Participanti & Proiecte
Eco-Museum - primul muzeu dedicat mediului și schimbărilor climatice din România
|
Organizator: Act for Tomorrow |
|
Sectiune: Incluziune socială |
80% dintre elevii români participanți la evaluarea PISA 2018 considerau că protejarea mediului este importantă, dar 60% se simțeau incapabili să facă ceva (media OECD fiind 40%). În lipsa unui curriculum dedicat, printr-o consultare cu cadre didactice, am constatat că e nevoie de acces la informații structurate de educație ecologică în rândul generațiilor tinere, care să-i ajute să treacă de la conștientizare la acțiuni individuale și colective de protecție a mediului. Am ținut cont și de nevoia de activități non-formale care a crescut odată cu lansarea programului Săptămâna Verde. Ne-am dorit, însă, ca proiectul să fie inițiat în afara școlilor, să aducem educația pentru mediu într-un spațiu neconvențional, dar frecvent vizitat, pentru a asigura o acoperire cât mai largă și a spori conștientizarea privind problemele de mediu.
| Scopul proiectului
Scop: Creșterea conștientizării cu privire la problemele de mediu în rândul generațiilor tinere, pentru ca aceștia să devină cetățeni mai responsabili față de natură. Obiective: 1. Crearea unui spațiu de educație alternativă, cu intrare gratuită, care să permită o experiență educativă captivantă și imersivă; 2. Introducerea unei noi abordări educaționale asupra mediului și schimbărilor climatice, bazată pe învățare non-formală și îmbinarea elementelor teoretice cu experiențele practice. 3. Mobilizarea școlilor și participarea la expoziție a min. 3.000 de elevi.
| Acoperire
București
| Rezumat
Schimbările climatice reprezintă una dintre cele mai mari provocări ale umanității, iar impactul acestora se va simți cel mai acut asupra actualei generații de copii și adolescenți, care trebuie să înțeleagă contextul pe care îl traversează și să fie pregătiți să acționeze.
Astfel, ne-am propus să aducem tema protecției mediului mai aproape de noile generații, prin crearea unei experiențe educaționale interactive și captivante, care să stimuleze interesul și curiozitatea pentru problemele de mediu și să îi motiveze să producă schimbări mai târziu. Așa a apărut Eco-Museum, primul muzeu interactiv din România dedicat mediului și schimbărilor climatice, găzduit de Mega Mall, între 2.02–30.04 2023.
Conceput pentru a fi vizitat în Săptămâna Verde, muzeul s-a adresat în principal elevilor, dar și părinților, profesorilor, clienților Mega Mall, ca endorseri și vectori de mobilizare. Eco-Museum a introdus o nouă abordare educațională, bazată pe învățare non-formală și îmbinarea elementelor teoretice cu jocuri practice și interactive. Principalele teme au fost: schimbările climatice și scenariile climatice, flora și fauna din România care necesită conservare, poluarea apei și impactul său asupra speciilor marine, plastisfera, consumul responsabil și gestionarea deșeurilor.
În timpul celor 3 luni în care s-a aflat la mall, peste 5.860 de elevi și 221 de profesori din 126 școli din București i-au trecut pragul în cadrul unor tururi ghidate și peste 2.000 de persoane l-au vizitat în timpul petrecut la mall.
Proiectul s-a bucurat de susținerea celor mai importante instituții de stat: Administrația Prezidențială, Min. Mediului, Min. Educației, iar cele mai importante posturi de televiziune și publicații au realizat materialele dedicate.
| Date beneficiari direcţi
Publicul țintă au fost tinerii între 8-18 ani, dar și profesorii, părinții, clienții Mega Mall și comunitatea persoanelor preocupate de probleme de mediu, care au reprezentat potențiali vectori de mobilizare ai copiilor, aceștia nefiind prezenți pe canalele de comunicare clasice. Beneficiarii direcți ai experienței educaționale propuse au fost elevii din București, predominant între 8-16 ani, care au luat parte la această activitate interactivă, clienții Mega Mall și bucureșteni (GenZ, Millenials) preocupați de problemele de mediu și implicare socială.
| Activitati
A1. Research și curatoriere conținut: Echipa s-a concentrat pe research (exemple din alte state), curatorierea de informații precise din literatura de specialitate și adaptarea lor pentru elevi, idei de jocuri care să ajute la sedimentarea cunoștințelor, pentru un conținut educațional robust și captivant, și focus grupuri cu cadrele didactice.
A2. Design și producție: Etapa a vizat implementarea conceptului, planificarea detaliată a structurii și a materialelor folosite (lemn), designul (în colaborare cu arhitecta Diana Grigoraș), producția și instalarea.
A3. Crearea de parteneriate instituționale, pentru asigurarea susținerii din partea celor mai importante instituții de stat.
A4. Lansare: A fost marcată printr-o conferință de presă, în prezența autorităților relevante, și un prim tur ghidat, cu elevii Școlii Gimnaziale Nr. 4. În ziua lansării, au fost comunicate informațiile de interes general și a fost distribuit școlilor formularul pentru vizite ghidate.
A5. Tururi: Desfășurate pe toată durata proiectului, au oferit vizitatorilor oportunitatea de a explora muzeul alături de un promoter pregătit să răspundă la întrebări și să faciliteze experiența de învățare interactivă.
A6. Comunicare: S-a desfășurat pe toată perioada proiectului, online (e-mailuri către școli, postări + activare influencers pro bono), offline prin publicitate OOH - în mall (inclusiv spot radio), școli și în trafic - și prin canalele tradiționale (comunicat, conferință de presă).
| Rezultatele proiectului
Inițial conceput ca un muzeu pop-up, deschis între 2 februarie - 31 martie, Eco-Museum și-a câștigat rapid popularitatea printre vizitatori, iar cererea de tururi ghidate din partea școlilor ne-a depășit așteptările. Prin urmare, am prelungit accesul la Eco-Museum cu o lună. În total, în cele 3 luni în care a fost amplasată în Mega Mall București, expoziția a fost vizitată de 5.867 de elevi și 221 de profesori din 126 instituții de învățământ din București, în cadrul unor tururi ghidate, și de alți 2.000 de elevi în timpul liber, conform estimărilor Mega Mall. Totodată, chestionarele au arătat că peste 80% dintre aceștia au acum o înțelegere mai profundă a impactului activităților umane asupra mediului și a importanței protejării naturii. Un efect neașteptat au fost cererile de permanentizare a muzeului, motiv pentru care am decis să îl donăm către Opera Comică pentru Copii, astfel încât să ajungă într-un mediu de învățare accesibil permanent copiilor și părinților. Interesul manifestat de actorii guvernamentali, evidențiat prin parteneriatele cu Administrația Prezidențială, Ministerul Educației și Ministerul Mediului și prezența acestora la lansare, subliniază importanța proiectului în modelarea inițiativelor de educație ecologică din România. Din perspectiva comunicării, am ajuns organic la peste 41.311 persoane și am obținut 7K+ interacțiuni prin 20 postări și 78 stories. Pe media tradițională, am avut 46 apariții neplătite, cu acoperire dedicată la Pro TV, Antena 1, TVR News, Euronews News, București FM.
| Parteneri
NEPI Rockcastle, Mega Mall București
| Despre organizator
Act For Tomorrow este o asociație de mediu, voluntariat și sustenabilitate, înființată în octombrie 2018 de o echipă de oameni pasionați și dedicați, care și-au propus să contribuie la dezvoltarea unei lumi mai bune, mai responsabile și curate. Colaborăm în mod direct cu ONG-uri, companii și instituții publice, alături de care dezvoltăm programe și proiecte de educație ecologică, colectare și reciclare, voluntariat, protejarea apelor, împădurire, dezvoltare comunitară.
| Website proiect