close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Muzeul Frustrărilor



| Organizator:
    Asociatia Create.Act.Enjoy
| Categorie:
    Apărarea drepturilor individuale/ colective
| Problema de fond
    În psihologie, frustrarea reprezintă un răspuns emoțional la stres. Frustrarea constantă, cauzată de evenimente zilnice, poate declanșa boli mintale cronice, mecanismele de integrare făcând diferența între o procesare sănătoasă sau defectuoasă.

Într-un studiu publicat de Reveal Marketing (2020), s-a demonstrat că emoțiile românilor sunt mai mult negative decât pozitive, furia și frica aflându-se pe primul loc (62%), urmate de oboseală și dezamăgire (24-27%), indicii că frustrarea este prezentă în rândul populației. Calitatea vieții este definită de OMS ca „percepția unui individ asupra poziției sale în viață în contextul culturii și sistemelor de valori în care trăiește și în relație cu obiectivele, așteptările, standardele și preocupările sale”. România se află pe ultimul loc din Europa din acest punct de vedere.


| Scopul proiectului
    Proiectul a adresat problema frustrărilor individuale și colective prin intermediul artelor digitale și new media, în rândul a 527 persoane din Cluj-Napoca.
Obiective Generale:
Adresarea sentimentelor de frustrare individuale și colective prin intermediul artelor digitale și new media;
Reducerea stigmatului asupra problemelor de sănătate mintală și a emoțiilor negative prin instrumente artistice;
Implicarea activă a membrilor comunității artistice clujene în producția unor intervenții originale, la intersecția dintre arta digitală, perfomance, sănătate și IT.


Muzeul Frustrărilor Muzeul Frustrărilor Muzeul Frustrărilor

| Aria geografica
    Cluj-Napoca

| Rezumat
    Muzeul Frustrărilor a urmărit adresarea frustrărilor individuale și colective prin intermediul artelor digitale și new media, cu scopul de a încuraja conștientizarea acestor sentimente și de a ameliora răspunsurile adaptative la un astfel de stresor.

Instalația artistică a fost formată din 7 experiențe:

Rămășițele unei zile – expoziție de obiecte „cauzatoare” de frustrare, reinterpretate artistic, însoțite de un cod QR prin care se puteau accesa, în format audio, informații

Exerciții de sinceritate – expoziție video cu testimonialele a 4 femei de vârste diferite, conceptul pornind de la studiile care spun că femeile sunt mult mai predispuse la a-și inhiba frustrarea și furia

Cabina sincerității – spațiu individual, cu ghidaj audio, pentru un moment de introspecție

Ecosistemul locuirii la bloc – expoziție video, în cheie umoristică, cu lanțul de frustrări ce pot apărea în conviețuire

Printează-ți frustrarea – vizitatorii și-au testat creativitatea descriindu-și frustrările unei aplicații AI care genera o imagine

Camera simțurilor – spațiu individual cu diferiți stimuli (miros, gust etc.), care încurajau conștientizarea nevoii de timp personal, relaxare și acceptare a emoțiilor

Panoul frustrărilor – un panou imens pe care peste 600 de persoane au lăsat mesaje

Aproximativ 1200 de persoane au vizitat Muzeul Frustrărilor în 17-19 noiembrie și 24-26 noiembrie 2023, numărul lor depășind cu mult estimarea inițială (500 de persoane).

Cea de-a doua etapă a proiectului a constat în realizarea de ateliere creative, care au avut ca scop explorarea artistică a sentimentului de frustrare, pe parcursul a 4 week-end-uri (4 ore/zi), coordonate de Diana Buluga (actriță), Ioana ofelia (artist video), Alexandra Felseghi (dramaturgă) și Alina Bradu Pintea (ilustratoare).


| Date beneficiari
    Proiectul a propus activități care se adresează mai multor segmente de grupuri-țintă:
- Locuitorii orașului Cluj-Napoca, cu vârste între 18 și 65 de ani, care, din cauza scăderii calității vieții în oraș, a demersurilor de urbanizare accelerată ale autorităților locale și a supraaglomerării orașului, sunt încărcați de sentimente de frustrare;
- Studenții universităților clujene, care experimentează sentimente de frustrare din cauza problemelor și piedicilor zilnice, declanșate, în mare parte, de relocarea într-un oraș supraaglomerat, cu un trai de viață scump sau foarte scump;
- Amatori de artă contemporană din Cluj-Napoca și împrejurimi, care sunt interesați de proiecte culturale participative și de descoperirea noilor forme de artă.


| Date beneficiari
    Beneficiari indirecți:
Aproximativ 20.000 de persoane, astfel:
autoritățile locale - care au în strategiile lor de dezvoltare obiective legate de creșterea calității vieții și îmbunătățirea sănătății mintale a locuitorilor orașului, vor beneficia din urma acestui proiect prin reducerea stigmatului asupra problemelor de sănătate mintală și a sentimentelor negative;
studenții din Cluj-Napoca, care vor avea acces la materialele digitale produse în urma atelierului pentru studenți;
asociația Create.Act.Enjoy;
presa locală și națională care va relata evoluția proiectului și rezultatele acestuia;
comunitatea locală;
partenerii proiectului;
scena artistică independentă clujeană;
voluntarii cooptați în proiect.


| Activitati
    Etapa 1: Perioada de demarare a proiectului
Etapa 2: Etapa de implementare a proiectului
Include 4 faze: cercetare, creație, prezentare și ateliere, plus alte activități conexe (promovare, management, monitorizare).
Faza 1: cercetare artistică, implică activitățile de documentare și dezvoltare a conceptului curatorial.
Faza 2: crearea instalației, implică diseminarea materialelor colectate și transformarea lor într-o instalație de artă digitală și new media, de tip muzeu.
Faza 3: prezentarea instalației către public pe parcursul a 6 zile (care au fost ulterior suplimentate cu 3 zile în decembrie 2023).
Faza 4: atelierele creative, implică pregătirea și organizarea celor două ateliere propuse în proiect.

Activități conexe:
Managementul proiectului cultural, care implică toate activitățile ce țin de demararea, implementarea, monitorizarea și evaluarea proiectului. Metodologia propusă aici urmărește crearea unui sistem de lucru consistent și consolidat care să permită un proces eficient de implementare, control și evaluare al proiectului, astfel încât să se poată obține și livra rezultatele propuse.

Promovarea proiectului cultural, care implică implementarea unui plan de comunicare și promovare adecvat nevoilor proiectului.
Responsabil principal pentru promovarea proiectului cultural este coordonatoarea de comunicare și PR (Raluca Bugnar), în colaborare cu coordonatoarea proiectului (Diana Moga) și coordonatoarea artistică a proiectului (Diana Buluga).


| Rezultatele proiectului
    În urma implementării proiectului cultural, instalația artistică realizată - Muzeul Frustrărilor – s-a bucurat de un real succes în rândul publicului clujean. Prin urmare, cu ajutorul partenerului Casa TIFF, am reușit să extindem perioada de deschidere a muzeului și în luna decembrie 2023. De asemenea, mai mulți vizitatori au menționat că instalația are un potențial uriaș pentru a fi dusă și în alte orașe din România. Prin urmare, plănuim ca la începutul anului 2024 să găsim o serie de parteneri care să ne ajute să ducem instalația și în alte orașe – ex. București, Iași, Sibiu, Timișoara.

De asemenea, exponatele interactive precum Cabina sincerității sau Panoul frustrărilor permit continuarea proiectului în mediul online, dorindu-ne să creăm o serie de exponate digitale bazate pe mărturiile vizitatorilor.

Asociația Create.Act.Enjoy va căuta resurse financiare (publice sau private) pentru a continua proiectul, având în vedere reacțiile extraordinare din partea publicului, a faptului că în toate zilele când instalația a fost deschisă s-au format cozi pentru vizitare și având în vedere că exponatele interactive sunt o sursă continuă de a genera noi produse artistice.


| Bugetul
    244

| Parteneri
    Asociația Create.Act.Enjoy - inițiator și organizator, Casa TIFF - partener principal; MentAid: primul ajutor în sănătate mentală - consultanță; AFCN - finanțator

| Website proiect
    https://createactenjoy.com/muzeul-frustrarilor-se-deschide-in-cluj-napoca-intre-17-si-26-noiembrie/





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes

-->