- Gala Societății Civile 2022 x Ashoka România -


Seria Monitorizare de Impact este un demers dezvoltat alături de Ashoka România, prin care ne-am propus să urmărim evoluția proiectelor înscrise în categoria A a competiției din 2022 – proiecte care au avut șansa să obțină, pe lângă Premiile I, II, III și Premiul pentru Impact Social

Etapa 2 continuă alături de Luminița-Maria Ilea // Școala Gimnazială Nr. 2 Țețchea, care ne-a povestit pe larg despre evoluția proiectului Parcarea bicicletelor în siguranță în 2023.

1. Cum vedeți demersul proiectului vostru în anul 2023? 

Proiectul tinerilor din școala Țețchea, ,,Parcarea bicicletelor în siguranță”, a fost realizat în anul şcolar 2020- 2021, urmând metoda Proiect: Cetățeanul promovată de Institutul Intercultural Timișoara. Acestă metodă, aplicată la clasa a VII-a în timpul orelor de educaţie socială a oferit contextul prielnic pentru activism civic într-un context pandemic aparte.

Pentru a avea o continuitate în anul școlar 2021-2022, clasa a VII-a a  lucrat la un nou proiect prin aceaşi metodă Proiect: Cetăţeanul, intitulat ,,Piste pentru biciclete”. 

Proiectul ,,Piste de biciclete”, vine ca o necesitate a comunității deorece, din anul școlar 2016/2017 elevii Școlii Gimnaziale Nr. 2 Țețchea, alături de profesorii din școală scriu și apoi implementează proiecte în folosul comunității școlare și locale deosebit de apreciate cu ecou local, național și chiar internațional.

An de an aceste proiecte au făcut ,,vocea” tinerilor tot mai cunoscută.  Elevii și-au dorit acest proiect deoarece acest tip de învățare transformațională le oferă și lor posibilitatea de a contribui activ la rezolvarea de probleme concrete din comunitatea în care ei trăiesc, le crește stima de sine și confirmarea că fac ceva bun și util comunei lor. 

Pentru anul şcolar 2022-2023 actuala clasă a VII- a va continua munca colegilor din anii precedenţi realizând tot prin metoda Proiect: Cetăţeanul cu un nou proiect intitulat ,,Trasee cicloturistrice în comunitatea locală”. Aceast proiect vizează atât populația comunei cât și turiștii care vin în zonă.

Colaborarea dintre profesori și elevi a constat în sprijinirea elevilor în cadrul unor procese precum: înțelegerea contextului local și a problemelor cu care se confruntă comunitatea; colectarea de informații privind problemele identificate; formularea unor propuneri de politică publică; definirea unui plan de advocacy şi organizarea de evenimente publice de prezentare a propunerilor elevilor.

Aceste proiecte confirmă faptul că tinerii rămîne ,,o voce”, un exemplu pentru colegii din școală, dar și un model de fapte bune pentru societate. 

În comunitatea locală alături de elevii din clasa a VII-a, participanți în proiect, s-au alăturat elevi din clubul IMPACT ,,Number One” Ţeţchea, frați, surori, părinți, bunici și vecini dornici să le sară în ajutor. Acesta fiind un bun prilej pentru ei de a-și dezvolta competențele sociale, organizaționale şi tehnice devenind astfel utili comunității, cetățeni responsabili, de încredere, integri şi plini de compasiune, capabili să contribuie la bunăstarea şi binele comunității.

2. Ce îmbunătățiri aveți în proiect față de 2021-2022?

Proiectul Cetateanul, a fost ca un exerciţiu în care am învăţat să nu stăm indiferenţi ci să luăm atitudine, am aflat cum să ne exercităm drepturile, am fost uniţi şi am lucrat în echipă eficient. Elevii şi-au îmbunătăţit relaţionarea cu autorităţile publice, convingandu-se că se poate orice act civic dacă există responsabilizare şi orice problemă îşi găseşte rezolvarea dacă nu este aruncată în sertarul indiferenței. Acest proiect ne-a făcut mândrii de noi, ne-a întărit încrederea în potenţialul nostru, şi al localităţii noastre, am învăţat să fim solidari şi să ne susţinem punctul de vedere până la reuşită.

3. Care sunt 3 obiective principale pe care le-ați setat pentru proiectul vostru pentru anul 2023?

Un prim obiectiv este acela de a continua proiectele colegilor din anii precedenţi tot prin metoda Proiect: Cetăţeanul cu un nou proiect intitulat ,,Trasee cicloturistrice în comunitatea locală”.

Combinarea eficientă a curriculei școlare cu acțiunile de serviciu în folosul comunității pentru cauze cu impact local. Elevii de-a lungul timpului au construit adevărate punți între instituția școlară și comunitatea locală.

Urmărim să realizăm  proiecte sustenabile pentru comunitate care vizează Strategia Națională pentru Dezvoltarea Durabilă a României  privind implementarea Agendei 2030 pentru Dezvoltare Durabilă - ODD 11  Orașe și comunități durabile, dar şi ODD 4 Educaţie de calitate.