close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Campania nationala de informare cu privire la BPOC (bronhopneumopatia obstructiva cronica, o boala cauzata de fumat si poluare), „Un singur pas iti taie rasuflarea? Nu lasa plamanii sa te imbatraneasca!”, realizata de Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate cu sprijinul GlaxoSmithKline (GSK) Romania



| Organizator:
    Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate
| Categorie:
    Sanatate
| Problema de fond
    Campania a fost initiata ca raspuns la date ingrijoratoare privind incidenta BPOC in Romania si la lipsa de informare, semnalata de societatile medicale din domeniu. Accesul la serviciile medicale specializate este redus in mediul rural, prin urmare activitatile campaniei au adus aceste servicii mai aproape de cei care au nevoie. BPOC este o boala progresiva care poate fi prevenita doar printr-o evaluare permanenta si tratata adecvat. Diagnosticul si evaluarea gradului de severitate se pot stabili prin investigatii ca spirometria. Spirometriile au fost facute gratuit, astfel ca au putut beneficia de ele si cei care nu si le permit in mod obisnuit (un test costa intre 12-18 ron). In plus, persoanele depistate cu BPOC au primit informatii despre boala de la medicii implicati in campanie.

| Scopul proiectului
    Prin toate actiunile acestei campanii, CPSS cu sprijinul GSK si impreuna cu partenerii sai au urmarit sa informeze publicul larg despre BPOC - o boala adesea confundata cu bronsita cronica sau ale carei simptome sunt de cele mai multe ori puse pe seama varstei. BPOC este o boala care poate debuta inca de la varste tinere, media fiind in jur de 40-45 ani. In acelasi timp, un alt obiectiv principal al campaniei a fost sa contribuie la imbunatatirea relatiei medic-pacient, creand un spatiu accesibil in care medicii sa discute liber cu pacientii.

Campania nationala de informare cu privire la BPOC (bronhopneumopatia obstructiva cronica, o boala cauzata de fumat si poluare), „Un singur pas iti taie rasuflarea? Nu lasa plamanii sa te imbatraneasca!”, realizata de Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate cu sprijinul GlaxoSmithKline (GSK) Romania Campania nationala de informare cu privire la BPOC (bronhopneumopatia obstructiva cronica, o boala cauzata de fumat si poluare), „Un singur pas iti taie rasuflarea? Nu lasa plamanii sa te imbatraneasca!”, realizata de Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate cu sprijinul GlaxoSmithKline (GSK) Romania Campania nationala de informare cu privire la BPOC (bronhopneumopatia obstructiva cronica, o boala cauzata de fumat si poluare), „Un singur pas iti taie rasuflarea? Nu lasa plamanii sa te imbatraneasca!”, realizata de Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate cu sprijinul GlaxoSmithKline (GSK) Romania

| Aria geografica
    Proiect desfasurat in 3 orase mari – Bucuresti, Iasi, Cluj-Napoca si cate o comuna din 8 judete din tara: comuna Carpinis (jud. Timis), comuna Leu (jud. Dolj), comuna Fantanele (jud. Mures), comunia Hoghiz (jud. Brasov), comuna Recea Cristur (jud. Cluj) comuna Curcani (jud. Calarasi), comuna Mircea Voda (jud. Constanta), comuna Popricani (jud. Iasi)

| Rezumat
    In preajma Zilei Mondiale a BPOC (marcata pe 16 noiembrie), CPSS si ceilalti parteneri au organizat o ampla campanie nationala de informare si screening cu privire la BPOC, cu mesajul „Un singur pas iti taie rasuflarea? Nu lasa plamanii sa te imbatraneasca!” . Statisticile nationale cu privire la incidenta bolii subliniaza necesitatea activitatilor de informare si a testelor de depistare a BPOC. Peste 1 milion de romani sunt afectati de aceasta boala, tara noastra ocupand locul 3 in Europa privind mortalitatea prin BPOC la barbați - categorie mai predispusa acestei boli - si doar 200.000 dintre acesti pacienti primesc tratamentul adecvat.

Campania s-a desfasurat in 3 mari orase si pentru prima oara o astfel de actiune de informare a mers si in zona rurala, adica acolo unde atat nevoia de informare cat si incidenta bolii sunt ridicate. Astfel, in bibliotecile comunale (centre Biblionet) din 8 localitati, specialistii pneumologi au efectuat gratuit spirometrii (singurul test de respiratie care depisteaza BPOC) si au stat de vorba cu pacientii despre boala si despre cum poate fi aceasta prevenita.

CPSS a identificat in mediul rural o nevoie acuta de informare in privinta BPOC, iar estimarile s-au dovedit a fi corecte: rezultatele campaniei arata ca 90% din locuitorii din cele 8 comune nu au facut niciodata o spirometrie sau un consult pneumologic.

In paralel, intr-un spatiu neobisnuit, un cort in forma de plaman special creat pentru a atrage atentia asupra incidentei si importantei depistarii BPOC - s-au desfasurat gratuit spirometrii si consultatii in 3 orase mari.


| Date beneficiari
    Campania s-a adresat persoanelor care ignora afectiunile respiratorii de care sufera, considerandu-le un dat al varstei/conditiei sociale: fumatorii, oriunde ar trai ei, persoanele din mediul rural care nu au acces la consult si teste medicale de specialitate; persoanele din mediul urban si rural care traiesc sau muncesc in medii poluate, precum si cei care nu isi permit sa plateasca un test de spirometrie.

Un grup ce incepe sa devina tot mai vulnerabil in privinta acestei boli include persoanele din mediul rural, cu varste de peste 40 de ani, care fumeaza si cele din mediul urban, care fumeaza si sunt afectate de un mediu poluat, potrivit specialistilor. De asemenea, populatia generala de peste 18 ani este un beneficiar al campaniei, ea fiind educata cu privire la factorii declansatori a BPOC.


| Rezultatele proiectului
    Peste 2.500 de romani au beneficiat de spirometrii gratuite si de consult medical de specialitate, in mediul urban si rural, pe parcursul celor 12 zile de campanie.

Dintre acestea, circa 500 de persoane au fost diagnosticate cu BPOC (20% din totalul celor consultati de medicii specialisti). Dintre persoanele depistate cu BPOC, 40% sunt din Bucuresti. Conform rezultatelor specifice, in Bucuresti au fost testate 750 de persoane.

De asemenea, dintre cele 700 de persoane testate in Iasi, 15% au fost diagnosticate cu aceasta afectiune. Tot 15% a fost si procentul persoanelor depistate din totalul de 550 testate in Cluj-Napoca.

In comunele din cele 8 judete unde a ajuns campania, au fost testati gratuit 500 de localnici, dintre care aproximativ 20% au aflat ca sufera de BPOC.

Indirect, prin intermediul sutelor de materiale aparute in presa, pe toate canalele, 6 milioane de oameni au fost expusi la mesajul campaniei„Un singur pas iți taie rasuflarea? Nu lasa plamanii sa te imbatraneasca!” realizat de Centrul pentru Politici și Servicii de Sanatate cu sprijinul GSK Romania.

Aproape 1 roman din 3 a aflat informatii despre BPOC, in conditiile in care mai mult de 80% dintre stiri au vorbit in detaliu despre campanie, pe boala si au explicat simptomele acesteia.

Audienta atinsa in mediul online a fost de 20 de ori mai mare fata de orice alta campanie desfasurata pe o perioada de timp similara (12 zile).


| Bugetul proiectului (in RON)
    129000

| Parteneri
    Organizatii implicate: Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate (CPSS); Centrul pentru Studii de Medicina Familiei; Fundatia IREX, cu bibliotecile comunale modernizate prin programul Biblionet. Institutii implicate: Institutul National de Pneumoftiziologie Marius Nasta Bucuresti; Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie „Leon Daniello” Cluj-Napoca; Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie Iasi; Societatea Studentilor in Medicina din Bucuresti  Societatea Studentilor Medicinisti din Iasi; Organizatia Studentilor Medicinisti din Cluj. Companii implicate: GlaxoSmithKline (GSK) Romania

| Website-ul proiectului
    -





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes

-->