Participanti & Proiecte
Pași spre Viitor
|
Organizator: FUNDATIA TE AUD ROMANIA |
|
Categorie: |
Proiectul a fost inițiat în contextul crizei umanitare, unde un număr semnificativ de persoane au fost nevoite să fugă din calea conflictului și să caute adăpost în alte țări. Județul Suceava a devenit gazda a numeroși refugiați, fiind județ de tranzit, iar această situație a adus cu sine provocări sociale și culturale.
Nevoile beneficiarilor au fost identificate prin intermediul analizelor și consultărilor cu autoritățile locale, și ONG-uri. Copiii ucraineni refugiați se confruntau cu dificultăți majore în integrarea în comunitate, incluziv izolarea socială, bariera lingvistică și lipsa de acces la oportunități educaționale și recreative. Astfel, proiectul și-a propus să răspundă acestor nevoi prin intermediul unui model de intervenție care să promoveze incluziunea socială a copiilor refugiați ucraineni în județul Suceava.
| Scopul proiectului
Proiectul a contribuit la facilitarea dialogului intercultural între copiii și tinerii refugiați de pe teritoriul județului Suceava, cu copii și tineri români.
Obiective:
1. Expunerea unui număr de 100 de copii refugiați ucraineni și 100 de copii români la educație interculturală nonformală.
2. Dezvoltarea unei atitudini pozitive față de alte culturi pentru un număr minim de 100 de beneficiari.
3. Integrarea în comunitatea suceveană a unui număr de 100 de copii refugiați ucraineni și 100 de copii români prin dezvoltarea de intervenții specifice.
| Aria geografica
Gura Humorului, Suceava
| Rezumat
"Pași spre Incluziune" a fost inițiat în contextul crizei din Ucraina și a nevoii acute de integrare a refugiaților în județul Suceava, județ de tranzit intens pentru refugiați. Nevoia de implementare a proiectului a derivat din identificarea unor probleme specifice, precum izolarea socială, dificultățile de comunicare și integrare între copiii refugiați și comunitatea locală.
S-au implementat diverse activități adaptate nevoilor:
1. Educație non-formală: activități interactive pentru expunerea copiilor la diversitatea culturală și pentru promovarea înțelegerii, respectului față de alte culturi.
2. Dezvoltarea competențelor lingvistice: sprijin pentru învățarea limbii române de bază, facilitând astfel comunicarea și integrarea eficientă a copiilor refugiați în comunitate.
3. Sport ca instrument de integrare socială: 36 activități sportive care au adus împreună copii ucraineni refugiați alături de copii români din comunitatea locaă, promovând colaborarea, încrederea și interacțiunea pozitivă între ei.
Astfel, proiectul a implicat 131 de copii ucraineni și 273 de copii români, reflectând dorința acestora de a participa la activități de incluziune. Prin intermediul activităților, s-a promovat înțelegerea reciprocă, respectul față de diversitatea culturală, facilitând integrarea socială. Prin programul de învățare a limbii române, s-a sprijinit comunicarea eficientă și implicarea activă a copiilor refugiați în viața comunității. Activitățile sportive au reunit comunitatea și au promovat colaborarea și prietenia.
Depășind obiectivele inițiale, proiectul a reprezentat o inițiativă vitală, eficientă pentru adresarea nevoilor specifice ale grupului țintă, contribuind semnificativ la integrarea în comunitate, la promovarea dialogului intercultural și a coeziunii sociale.
| Date beneficiari
Proiectul Pasi spre Incluziune a avut în vedere expunerea unui număr de 100 de copii refugiați ucraineni și 100 de copii români cu vârste cuprinse între 6 și 18 ani, la educație interculturală nonformală, așa cum a fost el descris la început de proiect. În ceea ce privește grupul țintă asumat la momentul scrierii proiectului, putem spune că acest număr a crescut în perioada de implementare. Astfel, la final de proiect beneficiarii au fost formați din 131 de copii ucraineni și un număr aproximativ de 273 de copii români.
| Date beneficiari
Unul dintre lucrurile care s-a întâmplat a fost că acești tineri ucraineni care au trecut prin atelierele noastre, au adus la rândul lor alți tineri. Mai mult, am primit feedback că au povestit încântați familiilor lor despre ceea ce au învățat și practicat, promovând pe rețelele lor de social media activitățile noastre. De asemenea, am descoperit în cadrul Festivalului de Incluziune și Sport două tinere ucrainence care practicaseră atletism de performanță, și astfel și-au găsit un nou club unde să-și continue pasiunea.
| Activitati
În cadrul activităților sportive, copiii români și ucraineni au fost împărțiți în grupuri mixte pentru a facilita comunicarea și cunoașterea interculturală. Copii au avut șansa de a învăța unul de la altul și de a descoperi noi perspective asupra sportului și a vieții în general.
Activitatea de dezvoltare a competențelor lingvistice s-a desfășurat trilingv RO/UA/EN iar la bază a avut Ghidul de competențe lingvistice trilingv, dezvoltat de organizația noastră. Activitățile de învățare a vocabularului în limba ucraineană, română și engleză, în contextul diversității culturale, au încurajat copiii să-și dezvolte abilitățile lingvistice și să înțeleagă mai bine cele trei limbi, contribuind la cunoașterea reciprocă și interacțiunea într-un mediu intercultural.
Cele 6 ateliere de colaje pe care le-am implementat le-au oferit participanților ocazia să își oglindească diversitatea prin spectrul propriu, să își dezvolte creativitatea și să descopere și să împărtășească elemente culturale din țările lor, dar au stimulat și participarea activă a beneficiarilor prin discuții între ei.
Festivalul de Incluziune și Sport a avut în vedere următoarele activități pentru copiii participanți: ateliere sportive, arts and crafts din sfera sportivă, pictură pe față, muzică, food court, chill out area. În cadrul Festivalului de Incluziune și Sport copiii participanți au avut oportunitatea să se implice activ în activitățile sportive și artistice, dezvoltând astfel abilități fizice și sociale.
| Rezultatele proiectului
Rezultatul principal al proiectului este promovarea incluziunii sociale și culturale a copiilor refugiați ucraineni prin interacțiuni pozitive cu copiii români din comunitate. Rezultatele livrate în cadrul proiectului ”Pași spre Incluziune” includ:
- Dezvoltarea unei platforme de dialog intercultural și educație culturală, implicând participarea a 131 de copii ucraineni refugiați și a 273 de copii români:
- Implementarea unui program de dezvoltare a competențelor lingvistice de bază pentru facilitarea comunicării între cele două grupuri culturale, prin 12 activități, unde au participat 22 copii ucraineni și 15 copii români;
- Organizarea a 36 de activități sportive care au reunit comunitatea și au promovat incluziunea socială a copiilor ucraineni în comunitatea suceveană și au dus la crearea de dialog intercultural între cele două grupuri, implicând participarea a 35 copii ucraineni și 196 de copii români;
- Organizarea a 6 ateliere de colaje pentru 51 de copii ucraineni și 62 de copii români prin care le-am oferit ocazia acestora să își oglindească diversitatea prin spectrul propriu prin dezvoltarea creativității;
- Organizarea Festivalului de Incluziune Socială și Sport la care au participat copiii ucraineni refugiați alături de copiii români.
În cadrul proiectului, subiectul dialogului intercultural a fost abordat în mod holistic și practic. Scopul acestui proiect a fost să faciliteze dialogul intercultural și să dezvolte o înțelegre reciprocă între copiii refugiați ucraineni și copiii români, contibuind astfel la integrarea socială a grupului țintă în comunitatea suceveană.
| Bugetul
244
| Parteneri
Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Suceava, Primăria orașului Gura Humorului, Clubul Sportiv Școlar Gura Humorului, Primăriile altor comune și orașe prin Direcțiile de Asistență Socială de pe raza județului Suceava, Inspectoratul Școlar General al județului Suceava, Asociația Fight For Freedom.
| Website proiect
https://www.teaudromania.com/ro/gallery/pasi-spre-incluziune/