Participanti & Proiecte
R€sponsABIL
|
Organizator: Asociatia The Social Incubator |
|
Categorie: Incluziune sociala |
In urma activitatilor de integrare socio-profesioanala a tinerilor institutionalizati din judetul Vaslui din ultimii 3 ani, am identificat situatii care arata lipsa educatiei financiare a tinerilor din categorii vulnerabile:
- Dificultatea de a diferentia nevoile de necesitati (ex. tinerii cumpara telefoane scumpe, peste bugetul lor, desi nevoile lor tehnice sunt satisfacute si de alte marci de telefoane)
- Dificultatea de a economisi
- Lipsa unui buget realist
- Cheltuirea rapida a banilor castigati (ex. dupa un sezon estival de munca, multi tineri cheltuie in mall toti banii castigati)
- Intelegere nerealista a necesarului financiar (ex.beneficiarii rareori tin cont de cheltuielile lunare recurente sau neprevazute).
Aceste dificultati influenteaza tinerilor in mod direct capacitatea lor de a fi independenti financiar.
| Scopul proiectului
Proiectul si-a propus sprijinirea tinerilor institutionalizati cu varste cuprinse intre 16-26 de ani, din judetul Vaslui prin ateliere de educatie financiara, activitati de orientare si consiliere in cariera, dezvoltare de abilitati interpersonale si vizite exploratorii.
Obiectivul general il reprezinta integrarea reala in societate a tinerilor defavorizati, oferindu-le sansa unui viitor mai bun, independent si demn.
Obiectivele specifice ale proiectului constau in dezvoltarea independentei financiare, cresterea gradului de responsabilitate financiara si cresterea gradului de angajabilitate.
| Aria geografica
Judetul Vaslui
| Rezumat
Proiectul R€sponsABIL este un proiect de educatie financiara dedicat dezvoltarii independentei si responsabilitatii financiare in randul tinerilor defavorizati, cu scopul de a facilita integrarea lor socio-profesionala, oferindu-le sansa unui viitor mai bun, independent si demn.
Obiectivele specifice ale proiectului constau in dezvoltarea independentei financiare, cresterea gradului de responsabilitate financiara si cresterea gradului de angajabilitate.
Beneficiarii proiectului au fost 24 de tineri cu varste cuprinse intre 15 si 26 de ani din judetul Vaslui (orasele Barlad, Husi si Vaslui), aflati in sistemul de protectie a copilului.
Activitatile proiectului:
Ateliere de educatie financiara si de dezvoltare a abilitatilor interpersonale
Sesiuni de orientare si consiliere in cariera
Vizite exploratorii
Spriin personalizat in procesul de integrare socio-profesionala
Rezultatele proiectului:
- Cresterea gradului de independenta financiara pentru beneficiarii proiectului prin deprinderea de obiceiuri sanatoase de independenta financiara (crearea de conturi de economisire, deprinderea obiceiului de a analiza motivatia achizitiilor - nevoie / dorinta, evitarea datoriilor, constientizarea importantei clauzelor contractuale in documente legale)
- Cresterea gradului de incredere de sine si motivatie pentru beneficiarii proiectului prin participarea la ateliere de autocunoastere si comunicare, sesiuni vocationale individuale si de grup si vizite exploratorii in cadrul unor institutii educationale.
- Sprijinirea a 3 tineri in continuarea studiilor universitare / participarea la programe de voluntariat.
| Date beneficiari
Beneficiarii directi ai proiectului au fost 24 de tineri institutionalizati din judetul Vaslui (orasele: Vaslui, Barlad si Husi). Acestia se afla in sistemul de protectie a copilului din Romania in centre de plasament, apartamente sociale sau in asistenta maternala. Dificultati ale tinerilor beneficiari: Lipsa unui sprijin real emotional / financiar Incredere de sine foarte scazuta Dificultati de scriere, citire, exprimare Risc ridicat de abandon scolar, consum de substante interzise/ trafic de persoane/ exploatare prin munca/ suicid/ excluziune sociala Lipsa de modele si comportamente necesare unei dezvoltari sanatoase ca adulti independenti
| Date beneficiari
Beneficiari indirecti: prietenii beneficiarilor directi si persoanele apropiate (asistenti sociali, colegi, rude etc).
| Activitati
Activitatile proiectului:
- 3 ateliere de educatie financiara (la Vaslui si Iasi)
- 1 atelier de autocunoastere si comunicare
- 1 sesiune de consiliere vocationala de grup
- 6 sesiuni de consilieri vocationale individuale
- 1 vizita exploratorie la Universitatea Al. I. Cuza din Iasi
Metodologia aplicata a reunit:
- tehnici de educatie non-formala (ice-breakers, jocuri de rol, dezbateri, exercitii in echipa, simulari de situatii etc) pe teme de educatie financiara (perceptii despre bani, nevoi si dorinte, gestionarea banilor, intocmirea unui buget si a unui plan de economisire, actiuni de sanatate financiara, prevenirea datoriilor, solutii de finantare a nevoilor personale) sau de dezvoltare personala (autocunoastere, feedback, limbaj non-verbal etc).
- experiente inedite, precum vizita exploratorie in mediul universitar, la Iasi, in care beneficiarii au descoperit oportunitatile pe care le ofera studiile superioare. Pentru unii dintre tineri, aceasta a fost chiar prima vizita in afara judetului Vaslui.
- sesiunile de orientare in cariera (teste vocationale, discutii despre obiective si perspective de viitor), tinerii si-au identificat optiuni de dezvoltare profesionala in concordanta cu personalitatea si preferintele lor.
- pentru o consolidare a cunostintelor, tinerii au primit carti de educatie financiara, accesibile varstei si intelegerii lor.
| Rezultatele proiectului
Beneficii ale proiectului:
- Acces la educatie financiara pentru 24 de tineri institutionalizati din judetul Vaslui
- Cresterea independentei financiara pentru beneficiari, prin cunoasterea si deprinderea de obiceiuri financiare sanatoase
- Constientizarea beneficiarilor a importantei abilitatii de a-si gestiona banii, indiferent de bugetul disponibil
- Oferirea de instrumente de autocunoastere (ateliere de dezvoltare personala, consilieri vocatinale, vizita exploratorie) in sprijinirea luarii unor decizii potrivite dezvoltarii lor
Schimbari in comportamentul beneficiarilor:
- si-au facut conturi de economii (2 tineri)
- au deprins obiceiul de a analiza motivatia achizitiilor, tinand cont de nevoi si dorinte in deciziile de cumparare
- au constientizat importanta cunoasterii clauzelor contractuale in actele pe care le semneaza
- au constientizat beneficiile continuarii studiilor, ceea ce i-a determinat sa isi doreasca rezultate scolare mai bune, absolvirea bacalaureatului sau absolvirea unei facultati
Efecte generate:
- Tineri vulnerabili mai bine informati cu privire la aspectele importante legate de bani si gestionarea lor
- Cresterea increderii de sine si a motivatiei in randul beneficiarilor, in dezvoltarea lor profesionala si educationala
- Sprijinirea a 3 beneficiare in continuarea studiilor universitare (o tanara a fost admisa la Facultatea de Asistenta Sociala din cadrul Universitatii Al. I. Cuza din Iasi) / participarea la programe de voluntariat (2 tinere au fost admise la un program national de voluntariat)
| Bugetul
35000
| Parteneri
KRUK Romania - finantator, Asociatia The Social Incubator - implementator, Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectie a Copilului VASLUI - partener
| Website proiect
https://asociatiasocialincubator.org/responsabili/