Participanti & Proiecte
StudentFest, ediția Autentic
|
Organizator: Organizatia Studentilor din Universitatea de Vest Timisoara |
|
Categorie: Artă și cultură |
În anul 2020, StudentFest a contribuit la satisfacerea următoarelor nevoi ale tinerilor artiști din România:
1. Conlucrarea și colaborarea între artiștii din diverse domenii ale artei;
2. Interacțiunea artiștilor la început de drum cu specialiști din domenii de artă specifice;
3. Suplimentarea educației formale din școală cu o formă complementară de educație non-formală;
4. Exploatarea potențialului cultural-artistic al orașului în contextul programului Timișoara 2023 - Capitală Europeană a Culturii;
5. Desfășurarea unor evenimente cultural-artistice de calitate pentru publicul larg timișorean în contextul pandemic;
6. Creșterea indicelui în ceea ce privește consumul de artă și evenimente culturale în rândul timișorenilor;
6. Sprijinul și promovarea artiștilor locali și naționali, a căror activitate a fost stopată în timpul pandemiei.
| Scopul proiectului
Scopul proiectului este crearea unui mediu propice dezvoltării în domeniul artei și culturii a 1.000 de persoane cu vârsta cuprinsă între 14 și 35 de ani din România, pe o perioadă de 10 zile.
Obiectivele principale sunt:
1. Combaterea constrângerilor economice care ar putea bloca accesul la cultură al tinerilor, prin evenimente cu acces liber;
2. Promovarea, la nivel național, a evenimentelor cultural-artistice în rândul a peste 2.000 de beneficiari;
3. Încurajarea dezvoltării abilităților cultural-artistice prin educație non-formală în rândul a aproximativ 2.000 de tineri.
| Aria geografica
Timiș, Timișoara
| Rezumat
StudentFest a apărut în anul 1992 ca o reacție împotriva cenzurii libertății de exprimare, evoluând și devenind un festival internațional studențesc consacrat de artă și cultură, ajuns în anul 2020 la ediția cu numărul 29. Pe parcursul anilor, StudentFest a adus împreună peste 15.000 de participanți și artiști în cadrul a 8 secțiuni specifice: Arte Urbane, Arte Vizuale, Dans, Design, Foto-Video, Literatură, Muzică și Teatru.
În fiecare an, proiectul abordează o temă diferită, sub umbrela căreia se construiesc activitățile și evenimentele din cadrul său. Tema ediției din 2020 poartă denumirea de AUTENTIC, conceptul justificându-se prin însuși contextul istoric în care s-a desfășurat festivalul.
StudentFest satisface o serie de nevoi des întâlnite în rândul tinerilor: nevoia de comunicare şi cooperare, cea de intrare în contact cu specialiști din domeniile studiate sau dorite, precum și nevoia suplimentării educaţiei formale din şcoală cu o formă complementară de educaţie non-formală.
Scopul proiectului este, așadar, crearea unui mediu propice dezvoltării în domeniul artei și culturii a 1.000 de persoane cu vârsta cuprinsă între 14 și 35 de ani din România, pe o perioadă de 10 zile. În cadrul fiecărei secțiuni se organizează ateliere de lucru sub îndrumarea specialiștilor din domeniu, fiind susținute și promovate aptitudini artistice specifice. De asemenea, sunt organizate demonstrații artistice deschise publicului larg, alături de artiști locali, naționali și internaționali, încurajându-se consumul evenimentelor cultural-artistice în raza municipiului Timișoara. În ediția 29, festivalul s-a desfășurat în format hibrid, atât online cât și fizic, iar în locațiile aglomerate a fost asigurată respectarea măsurilor impuse pentru prevenirea transmiterii virusului COVID19.
| Date beneficiari direcţi
Beneficiarii direcți ai proiectului au fost cei aproximativ 90 de tineri participanți (cu vârste cuprinse între 18-35 de ani) ai atelierelor online din cadrul StudentFest, în care au avut ocazia să lucreze împreună, dezvoltându-și abilități, cunoștințe și competențe în domeniile alese. În categoria de beneficiari direcți se înscriu și cei 100 de tineri artiști debutanți, care au avut șansa să se promoveze în cadrul evenimentelor deschise marca StudentFest. La evenimentele adresate publicului larg au avut acces toți cetățenii Timișoarei, înregistrându-se circa 2000 de participanți pe parcursul a 10 zile de festival.
| Activitati
În intervalul iunie 2019 - ianuarie 2020 este formată echipa de management: doi coordonatori generali, 7 responsabili pe domenii specifice și 7 responsabili ai secțiunilor de artă. Începând cu luna februarie a anului 2020 este derulată o campanie de teasing, apoi se anunță tema ediției: Autentic. Următoarele luni sunt dedicate organizării evenimentelor prin contactarea posibililor sponsori și parteneri și aplicarea pe linii de finanțare, planificarea logistică a proiectului și invitarea unor artiști consacrați la nivel local sau național pentru a susține evenimentele. Promovarea proiectului s-a desfășurat constant prin campanii pe rețelele de social media. Comunicarea în cadrul echipei de proiect și în relația cu partenerii a fost permanentă, prin ședințe de lucru și de informare periodice.
S-au organizat următoarele tipuri de activități, cu înscriere în prealabil prin formular:
1. Arte vizuale: atelier de animație;
2. Dans: ateliere de house & hip hop, breaking choreo class;
3. Design: ateliere de viziune și drapaj, compoziție vestimentară;
4. Foto-video: ateliere de storytelling, bazele podcastingului, vizionare de film;
5. Literatură: ateliere de proză SF, poezie, autentic și tradiție - chei de interpretare, maraton de poezie;
6. Muzică: concerte în aer liber, open mic;
7. Teatru: ateliere de improvizație scenică, tehnici de terapie prin teatru, piese în aer liber.
Toate evenimentele s-au desfășurat cu respectarea normelor de prevenire a virusului SARS-CoV 2.
| Rezultatele proiectului
Rezultatele pe care StudentFest le-a avut în anul 2020 pot fi cuantificate prin următorii indicatori:
- participarea a 200 de tineri artiști în cadrul celor 8 secțiuni ale festivalului, dezvoltându-și abilități, cunoștințe și competențe în domeniile alese;
- creșterea consumului de evenimente cultural-artistice, dezvoltarea spiritului artistic și al simțului cultural în rândul a 2000 timișoreni la evenimentele deschise publicului;
- facilitarea participării la evenimente culturale în regim online, indiferent de mediul de proveniență al participanților;
- realizarea unor producții media (interviuri cu artiști) accesibile publicului larg;
- crearea unor conexiuni și parteneriate de lungă durată cu 50 de artiști care să susțină activitățile cultural-artistice ale organizației în viitor;
- adăugarea unui plus de valoare potențialului cultural al orașului Timișoara, care purta titlul de Capitală Culturală Europeană pentru anul 2021 la acel moment.
Schimbările aduse de StudentFest relaționează cu nevoile pe care proiectul le-a identificat și pe care le-a suplinit drept rezultat. După o perioadă de stagnare a sectorului cultural în contextul pandemiei declanșate în luna martie a anului 2020, în luna august, proiectul a pus la dispoziție evenimente în regim gratuit care au stimulat consumul de artă și cultură la nivelul municipiului Timișoara.
| Bugetul
20000
| Parteneri
Primăria Municipiului Timișoara Consiliul Județean Timiș Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România Fundația Județeană pentru Tineret Timiș Consiliul Național al Elevilor Casa Tineretului În Spatele Casei Universitatea de Vest din Timișoara - UVT UVT TV Timișoara Film Society Pe Șleau Media Like Pub Cenaclub Cenaclul Pavel Dan Timișoara 2023 - Capitală Europeană a Culturii Europe for Festivals, Festivals for Europe (EFFE)
| Website proiect