.
A fost promovat mesajul campaniei ” Foamea de bani a unora vs. foamea celor mulți. Acesta este adevăratul meci.” la meciul de fotbal FCSB–Rapid, în 5.11.2023, transmis TV pe Digisport, PrimaSport și OrangeSport, cu un sistem LED în fața camerelorTV și MiniLed în spatele fiecărei porți. Randamentul expunerii TV a fost de 63,34%.
Însă cea mai mare victorie a fost aceea că elevii din Colegiul Național Gh. Lazăr, Lic. Mihai Viteazu și Lic. Jean Monet (București), și-au dat mâna, la propriu, împotriva industriei de pariuri, prin organizarea unui lanț uman în jurul liceului Gh. Lazăr. În aceeași săptămână, a fost organizată o dezbatere cu aproape 100 de elevi ai aceluiași liceu pe această temă. Mesajul lor puternic a călătorit până la autorități și acum, în acest moment, două proiecte de lege sunt pe cale să fie adoptate de Camera Deputaților din Parlamentul României.
Propunerile legislative au fost transmise către cel mai înalt nivel de decizie - Președinția, Prim-Ministrul, Min. Familiei, al Sănătății, cât și către 10 senatori și 10 deputați. Proiectele de lege - PL-x 135/2023 și PL-x 495/2023 - prevăd măsuri stricte: interzicerea oricărei forme de comunicare comercială audiovizuală, în presa scrisă, în mediul online, în serviciile cinematografice ori telefonie, în spații publice exterioare ori interioare; impunerea distanței de 300 de metri între școli, spațiile sportive sau altele destinate copiilor în raport cu agențiile de jocuri de noroc; neacordarea autorizației de exploatare a jocurilor de noroc în localitățile cu mai puțin de 10.000 de locuitori și ridicarea limitei de vârstă la 21 de ani (de la 18 ani).


| Parteneri
    GOLIN Romania

| Despre organizator
    Salvați Copiii este o asociatie de utilitate publica, non-profit, neafiliata politic sau religios. In 33 de ani de activitate, am identificat solutii pentru protejarea si sprijinirea copiilor vulnerabili si am colaborat cu autoritatile pentru asigurarea interesului superior al copilului. Am creat retele de solidaritate si peste 3.700.000 de copii au fost implicati in programele si campaniile noastre.

| Website proiect
    



Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes