close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Alfabetar



| Organizator:
    Asociatia Pentru Valori in Educatie
| Sectiune:
    Educație și Învățământ
| Problema de fond
    Alfabetar a luat naștere pentru a sprijini, prin învățători, fiecare copil să-și dezvolte capacitatea de a relaționa cu un text: a-l înțelege, a face corelații, a extrage concluzii.
Învățătorii au rol esențial pentru ca elevii să știe să scrie, să citească și să înțeleagă ce citesc până la finalul clasei a IV-a. Importanța intervenției timpurii este subliniată și ținând cont de The Matthew Effect: decalajele de la vârstele mici sunt dificil și costisitor de recuperat, creând o distanțare tot mai mare între copii.
Am pornit de la rezultatele PISA 2018 și, din discuții cu învățători și mentori de literație, am înțeles nevoia de resurse dedicate dezvoltării nivelului de literație, pe textele din programă, conform nivelului elevului.
După 8 luni de pilotare, am extins platforma la nivel preșcolar și gimnazial (cl. V-VI remedial).


| Scopul proiectului
    Alfabetar este prima platforma digitală care sprijină pas cu pas profesorii pentru a le dezvolta elevilor competențele de literație.
Obiectivele propuse au fost:

1. Crearea unei platforme digitale cu un design de învățare pe literație adaptate programei și structurii anului școlar pentru 1.000 de profesori până la finalul anului 2023.
2. Creșterea nivelului de conștientizare al profesorilor privind importanța literației și a rolului decisiv pe care îl au ei în realizarea schimbării.
3. Creșterea competențelor pedagogice ale profesorilor privind strategiile specifice literației.


Alfabetar Alfabetar Alfabetar

| Acoperire
    Toate județele țării

| Rezumat
    Alfabetar este singura platformă digitală, disponibilă gratuit pentru orice școală din România, în acord cu programa școlară, care sprijină pas cu pas profesorii pentru a le dezvolta elevilor competențele de literație.
În 2018, 44% dintre copiii de 15 ani din România nu înțelegeau ce citeau, conform rezultatelor PISA. Abilitățile reduse de literație sunt în strânsă legătură cu abandonul școlar și cu performanțele economice naționale reduse. Copiii care nu înțeleg ce citesc nu știu să învețe și ratează oportunități de viață esențiale.
Pregătirea inițială a profesorilor vizează într-o mică măsură competențe de literație, iar profesorii deseori consideră că testele PISA nu îi privesc, pentru că nu au legătură directă cu programa. În plus, formările pentru literație desfășurate până acum în mediile ONG au avut acoperire redusă și sunt greu de accesat, de exemplu, de profesorii din rural. Alfabetar și-a propus să ofere profesorilor un sprijin digital scalabil în a dezvolta competențele de literație ale elevilor.
În decembrie 2023, existau 2.300 de utilizatori înscriși în platformă, aproximativ 100 de strategii specifice literației, 9.900 de elevi înscriși, 3.500 de elevi care au folosit Testele de literație Brio.
Alfabetar a construit și un ecosistem de activări și evenimente care consolidează încrederea utilizatorilor în platformă: webinare organizate pentru a explica modul cum funcționează platforma, Conferința Națională de Literație organizată de AVE și Brio în aprilie 2023, organizarea unei Tabere de Literație pentru elevi la Abrud, prezentări ale platformei la cercurile pedagogice din țară și la conferințe de specialitate, precum și prezența activă pe rețelele sociale. Platforma se actualizează și se îmbunătățește constant datorită feedbackului de la profesori.


| Date beneficiari direcţi
    Peste 2.300 de profesori s-au înscris în platformă doar într-un an, adică în jur de 2% din numărul total de profesori de primar și gimnaziu (2700 acum)

| Activitati
    Am creat peste 25.000 de exerciții de literație, planificări integrate, evaluări intermediare.
Peste 600 de texte din manualele de la clasă sunt disponibile în platformă, care poate fi folosită pentru nivelul preșcolar, clasele I-IV; cl. a V-a și a VI-a remedial.
Am creat resurse având în vedere beneficiarul final (elevul), corelate cu nivelul de literație determinat la evaluarea inițială, ușor de ajustat în linie cu progresul înregistrat în urma parcursului de învățare. În 2023, Alfabetar a adunat peste 150.000 de interacțiuni ale profesorilor cu resursele din platformă.
Am structurat un parcurs de învățare pe 5 arii de intervenție:
Conștientizarea fonologică și fonemică (a identifica sunete individuale, cuvinte, silabe și rime)
Decodare (stabilirea corespondenței literă – sunet)
Vocabularul (deprinderea cititului și în înțelegerea oricărui text)
Fluența (deprinderea abilității de a citi în ritm adecvat, cu acuratețe și expresivitate)
Comprehensiunea (înțelegerea, interpretarea și exprimarea de opinii pe marginea textului)
Am creat pentru profesori un parcurs ghidat în planificarea etapelor necesare în dezvoltarea literației.
Am organizat Conferința pentru lansarea Raportului Național de Literație, care a adunat peste 200 de participanți ai societății civile (Ministerul Educației, ONG-uri, profesori, elevi, presă).
Am organizat, la Abrud, Tabăra de Literație, la care au participat gratuit elevi de clasa a IV-a și unde am aplicat metode de literație disponibile pe Alfabetar


| Rezultatele proiectului
    În teritoriul dezvoltării competențelor de literație, un an, cu tot cu vacanțele școlare, nu e suficient, dacă ne uităm strict la rezultatele evaluărilor de final în raport cu cele de la început de program. Pentru rezultate vizibile, e nevoie de un efort pe termen lung.
Este relevant, însă, faptul că ne-am propus să ajungem la 1.000 de utilizatori până în decembrie 2023 și am ajuns la 2.300 (și 9.900 elevi înscriși de profesorii lor). Cele peste 150.000 de interacțiuni ale profesorilor cu resursele din platformă înseamnă câteva mii de ore la clase folosind materiale din Alfabetar.
Tabăra de literație de la Abrud a însemnat aplicarea metodelor de literație disponibile pe Alfabetar în contexte autentice de învățare. Copiii au aplicat învățarea pe bază de proiect și au folosit competențe de literație. Tabăra este prima din țară dedicată acestui subiect și documentată video, cu fiecare pas de aplicat la clasă. Cele 20 de clipuri realizate în timpul ei sunt puse la dispoziția utilizatorilor înscriși în platformă.
Secțiunea dedicată învățării bazate pe proiect (PBL) de pe Alfabetar vine în întâmpinarea unei nevoi importante a profesorilor, aceea de a produce învățare relevantă și de a oferi contexte specifice literației care au sens și pentru elevi, și pentru profesori.
Un alt rezultat vizat a fost creșterea conștientizării publice legate de efectele competențelor reduse de literație, iar la Conferința de literație am atras alături de noi reprezentanți ONG din domeniul literației, utilizatori Alfabetar, reprezentanți din Minister (unul dintre speakeri a fost Ministrul Educației)


| Parteneri
    Asociația pentru Valori în Educație, Digital Nation, Asociația InfinitEdu, Brio. sponsorii programului: BRD GROUPE SOCIETE GENERALE, BRD Asigurări de Viață, BRD Asset Management și Societe Generale Global Solution Centre

| Despre organizator
    AVE este o organizație non-profit, care vrea să aducă sistemul educațional din România în top 10 din Europa, până în 2035. AVE dorește transformarea acestuia într-unul care să promoveze respectul, onestitatea, spiritul de echipă și responsabilitatea. AVE vrea să ajute oamenii și organizațiile să creeze reușite prin intermediul educației și facilitează implicarea companiilor private și a societății civile în inițiative cu impact transformațional asupra sistemului de educație.

| Website proiect
    www.alfabetar.ro



Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes

-->