Participanti & Proiecte
Tabere de viață independentă pentru tinerii instituționalizați
|
Organizator: Asociatia Lindenfeld - Ajungem Mari |
|
Sectiune: Incluziune socială |
Taberele au făcut mereu parte din programul Ajungem MARI dedicat copiilor și tinerilor abandonați. Inițial rolul acestora era unul de recreere pentru copii care au uitat, poate, de mult să zâmbească, să se bucure sau să se joace. Cu timpul, ei au crescut și am identificat nevoia lor de a fi mult mai bine pregătiți pentru ieșirea din sistem. Mulți voluntari-mentori ne-au semnalat numeroasele dificultăți pe care tinerii le confruntă atunci când ies din sistem. Nu își cunosc drepturile, nu știu să-și gestioneze banii, își pierd rapid locurile de muncă și nu știu să-și găsească altele, au viziuni nerealiste asupra responsabilităților unui adult, cheltuielilor, veniturilor raportat la nivelul de educație și experientă. Așa au apărut taberele de viață independentă, unde tinerii învață și exersează viața unui adult independent și responsabil.
| Scopul proiectului
Scopul proiectului este dezvoltarea abilităților și competențelor de viață independentă, în vederea integrării lor în societate și pregătirii lor pentru părăsirea sistemului de protecție.
Obiective:
- dobândirea informațiilor pe teme de interes
- dezvoltarea abilităților de viață independentă
- conștientizarea procesului de dezinstituționalizare și a pașilor pe care tinerii îi au de parcurs
- identificarea persoanelor resursă și a unui plan individualizat pentru ieșirea din sistem pentru fiecare tânăr beneficiar
| Acoperire
Taberele s-au desfășurat în județele Brașov, Prahova, Caraș-Severin și Cluj pentru beneficiari din Argeș, Botoșani, Brașov, Cluj, Galați, Mureș, Prahova, Iași, Timiș
| Rezumat
Între 35-40% dintre tinerii care părăsesc sistemul declară că nu se simt pregătiți la momentul respectiv să-și găsească singuri un loc de munca, să se descurce pe cont propriu sau să-și găsească o locuință. Mulți tineri nu au noțiuni de bază despre gestionarea banilor, nu își cunosc drepturile la ieșirea din sistem și nu sunt conștienți de ce înseamnă să fii un adult independent, care nu mai primește susținerea statului.
Taberele de viață independentă își propun să ofere tinerilor instituționalizați un context accelerat și integrat de învățare și dezvoltare a abilităților de viață independentă, atât practice, cât și teoretice, având ca scop pregătirea tinerilor pentru ieșirea din sistemul de protecție.
În 2023 am organizat 7 tabere de viață independentă pentru 106 tineri cu vârste între 15-20 de ani. Taberele sunt un context practic și interactiv de învățare, având ca instrument de bază educația experențială și non-formală. Folosim un mix de metode ce includ jocuri de echipă, ateliere teoretice și practice, jocuri de rol, drumeții în natură și abordăm pragmatic teme precum: gestionarea banilor, găsirea unui job, a unei chirii, drepturi și indemnizații la ieșirea din sistem, relații și prietenie, sănătate fizică și mentală, orientare în carieră.
În cadrul taberelor tinerii sunt mult mai deschiși să primească și să rețină informația, se simt liber și acceptați, capătă curaj să pună întrebări și învață să socializeze. Taberele ne permit să identificăm nevoi conexe ale tinerilor, să le aflăm poveștile de viață, să creăm o legătură strânsă de încredere cu ei, ceea ce facilitează ulterior înscrierea lor la servicii adaptate nevoilor: terapie, logopedie, consiliere vocațională, cursuri de calificare sau vocaționale, sprijin individual pentru ieșirea din sistem.
| Date beneficiari direcţi
106 de tineri instituționalizați, cu vârste intre 15-20 de ani
16 adolescenți Mureș
17 adolescenti Cluj
16 adolescenți Argeș
16 adolescenți Prahova
12 Studenți - Iași, Botoșani, Galați, Brașov
29 adolescenți Timiș
| Activitati
Identificare beneficiari: am selectat tineri din județele cu o concentrație mai mare a adolescenților cu vârste peste 16 ani, în funcție de recomandările voluntarilor
Obținere acord DGASPC: Coordonatorul de proiect transmite către DGAPSC solicitare pentru obținerea acordului de participare în tabără, a avizelor epidemiologice etc.
Organizare și logistică: identificare furnizori pentru cazare, transport
Stabilire program și activități: urmărim structura cursului de viață independentă creat de specialiști și adaptat nevoilor tinerilor
Identificare facilitatori și persoane resursă: în tabere participă bucătari care gătesc împreună cu tinerii, voluntari și facilitatori ateliere. În fiecare tabără participă angajați cu vechime ai echipei pentru a asigură monitorizarea tinerilor pe termen lung
Achiziționare materiale și resurse educaționale (jocuri, rechizite, broșuri de viață independentă, materiale personalizate pentru tineri)
Organizare tabără și susținere activități
Follow-up tabără: facilitatorii, voluntarii implicați și coordonatorul de proiect centralizează informațiile despre fiecare participant și stabilesc un plan de intervenție specializat și adaptat nevoilor fiecăruia. Planul este comunicat către coordonatorii de proiecte și coordonatorii de județ care încep demersurile pentru includerea tinerilor în serviciile necesare
Monitorizare impact și menținerea legăturii cu tinerii.
Comunicare rezultate
| Rezultatele proiectului
Taberele au facilitat dobândirea deprinderilor de viață independentă de către beneficiarii proiectului, conștientizarea procesului de dezinstituționalizare și a pașilor pe care îi au de parcurs.
A fost uimitor să observăm cum o parte din adolescenți au început să se schimbe și au devenit mai buni, mai empatici după doar o săptămână. Foarte curând au căpătat încredere în adulți (facilitatori, organizatori, bucătari) și au început să împărtășească povești de viață foarte triste. S-au simțit acceptați, îngrijiți și nu s-au simțit judecați și nici discriminați. Dar principalul rezultat al acestor tabere a fost faptul că au devenit mult mai deschiși să lucreze cu voluntari și mulți dintre ei au cerut meditații, terapie, consiliere vocațională și mentorat. În urma taberelor tinerii s-au simțit mai pregătiți și mai puțin speriați de ieșirea din sistem. Atelierele, promisiunea unui plan de intervenție adaptat și a sprijinului acordat după tabere, relația formată cu membrii echipei Ajungem MARI le-au oferit sentimentul de siguranță și mulți din ei ne-au cerut sprijinul ulterior.
Un rezultat neașteptat este că mai mulți din tineri și-au arătat disponibilitatea de a deveni voluntari și de a transmite informațiile și altor copii și tineri abandonați.
4 din aceștia au devenit deja voluntari și fac meditații cu copii, și 4 tineri au participat ca speakeri în cadrul unor ateliere de inițiere în meserii unde le-au vorbit altor tineri despre joburile lor și experiența de a lucra sau a participa la un anumit curs de calificare într-o meserie.
| Parteneri
Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Argeș, Botoșani, Brașov, Cluj, Galați, Mureș, Prahova, Iași, Timiș
| Despre organizator
Ajungem MARI este programul Asociaţiei Lindenfeld ce susţine pe termen lung educaţia copiilor şi tinerilor din centre de plasament şi medii defavorizate. Avem proiecte permanente dezvoltate pentru a răspunde nevoilor reale ale copiilor din sistemul de protecţie. Punem astfel accent pe creşterea încrederii copiilor în propriile forţe, pe formarea de abilităţi şi transmiterea unor valori care să-i ajute să ducă o viaţă independentă, demnă şi sănătoasă.
| Website proiect
www.ajungemmari.ro