Participanti & Proiecte
c@rte în sate
|
Organizator: Asociatia Eu, tu si ei |
|
Sectiune: Servicii de Asistență socială |
“Carte și arte pentru copiii din sate” face parte din programul c@rte în sate care aduce împreună voluntari, profesioniști ai culturii și educației, fruntași și decidenți locali pentru a reduce rata analfabetismului funcțional într-o țară în care 45% dintre copii nu înțeleg ceea ce citesc. 60 voluntari, coordonați de 7 colegi seniori și un coach, au lucrat cu 600 de copii pentru a-i încuraja să lupte pentru un viitor educat. Pentru că, atunci când locuiești într-o casă de lut, la margine de pădure și pleci la scoală pe drum de pământ, verbul a ști te poate duce la lumină. Cuvântul cARTE ne-a făcut să ne folosim de muzică, dans, desen, film și povestit pentru a ne apropia copiii. Au avut cu ei 50 de ateliere de citit, 5 tabere de dezvoltare personală, seri de film/citit/hore în aer liber, colecte de carte și acțiuni de promovare a UE, voluntariatului și lecturii în Focșani și 20 comunități vulnerabile la sărăcie din sudul Moldovei, zone cu acces limitat la cultură. Copiii au fost aduși în jurul cărților deschise prin intermediul școlii și interacțiune directă, caravana lecturii fiind anunțată cu megafonul. Voluntarii au participat activ, beneficiind de experiențe valoroase de învățare. Fiind Anul european al competențelor, au avut întâlniri de formare/motivare/pregatire si 12 sesiuni de coaching care au ghidat echipa pentru a atinge obiectivele/parcursul de învățare al fiecăruia. Copiii uitați de autorități nu au primit doar cărți și formare gratuită, ci și VOCE. Le-am arătat că nu sunt singuri, că ne pasă, că există SPERANȚĂ. Proiectul este acum o platformă de colaborare și învățare care validează un model creativ/inovativ de intervenție. Într-o epocă a conflictelor, povestașii noștri transformă cartea în #ArmăDeInstrucțieÎnMasă pentru că doar învățând ne putem ajuta.
| Scopul proiectului
Carte și arte pentru copiii din sate a oferit oportunități de învățare copiilor la ei în sat pentru a reduce astfel eșecul școlar, analfabetismul funcțional, marginalizarea. În vatra satelor, ca în Poiana lui Iocan, ei vin așa cum sunt îmbrăcați acasă pentru a învăța împreună. Ascultă povești citite frumos pentru ei, citesc și își spun poveștile, mânâncă ciocolată, beau ceai/limonadă și învață prin joc și joacă. Înarmați cu generozitate și compasiune, pe jos, cu bicicleta, cu mașina sau chiar cu căruța, voluntarii au dus valiza cu povești în 20 de comunități vulnerabile la sărăcie, unde nu există biblioteci și nici alte oportunități pe durata vacanțelor sau în weekend. Ei au oferit un remediu pentru afecțiunile lumii noastre dăruind timp copiilor uitați de autorități și chiar de părinți. În 12 luni, 70 de povestași au derulat ateliere creative, întâlniri de pregatire, acțiuni de promovare a Corpului European de Solidaritate. Copiii nu au primit doar cărți (pentru unii prima carte) și formare gratuită, ci au văzut că există alternative sănptoase la manele, jocuri de noroc, false modele și "cultură de TikTok".
| Acoperire
8
| Rezumat
Inspectoratul Școlar Județean Vrancea, Biblioteca Județeană, școli, primării, biserici, familii
| Date beneficiari direcţi
- Fiind Anul european al competențelor, de acest proiect a beneficiat în primul rând echipa de 60 de tineri voluntari, inclusiv adolescenți din comunități rurale izolate/vulnerabile la sărăcie care altfel nu și-ar fi permis să facă voluntariat; Aceștia au promovat cartea și lectura în rândul copiilor din 20 sate și municipiul Focșani, beneficiind de training de scriere creativă și arta povestirii astfel încît să fie capabili să scrie și să creeze povești, poezii, și jocuri legate de carte, lectură și literatură pentru copii.
-600 copii și adolescenți din zonele dezavantajate din punct de vedere economic, cultural și educational, incluse în Atlasul Zonelor Rurale Mardinalizate și al Dezvoltării Umane Locale din România, din zona deluros-montană a județului Vrancea, cu marginalizare severă sau peste medie, inclusiv cu comunități din categoria minorităților naționale care nu au acces la biblioteci și nici la resurse financiare pentru a-și cumpăra cărți de povești sau alte titluri din literatura pentru copii și adolescenți.
- 10 membri din echipa de proiect care a avut șansa să lucreze într-un proiect de solidaritate unic, inovativ, cu impact asupra copiilor și comunităților rurale implicate.
- Utilizatorii de rețele sociale care au avut acces la informații culturale și momente de lectură.
- Asociația Eu, tu și ei, Corpul European de Solidaritate, în calitate de finanțator, și partenerii implicați în proiect.
| Activitati
Pentru a ne îndeplini misiunea am format în 2023 o echipă de 60 de povestași care au dus în sate Povestea lui Cărțilă, “îngerul cărților”, care riscă să fie anihilat de Telefonilă, Tablețilă și Televizorilă care luptă pentru timpul copiilor. Cărțilă este un personaj enigmatic si prinde puteri atunci când copiii citesc și mai ales înțeleg ce citesc. Misiunea povestașilor este de a-i apropia pe copii de cărți și povești frumos citite împreună, ca la vechile șezători. Voluntarii petrec timp cu copiii în vacanțe, la sfârșit de săptămână, Școala altfel, citesc și cu ei și pentru ei, scriu, îi însoțec în excursii, fac teme și îi sfătuiesc în grupurile online de mentorat pentru lectură. Ei duc în sate cărți, rechizite, profesori și cărți vii. Cel mai important duc cu ei #BucuriePrinLectură și mai ales speranță arătându-le acestor pui de om că nu sunt singuri. Lăsăm în urmă minibiblioteci botezate Cărțindare. Derulăm un Concurs de scriere creativă Prietenii lui Cărțilă (ne) scriu, care îi încurajează pe copiii să scrie despre o lume mai bună pentru ei. La ultima ediție 360 copii și-au trimis gândurile, cele mai reușite fiind publicate pe site-ul carteinsate.ro. O scrisoare cu titlul Vreau un Cărturești în satul meu a condus în august 2023 la deschiderea unui raft Cărturești la Vintileasca, un sat dintre munții Vrancei și cei ai Buzăului, datorită unei fete de 12 ani. De altfel, motto-ul competiției este: Cuvintele au putere. Mass-media au putere. Stiloul meu are putere.
| Rezultatele proiectului
Am format 60 de voluntari care au lucrat pe poziția de povestaș/animator culturali pentru copii. Voluntarii încheie contract anual cu Asociația Eu, tu și ei după obținerea acordului parental și GDPR, semnează fișă de post, de pontaj, Protecția Muncii, trec printr-un stagiu de pregătire, inclusiv în prim ajutor, dar beneficiază și de expertiză de la parteneri pentru a derula ateliere de lectură/literație utilizând metode ale educației nonformale. #EchipaLuiCărțilă se familiarizează cu bibliografia proiectului (40-60 cărți, inclusiv autori contemporani) și aleg un număr de texte literare pe care le promovează. Folosind arta povestirii, ei devin capabili să organizeze în sate ateliere de lectură/ workshopuri artistice și de dezvoltare personală care îi ajută pe copii să evolueze, sa se implice în comunitate, promovează incluziunea și diversitatea, sustenabilitea, dialogul intercultural și valori precum solidaritatea, egalitatea de șanse și drepturile omului. Devin autori de texte publicate pe blogul proiectului și în mass media. Proiectul vine astfel în întâmpinarea nevoilor comunității prin implicarea voluntarilor care primesc nu doar o misiune publică, nobilă, dar au parte si de o experiență personală valoroasă ce contribuie la dezvoltarea lor. Datorită stagiului #CarteÎnSate, mulți voluntari urmează studii și cariere în domeniul cultural/educațional, devin activi dpdv civic.
| Parteneri
judetul Vrancea dar si localitati invecinate din Galati
| Despre organizator
| Website proiect
Lucrul cu tinerii din este mereu o provocare interesantă, însă am preîntîmpinat multe probleme printr-o comunicare onestă, deschisă, atenție la formarea echipelor pentru deplasări și crearea, împreună cu ei, a unui Decalog al Povetașului. Pentru că mulți nu comunicau în grupurile de WhatsApp, (ne dau cu seen) am organizat un workshop de comunicare interprersonală/art of hosting, stabilind împreună regulile. Echipa a avut un coach care a avut rolul de a gestiona inclusiv aspecte ce țin de comunicare și motivare a liderilor de echipe/departamente. Pentru că participările în deplasări se fac la inițiativa personală, mulți ezită să participe și a fost nevoie de discuții pentru a depăși timiditatea și temerile. Colaborarea cu un psiholog ne-a adus acces la tehnici de mindfulness și consiliere.