Participanti & Proiecte
HumanKind
|
Organizator: Asociatia Pentru Valori in Educatie |
|
Sectiune: Educație și Învățământ |
În România sunt încă puține inițiative de educație socio-emoțională. În momentul în care am deschis apelul pentru candidaturile școlilor au aplicat 138 de școli. Am selectat 12 validând în interviu motivația echipei școlii formate din director și 5-6 profesori voluntari de a se implica în proiect. La începutul programului, a fost evaluată starea de bine din școli cu ajutorul unui instrument specializat pentru a putea vedea impactul la finalul lui.
Nevoia de implementare a acestui proiect a pornit de la datele care ne arată că autocontrolul emoțional, tiparele de relaționare cu ceilalți, modalitățile în care facem față stituațiilor stresante, empatia, perseverența, creativitatea sunt abilități socio-emoționale care se modelează în noi în copilărie și ne ghidează să navigăm prin viață.
| Scopul proiectului
Scopul HumanKind a fost faciliteze crearea unei culturi de educație socio-emoțională, accesibilă gratuit în școlile publice.
Obiectivele specifice:
- Să îi informăm și formăm pe profesori despre ce înseamnă SEL și de ce stă la baza performanței academice
- Să integram SEL în predarea la clasă a oricărei materii din clasele primare și gimnaziu
- Să îi împuternicim și susținem pe directorii și profesorii participanți în program să creeze în școala lor o cultură SEL care să crească starea de bine a elevilor și profesorilor și să contribuie la creșterea performanței academice.
| Acoperire
Satu Mare, Suceava, Botoșani, Neamț, Iași, Mureș, Sibiu, Dâmbovița, Olt, București
| Rezumat
HumanKind este programul pilot de educație socio-emoțională (SEL) dezvoltat de AVE, alături de MindUP | The Goldie Hawn Foundation, având drept obiectiv final îmbunătățirea stării de bine din școală.
Misiunea HumanKind a fost să faciliteze dezvoltarea abilităților socio-emoționale în școlile din România ca parte a educației de care beneficiază fiecare copil, oferind sprijin profesorilor printr-un curriculum SEL, prin sesiuni de mentorat sau cursuri pe teme SEL.
Depresia și anxietatea sunt cele mai frecvente tulburări emoționale printre tineri, ceea ce conduce în timp la tulburări de învățare și concentrare, afectând în cele din urmă calitatea vieții și performanțele academice.
Un studiu internațional realizat de OECD în 2021 arată că există o corelație pozitivă între abilitățile socio-emoționale și reușita academică, că elevii din mediile sociale dezavantajate au scorat mai jos la aceste abilități decât cei din medii sociale avantajate, că profesorii și părinții au un rol important în cultivarea abilităților socio-emoțional. Studiul subliniază cât este de important ca sistemele de educație să vizeze o dezvoltarea holistică a copiilor și adolescenților.
În etapa de design a programului, a fost realizat un curriculum de educație socio-emoțională cu scopul de a fi folosit de către profesori în fiecare oră desfășurată la clasă.
Impactul programului asupra beneficiarilor a fost măsurat prin aplicarea a două sesiuni de evaluare, la începutul și finalul intervențiilor, iar din răspunsurile primite a reieșit că profesorii simt că și-au îmbunătățit capacitatea de a sprijini dezvoltarea socio-emoțională a elevilor și văd progrese la elevi în privința reducerii agresivității, îmbunătățirii atenției și competențelor socio-emoționale.
| Date beneficiari direcţi
75 de profesori și directori din școli primare și gimnaziale din județele menționate mai sus.
| Activitati
Activitățile implementate:
- Sprijin pentru aplicarea curriculumului de educație socio-emotională dezvoltat împreună cu partenerii de la MindUP și mentorarea profesorilor din program pentru a-l folosi în fiecare oră pe care ei o desfășoară la clasă.
- Sesiuni lunare de mentorat pentru fiecare școală cu un mentor de educație socio-emotională. Fiecare școală a beneficiat în această călătorie de un mentor, care a îndrumat echipa școlii pe tot parcursul programului.
- 3 evenimente de formare (cu prezență fizica) la care au participat toate cele 12 școli prezente în program.
- Pentre 80 de ore de cursuri despre nevoile de dezvoltare ale copiilor pe grupe de vârstă, comunicare non-violentă, mindfulness, psihologie pozitivă, neurosţiintă.
- Sesiuni trimestriale de mentorat cu toate scolile susținute de partenerii de la MindUP.
- Evaluarea stării de bine din fiecare școală. Șase chestionare au fost aplicate la început și final de program, pentru a asigura comparabilitatea datelor. Acestea au fost selectate din literatura de specialitate, fiind instrumente recunoscute pentru evaluarea competențelor socio-emoționale și a impactului unor intervenții similare. Evaluările au avut scopul de a explora contribuția programului. Pe lângă acestea, un chestionar a fost creat pentru a obține impresii detaliate de la profesori cu privire la impactul perceput și modul în care a decurs implementarea programului din perspectiva lor.
| Rezultatele proiectului
Impactul programului pilot asupra beneficiarilor a fost măsurat prin intermediul a două sesiuni de evaluare, la începutul și la finalul perioadei de implementare.
În ansamblu, satisfacția față de program este la un nivel foarte bun, profesorii având claritate și beneficiind de sprijinul necesar, astfel că majoritatea covârșitoare recomandă programul. Aproape 85% din profesori consideră că programul a contribuit în mare și foarte mare măsură la dezvoltarea lor personală. Aproximativ 75% din profesori consideră că rezultatele pozitive ale programului se vor menține pe termen lung, intervenția fiind văzută ca sustenabilă în mare și foarte mare măsură.
Profesorii simt că și-au îmbunătățit capacitatea de a sprijini dezvoltarea socio-emoțională a elevilor și consideră că văd îmbunătățiri la elevi în privința reducerii agresivității, respectiv îmbunătățirii atenției și competențelor socio-emoționale. De asemenea, au competențe de mindfulness ușor îmbunătățite (cu excepția acționării conștiente), au caracteristici personale legate de starea de bine crescute și beneficiază de resurse îmbunătățite pentru starea de bine.
Elevii sunt evaluați de profesori cu scoruri semnificativ mai reduse la agresivitate, respectiv scoruri mai bune la atenție și competențe socio-emoționale. Conform Brio Wellbeing, nivelul auto-perceput de reglare emoțională a crescut, iar nivelul general al solicitărilor a scăzut.
Deși programul nu s-a adresat direct părinților, profesorii percep îmbunătățiri în relațiile lor cu părinții, iar părinții raportează scăderi ale solicitărilor din partea școlii.
| Parteneri
Asociația pentru Valori în Educație, MindUP - The Goldie Hawn Foundation
| Despre organizator
AVE este o organizație non-profit, care vrea să aducă sistemul educațional din România în top 10 din Europa, până în 2035. AVE dorește transformarea acestuia într-unul care să promoveze respectul, onestitatea, spiritul de echipă și responsabilitatea. AVE vrea să ajute oamenii și organizațiile să creeze reușite prin intermediul educației și facilitează implicarea companiilor private și a societății civile în inițiative cu impact transformațional asupra sistemului de educație.
| Website proiect
https://ave-romania.ro/humankind/