close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Majorarea alocatiei de stat pentru copii la 84 de lei si stabilirea, pentru copiii cu dizabilitati, a unei alocatii unice de 200 de lei



| Organizator:
    Salvati Copiii Romania
| Categorie:
    Impact
| Problema de fond
    Alocatia de stat pentru copii este un drept universal, consacrat prin Constitutie (art. 49, alin. 2). Pentru ca acest drept constitutional sa-si atinga scopul - protectia sociala a copiilor si a tinerilor, Salvati Copiii a considerat ca demersurile de crestere a alocatiei de stat pentru copii trebuie sa reprezinte o prioritate a agendei publice, argumentele in acest sens fiind atat de natura juridica, cat si de natura sociala. Cuantumul acesteia nu mai fusese modificat din 2008, desi existau prevederi legislative clare care impuneau o actualizare periodica a acesteia, ignorandu-se principiile fundamentale privind drepturile copilului si obligatiile. Alocatia trebuie sa devina in viitor un sprijin real pentru copii, si nu doar un beneficiu simbolic.

| Scopul proiectului
    Scopul initial al a fost stabilirea pentru toti copiii a unei alocatii unice de 200 de lei. Ulteriro propunerea a fost reconsiderata la dublarea alocatiei de la 42 la 84 de lei si stabilirea, pentru copiii cu dizabilitati, a unei alocatii de 200 de lei.
Obiective:
1. Redactarea unei propuneri de modificare a raportarii alocatiei de stat la Indicatorul Social de Referinta (ISR) de 500 lei stabilit prin lege, de la 0,084 (42 de lei) la 0,168 (84 de lei) si 0,4 pentru copiii cu dizabilitati
2. Participarea in comisiile de specialitate ale CD in vederea sustinerii propunerii
3. Adoptarea in CD.


Majorarea alocatiei de stat pentru copii la 84 de lei si stabilirea, pentru copiii cu dizabilitati, a unei alocatii unice de 200 de lei Majorarea alocatiei de stat pentru copii la 84 de lei si stabilirea, pentru copiii cu dizabilitati, a unei alocatii unice de 200 de lei Majorarea alocatiei de stat pentru copii la 84 de lei si stabilirea, pentru copiii cu dizabilitati, a unei alocatii unice de 200 de lei

| Aria geografica
    Bucuresti

| Rezumat
    Alocatia de stat pentru copii este un drept universal, consacrat prin Constitutie (art. 49, alin. 2). Acordata tuturor copiilor (3.742.418 conform ANPDCA), alocatia nu a mai constituit, de la ultima modificare a cuantumului acesteia, în 2008, un subiect de interes pentru autoritati si nici nu s-a mai regasit printre prioritatile declarate prin programe politice sau de guvernare din Romania.
În februarie 2015, Salvati Copiii Romania (SCR) a trimis presedintilor comisiilor specializate din Camera Deputatilor (CD) cererea de a aproba marirea alocatiilor pentru copii si de lua in considerare o analiza pe această tema, atenționând asupra procentului ridicat al copiilor din România ce sunt expusi riscului de saracie si excluziune sociala.
Concomitent, SCR a demarat o campanie publica cu convingerea ca acest lucru reprezinta o masura fireasca pentru ca un drept constituțional să reintre în atenția autorităților. Rolul nostru esențial a fost de a comunica constant catre presa si autoritati, inclusiv prin mijloace de comunicare online argumentele sociale si economice pe care ne bazam cererea, in vederea sustinerii propunerii legislative inaintate.
Modificarile propuse (dublarea alocatiei si stabilirea cuantumului de 200 de lei pentru copiii cu dizabilitati) au fost adoptate de CD în 20 mai 2015. Acestea trebuie privite ca un element dintr-un set mai larg de masuri destinate copiilor și nu singurul mijloc de acoperire a nevoilor lor de ingrijire, protectie ori de educatie. Din acest punct de vedere, SCR a considerat ca aceasta schimbare creează noi responsabilitati in sarcina Guvernului, astfel incat alocarile bugetare explicite pentru copii sa devina o prioritate constanta pentru autoritati, cu obiective, indicatori si termene de realizare a acestora.


| Date beneficiari
    Peste 3.500.000 de copii intre 2 si 18 ani, beneficiari in 2015 ai unei alocații de stat la un cuantum apropiat de nivelul european în raport cu salariul minim pe economie

| Date beneficiari
    Beneficiari indirecti: familiile celor 3.500.000. Grupul tinta al activitatilor: decidentii politici, membri ai Executivului si ai Parlamentului

| Activitati
    Februarie 2015. Lansarea primului comunicat de presa al SCR si a unui infografic care ilustreaza caracterul injust al cuantumului alocatiei la acea data. A fost trimisa presedintilor comisiilor din CD. La initiativa grupului parlamentar PNL, propunerea de modificare a art. 3 al. 1 din L. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, a fost inregistrata la Senat, care a fost trimisa ulterior catre dezbatere in CD, camera decizionala.
12 mai. CMPS din CD a respins amendamentul, argumentele SCR nefiind luate in considerare. Tabelul cu situatia voturilor si adresele de email ale deputatilor a fost postat pe pagina SCR de Facebook si promovat ulterior pe toate canalele media, devenind virale in mediul online, unii dintre parlamentari acuzand primirea a mii de mesaje de nemultumire. Interviuri in mass-media.
In 19 mai, sedinta Comisiei pentru munca din CD a fost reluată. Prezentarea SCR, in sala de sedinta, nu a avut efectul scontat. Votul de respingere, considerandu-se ca nu sunt resurse financiare, desi SCR indicase detaliat sursele de finantare. Lansarea celui de-al doilea tabel, numit de catre jurnalisti ”Lista rusinii”.
20 mai. Vot pozitiv de majorare a alocatiei (332 voturi pentru si 2 abtineri).
1 iunie. Aniversand 25 de ani de activitate SCR si Ziua Internationala a Copilului, SCR si o parte din copiii beneficiari ai programelor noastre au fost invitati de catre Presedintele Romaniei, la Palatul Cotroceni, in aceeasi zi fiind promulgata legea de modificare a alocatiei.


| Rezultatele proiectului
    Rezultat: majorarea alocatiei de stat pentru copii la 84 de lei si stabilirea, pentru copiii cu dizabilitati, a unei alocatii unice de 200 de lei, prin modificarea art. 3 a Legii privind alocaţia de stat pentru copii nr. 61/1993 prin Ordonanţă de urgenţă nr. 65/2014 începând cu 05.06.2015.
Art. 3 - (1) Cuantumul alocaţiei de stat pentru copii se stabileşte în raport cu indicatorul social de referinţă, denumit în continuare ISR, după cum urmează:
a) 0,4 ISR pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani (sau de până la 3 ani, în cazul copilului cu handicap);
b) 0,168 ISR pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 ani şi 18 ani, precum şi pentru tinerii prevăzuţi la art. 1 alin. (3);
c) 0,4 ISR pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 ani şi 18 ani, în cazul copilului cu handicap.


| Argument
    Rezultatul a avut un impact asupra tuturor copiilor cu varste intre 2 si 18 ani si, in mod special, pentru copiii cu dizabilitati (peste 60.000 conform ANPDCA) pentru care majorarea a reprezentat mai mult decat dublul alocatiei anterioare.
Dublarea alocatiei de stat pentru copii reprezinta una dintre masurile esentiale ce poate inregistra un impact pozitiv imediat daca luam in considerare faptul ca jumatate dintre copiii romani traiesc in risc de saracie si excluziune sociala (51% conform Eurostat 2015). Evident, aceasta masura va depinde in viitor de identificarea unor solutii de monitorizare asupra modului in care banii sunt cheltuiti de catre parinti in interesul copiilor sau de stabilire a unor solutii de plata adecvate pentru a nu permite utilizarea banilor in alte scopuri decat cele care privesc strict ingrijirea si educatia copiilor (de exemplu, deducerea din impozitul parintelui salariat, bonuri valorice cu destinatie speciala, cardul copilului etc.). De asemenea, SCR a propus Ministerului Muncii la sfarsitul anului 2015 un plan de implementare graduala a cresterii alocatiei pana la suma de 200 de lei, pentru toti copiii, intr-o perioada de 3 sau 5 ani.


| Bugetul
    0

| Parteneri
    Parlamentul Romaniei - Grupul parlamentar PNL

| Website proiect
    http://goo.gl/2YhhrZ sau http://www.salvaticopiii.ro/?id2=0001000300020000#Salvați Copiii solicită majorarea alocației de stat pentru copii.html





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes