Participanti & Proiecte
Case de Poveste, ediția I
|
Organizator: Asociatia Create.Act.Enjoy |
|
Categorie: Educație, Învățământ, Cercetare |
Învățământul din mediul rural se confruntă constant cu probleme grave de ordin material și de atitudine, care au dus în timp la analfabetism funcțional, absenteism și abandon școlar. Școlile nu au acces la activități non-formale, care ar putea stimula potențialul creativ al elevilor, din cauza lipsei dotărilor din sălile de curs, profesorilor care fac naveta, elevilor care trebuie să lucreze în gospodarie după orele de curs (90%), dar și situațiilor financiare precare. Nu putem vorbi, pentru acești elevi uitați de autorități, de adaptabilitate la mediul urban, nici de dorința de a avea un altfel de carieră.
Pe de altă parte, memoria colectivă a orașului Cluj-Napoca scapă din vedere povești care inspiră, care pot clădi solidaritate la nivelul comunității. La momentul implementării proiectului, în Cluj era deschisă o singură casă memorială.
| Scopul proiectului
Scopul „Case de Poveste” a fost utilizarea poveștilor de viață ca instrument pentru a atinge obiective precum acela de a facilita accesul la educație prin cultură, mentorat și consiliere profesională pentru elevii din zone afectate de sărăcie și lipsa unei oferte educaționale diversificate, dar și construirea unei punți între comunitatea rurală și urbană (adulți și elevi) prin intermediul muzeelor vii, participative, puncte comune care unesc ambele dimensiuni ale comunității.
| Aria geografica
Cluj-Napoca, Aluniș, Bobâlna, Mintiu Gherlii, Borșa
| Rezumat
De la prima și până la ultima suflare, trăim prin poveștile pe care le auzim, care supraviețuiesc memoriei și timpului și care rămân cu noi. Nevoia de povești, sub formă de case memoriale, absente în Cluj-Napoca, dar și nevoia de un „altfel” de educație în mediile rurale, defavorizate financiar și social, au condus la implementarea a ceea ce numim acum „Case de Poveste”. Proiectul s-a născut din două dorințe: de a da glas unor povești de viață uitate, prin deschiderea pentru public a trei case memoriale sub formă de muzee vii, participative, dar și de a face din poveștile spuse un instrument de educație non-formală pentru comunitățile rurale. Portavocile poveștilor au fost Doina Cornea (publicistă și opozantă a regimului comunist), Sigismund Toduță (compozitor, muzicolog și profesor) și Ioana Em. Petrescu (scriitoare, critic și istoric literar).
În cadrul proiectului am urmărit realizarea de activități de educație non-formală, mentorat, consiliere profesională și vocațională și evenimente culturale interactive pentru 500 de elevi și peste 50 de cadre didactice din mediul rural, din zone în care munca în gospodărie primează, obiectivul fiind acela de a reduce decalajul resimțit de elevii de la sate în momentul în care fac tranziția spre liceu sau facultate, prezent atât la nivelul pregătirii educaționale, cât și la nivel de încredere în propria persoană, sociabilitate sau gestionare a emoțiilor, dar și de a oferi noi metode de educație prin cultură.
Totodată, referitor la comunitatea clujeană, poveștile personalităților, materializate în spații culturale inovatoare, permit experimentarea propriu-zisă a unor timpuri trecute atât pentru publicul adult, cât și pentru cei mici, dar constituie și o unealtă de a (re)aduce în memoria colectivă povești care apropie și clădesc.
| Date beneficiari direcţi
Elevi: 98 (Școala Aluniș), 105 (Școala Bobâlna), 177 (Școala Mințiu Gherlii), 126 (Școala Borșa), 40 de elevi din clasele a VIII-a participanți la ședințele individuale de consiliere și îndrumare profesională; 50 de cadre didactice din Aluniș, Bobâlna, Mintiu Gherlii și Borșa, 120 de elevi și cadre didactice din Cluj-Napoca; Echipa artistică: 3 actori, 5 traineri de ateliere, 1 regizor, 2 fotografi, 4 videografi, 2 designeri, 2 consultanți, echipa de management a proiectului: 5 pers., Partenerii proiectului, profesioniști și operatori culturali, reprezentanți ai organizațiilor și implicate în proiect – 20 pers.
| Activitati
Elevii din medii rurale s-au bucurat de prezența unor traineri empatici, în ateliere interactive (online și fizice) de film, teatru, fotografie unde au putut să-și dea frâu liber emoțiilor și în activități de mentorat profesional (online) - invitați: Monica Felea (distribuitor filme Bad Unicorn), Tudor Baciu (Cinemobilul), Diana Săveanu (cântăreață), Florin Suciu (actor, păpușar și ventriloc), Violeta Mureșan (medic, administrator parc de distracție-karturi), în care elevii au fost încurajați să facă din pasiunea lor o carieră. Profesorii acelorași școli au luat parte la ateliere online de gândire critică, benefice mai ales ținând cont de contextul pandemic, unde au învățat cum să își aleagă sursele, dar și sfaturi și tehnici de predare online.
În cadrul muzeelor vii, am organizat 3 performance-uri sub forma a 3 instalații artistice. Caracterizate de interactivitate, acestea au putut fi vizitate în perioada 10-12 noiembrie, sub formă de tururi ghidate, de către 2 vizitatori în același timp. Pe lângă informațiile oferite, structura interactivă și performativă, participarea la cele 3 instalații artistice au oferit publicului, printre altele, ocaziile unice de a cânta la pianul lui Sigismund Toduță, posibilitatea de a afla direct de la fiul Doinei Cornea istoria manifestelor de solidaritate cu muncitorii din Brașov din 1987 sau posibilitatea de a scrie la mașina de scris a Ioanei Em. Petrescu, în propriul ei spațiu de lucru.
| Rezultatele proiectului
Elevii din mediul rural și-au dezvoltat abilitățile de învățare prin joacă și de exprimare verbală și nonverbală a emoțiilor, s-au deschis față de traineri, au devenit mai încrezători prin prisma poveștilor ascultate, dar și prin orele de mentorat, și-au lărgit orizontul de posiblități în carieră, lucru văzut în răspunsurile lor la întrebarea „Ce vrei să te faci când vei fi mare?”. Cadrele didactice au primit cu brațele deschise activitățile, fapt ce a condus la un mod diferit de a relaționa cu elevii de care s-au apropiat, dar și cu ceilalți dascăli, deprinzând totodată tehnici creative, utilizabile în procesul de predare. Artiștii au învățat încă o dată cum să interacționeze cu publicul vulnerabil și cum să relaționeze cu varii categorii de public. Comunitatea locală, urbană și rurală, recunoaște nevoia de artă în viața individului, nevoia de povești care unesc, dar și efectele benefice pe care la are educația prin cultură.
Rezultatele cuantificabile au fost: 26 ateliere de teatru, film, fotografie și gândire critică; 5 sesiuni de mentorat și îndrumare profesională, peste 50 de tururi ghidate, în format fizic, în cadrul celor 3 muzee vii; 3 tururi virtuale ale celor 3 Case de Poveste; 2 materiale video, peste 300 de fotografii, 2 comunicate de presă, 20 de articole în presa locală și națională; 6 participări radio/TV; 50 de afișe, 500 de broșuri, 1500 stickere.
| Bugetul
100000
| Parteneri
Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Facultatea de Istorie și Filosofie, Asociația CEVA (Centrul pentru Educație Vizuală și Antropologică), Centrul Cultural Clujean, Școala Gimnazială Aluniș, Școala Gimnazială Bobâlna, Școala Gimnazială Mintiu Gherlii, Școala Gimnazială Borșa, TVR Cluj, EBS Radio 90.4 FM, Radio România Cluj, ilikecluj.ro, cluju.ro, cluj.com
| Website proiect
https://createactenjoy.com/case-de-poveste/