close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Intervenție civică prin teatru – ateliere antibullying



| Organizator:
    Asociația Politeia
| Categorie:
    Educație și Învățământ
| Problema de fond
    Parlamentul a adoptat în 2019 Legea nr. 211/2019 prin care bullyingul este interzis in școală, iar în 2020 Ministerul Educației a stabilit normele metodologice pentru implementarea Strategiei pentru reducerea fenomenului de violență in unitățile de învățământ preuniversitar. Abodarea strategiei, chiar dacă una holistică, are nuanțe mai degrabă retributive, accentul fiind pe pedepsirea agresorului.
Conform datelor Ministerului Educației (2016-2017), persoanele de gen feminin sunt mai afectate de bullying decât cele de gen masculin: 51% vs. 49%. De asemenea, segregarea și discriminarea împotriva copiilor romi sunt, din păcate, încă prezente în școlile noastre, de aceea, pentru proiect, s-a ales ca accentul să fie asupra bullyingului (față în față sau cyberbullying) din motive etnice și de gen.


| Scopul proiectului
    Acest proiect a urmărit creșterea gradului de conștientizare și combaterea bullyingului în școli prin organizarea de activități educaționale și crearea de instrumente pentru cei care lucrează cu elevii și sunt interesați de reducerea acestui fenomen în unitățile de învățământ. Ne-am propus organizarea a 4 ateliere (a câte 12 sesiuni) de teatru educațional, crearea unor materiale video interactive pe baza atelierelor și dezvoltarea unui toolkit de utilizare a metodei teatru forum.

Intervenție civică prin teatru – ateliere antibullying Intervenție civică prin teatru – ateliere antibullying Intervenție civică prin teatru – ateliere antibullying

| Aria geografica
    București/Sat Dârvari, comuna Ciorogârla, jud. Ilfov/Sat Ciorogârla, comuna Ciorogârla, jud. Ilfov

| Rezumat
    Bullyingul este o problema sistemică pentru care este nevoie de soluții care vizează atât comportamentele de bullying cât și, mai ales, cauzele acestora. Parlamentul a adoptat în 2019 legea prin care bullyingul este interzis in școală, iar în 2020 Ministerul Educației a stabilit normele metodologice pentru implementarea Strategiei pentru reducerea fenomenului de violență in unitățile de învățământ preuniversitar. Abodarea strategiei, chiar dacă una holistică, are nuanțe mai degrabă retributive, accentul fiind pe pedepsirea agresorului.
Proiectul nostru a avut, însă, o abordare restaurativă, care s-a uitat la cauzele și la procesul prin care se ajunge la bullying, încercând să treacă dincolo de dihotomia victimă-agresor, fără a minimaliza gravitatea faptelor și efectele acestora. De aceea, metoda aleasă pentru ateliere a fost teatrul forum, care permite un mai mare grad de empatie și implicare și poate contribui la ı̂nțelegerea motivelor care construiesc comportamentele abuzive, felul în care ele pot fi prevenite și combătute mai eficient. La ateliere au participat 68 de elevi și eleve din 4 școli și au fost susținute și coordonate de 2 actori profesioniști, producând la finalul seriei de întâlniri 4 clipuri în care sunt actori și prezintă situații propuse chiar de ei. Clipurile au fost încărcate pe canalul de YouTube al Asociației, bucurându-se de popularitate și însumând un total e peste 440.000 de viziualizări, au fost prezentate în 8 școli din județul Ilfov și în București, iar unele dintre situațiile de bullying pentru care au fost realizate materiale video au beneficiat și de reprezentații de teatru live în școlile partenere. La finalul proiectului am lansat un ghid despre cum poate fi folosită metoda teatrului forum.


| Date beneficiari direcţi
    1. 417 eleve,elevi (gimnaziu și liceu) și cadre didactice au particat la atelierele organizate în cadrul proiectului.

| Activitati
    Am organizat ateliere în 4 scoli din București si Ilfov, pentru 68 de participanți. Fiecare grup a participat la minim 12 sesiuni de ateliere, a câte 3 ore. În prima etapă, am creat un spațiu sigur pentru ca elevii să își împărtășească experiențele de victime, martori sau agresori. Acesta a fost un pas important în înțelegerea naturii problemei și în identificarea unor potențiale soluții. În cea de-a doua etapă a atelierului, echipa a folosit metode de învățare emoțională pentru a găsi soluții de combatere a bullyingului și pentru a construi un scenariu de teatru. Această etapă a fost concepută pentru a-i ajuta pe elevi să înțeleagă impactul bullyingului asupra indivizilor și a comunităților și pentru a-i încuraja să acționeze. Apoi ne-am concentrat pe construirea unui spectacol de teatru forum. Au rezultat 4 piese de teatru forum care prezintă 4 situații diferite de bullying. Proiectul s-a bucurat de un mare succes, elevii asumându-și un rol activ în conștientizarea problemei, astfel că au fost realizate două ateliere în cadru REACTIV (jud. Neamț) pentru adolescenți cu 41 de participanți și, la cererea profesorilor din unitățile de învățământ implicate, au fost organizate trei ateliere cu profesori.
5 materiale video au fost create pe baza pieselor de teatru, distribuite în meniul online și prezentate într-un mic turneu în 8 instituții de învățământ.
Am creat un ghid pentru ca oricine dorește să implementeze un proiect asemănător să o poată face.


| Rezultatele proiectului
    Rezultatul cel mai important este faptul că, lucrând cu tinere și tineri, am reușit să creăm împreună materiale, activități și evenimente care să fie ușor accesibile elevelor și elevilor de gimnaziu și de liceu, care să-i facă să fie mai atenți la situațiile de bullying care se întâmplă în jurul lor sau în care sunt implicați. Am ajuns la un număr impresionant de oameni prin intermediul canalelor de social media ale asociației, în special la publicul tânăr, sute de mii de persoane vizionând materialele video. Deși eram conștienți de valoarea materialelor create și de profesionismul echipei proiectului, nu ne-am așteptat ca filmulețele să devină virale, depășind cu mult țintele pe care ni le-am propus.

Toate materialele pe care le-am realizat în proiect au fost foarte bine primite și de cadrele didactice, primind constant confirmări că ceea ce am reușit să împărtășim cu ei despre cum poate fi prevenit și gestionat fenomenul de bullying sunt materiale pe care le vor folosi în activitatea lor didactică și care erau necesare. În plus, ne-au solicitat să organizăm ateliere la care să poată participa.

În proiect am realizat și:
- 5 materiale video interactive cu situații de bullying + 1 clip de încheiere a proiectului: https://www.youtube.com/@AsociatiaPoliteia
- un site care pune la dispoziție resurse și informații despre bullying: https://teatru.politeia.ro/
- ateliere de teatru forum
- 2 spectacole de teatru
- 3 ateliere speciale pentru profesori pentru a prezenta metoda de lucru teatru forum și resursele antibullying pregătite în cadrul proiectului


| Bugetul
    225960 LEI

| Parteneri
    Parteneri în cadrul proiectului au fost Școala Gimnazială Nr. 1 Ciorogârla, COLEGIUL NAȚIONAL GHEORGHE LAZĂR, Liceul Tehnologic ,,Pamfil Șeicaru” Ciorogârla și Inspectoratul Școlar Judetean Ilfov. Proiectul a avut sprijin financiar prin programul Active Citizens Fund România, finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.

| Despre organizator
    Politeia este un ONG înființat în octombrie 2014 cu scopul de a contribui la îmbunătățirea educației în România. Politeia reprezintă o încercare de a înțelege problemele educației din România și de a oferi un sprijin celor care doresc să descopere și să se dezvolte independent.

| Website proiect
    www.teatru.politeia.ro



Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes

-->