Participanti & Proiecte
Roma Inclusion Tarian
|
Organizator: Dorcas Aid Romania |
|
Categorie: Incluziune sociala |
In 2013 am dat startul unui proiect pentru dezvoltarea educationala si sociala a copiilor romi din comunitatea Tarian. Timp de 3 ani ne-am axat pe activitati de scoala dupa scoala cu elemente de dezvoltare si incluziune sociala. La sfarsitul celor 3 ani, rezultatele din proiect ne-au incurajat sa continuam cu o noua etapa, dar de data aceasta mai complexa. Am inclus in activitati si colaborarea cu parintii si cu actorii locali cu scopul de a crea un mediu favorabil pentru dezvoltarea celor care fac parte din proiect. De la inceputul proiectului, copiii si adultii romi, personalul educational si cei implicati in proiect au fost consultati in vederea dezvoltarii unui program cat mai eficient pentru copiii si adultii romi. Am aplicat chestionare, anchete sociale si interviuri care ne-au condus la realizarea unei strategii pe termen lung.
| Scopul proiectului
Scopul principal al proiectului a fost incluziunea sociala a copiilor si adultilor romi iar principalele obiective au vizat:
- cresterea nivelului educational al copiilor si al adultilor romi;
- dezvoltarea abilitatilor sociale si de viata a copiilor romi;
- imbunatatirea conditiilor de trai si a deprinderilor igienico-sanitare;
- facilitarea accesului la un loc de munca al romilor;
- implicarea actorilor locali in procesul de incluziune sociala a romilor;
- dezvoltarea unor parteneriate locale care sa reprezinte baza unei colaborari sustenabile;
| Aria geografica
Tarian, judetul Bihor
| Rezumat
Lipsa educatiei din randul copiilor romi si a interesului parintilor lor de a-i incuraja sa studieze, excluderea sociala a acestora, saracia dar si potentialul pe care l-am observat in ei ne-au determinat sa ne implicam strategic pe termen lung.
Activitatile principale ale proiectului s-au realizat tinand cont de 6 domenii: (1) educatia copiilor si a parintilor - programul de scoala dupa scoala si lectiile saptamanale pentru dezvoltarea abilitatilor sociale si de viata au reprezentat cele mai importante elemente pentru copii iar programul de alfabetizare pentru parintii romi o oportunitate noua pentru acestia. Resursele materiale - o masă caldă pe zi, rechizite, articole de igiena si imbracaminte - au fost asigurate pe tot parcursul anilor de proiect; (2) facilitarea accesului la angajare a parintilor romi - prin proiect am lucrat, impreuna cu asistentul social si facilitatorul de dezvoltare comunitara, la incurajarea parintilor sa aiba un loc de munca si la pregatirea actelor necesare pentru a realiza acest obiectiv; (3) prin educatia sanitara am contribuit la dezvoltarea unor deprinderi igienico-sanitare a copiilor si parintilor. Am organizat diferite intalniri, cursuri pe teme legate de igiena si sanatatea copiilor si a adultilor; (4) imbunatatirea conditiilor de trai prin asistenta si sprijin pentru un trai decent; (5) incluziunea sociala in comunitate a fost un element important prin care romii si romaniii au participat impreuna la diferite actiuni sau evenimente in comunitate; (6) proiectul a inclus si o parte de lobby si advocacy prin care drepturile celor care provin din medii defavorizate au fost pe primul loc.
Scaderea ratei de abandon scolar si a absenteismului, mobilizarea in comunitate si implicarea actorilor locali au fost cele mai importante realizari.
| Date beneficiari
70 de copii romi si familiile acestora
| Date beneficiari
Populatia comunitatii din Tarian
| Activitati
Activitatile proiectului s-au realizat la nivel:
1. Individual: copii romi au facut parte din programul scoala dupa scoala unde zilnic acestia lucrau la recuperarea lacunelor educationale iar saptamanal participau la intalniri unde se discutau diferite probleme specifice varstei lor; ei au avut ocazia sa participe si la activitati sociale: iesiri in aer liber, tabere de vara, evenimente in comunitate si serbari anuale. Pentru parintii acestora s-au organizat intalniri si cursuri pentru deprinderea abilitatilor de viata, igiena si sanatate si saptamanal au fost facute vizite in comunitate. Un facilitator de dezvoltare comunitara a fost prezent in mijlocul lor si impreuna cu membrii proiectului s-a urmarit facilitarea gasirii locurilor de munca pentru acestia.
2. Comunitar: s-au organizat evenimente in comunitate impreuna cu populatia romana din Tarian;
3. De societate: proiectul a avut un comitet de management care a urmarit implicarea cat mai multor actori locali. Prin acest lucru s-a urmarit schimbarea perceptiei din randul oamenilor cu privire la romi si incluziunea lor.
Metodologia activitatilor a constat in planificarea dar si imbunatatirea pe parcurs a strategiei, activitatilor si obiectivelor, in functie de raspunsul beneficiarilor si eficacitatea activitatilor planificate.
| Rezultatele proiectului
Beneficiile se observa in primul rand la nivelul copiilor: acestia stiu sa scrie si sa citeasca, au deprins abilitati pozitive pentru igiena si sanatatea lor, sunt mai deschisi spre comunicare si au mai multa incredere in ei insisi. Prin acest proiect ei eu reusit sa faca parte din prima generatie de copiii romi care a terminat clasa a 8-a, 3 dintre ei fiind inscrisi apoi la liceu. Majoritatea dintre ei nu au plecat niciodata din sat iar prin activittile de socializare in oras (Oradea) sau prin taberele de vara acestia au devenit mai sociabili si descurcareti. Rata absenteismului a scazut si copiii vin, si pe frig si pe ploaie, la scoala cu drag.
La nivelul adultilor se poate observa ca acestia acum fac eforturi pentru a-si trimite copii la scoala, participa la sedintele cu parintii si vin, din propria initiativa, la intalniri pentru a se interesa de copiii lor. Ei au inceput sa aiba mai multa grija de curatenia din casa si de ceea ce dau de mancare copiilor.
La nivelul profesorilor si personalului din proiect se observa ca acestia sunt mai intelegatori. Majoritatea au avut ocazia sa faca vizite in comunitate si sa observe in ce conditii de trai locuiesc copiii. Acest lucru i-a facut sa inteleaga mai multe despre comportamentul lor si despre traumele copilariei.
La nivel de comunitate, autoritatea locala, primarul, asistentul social impreuna cu membrii echipei proiectului colaboreaza mai eficient pentru incluziunea sociala a romilor si pentru mobilizarea resurselor.
| Bugetul
357734
| Parteneri
Organizatiile partenere in acest proiect au fost: Centrul Crestin Betania din Oradea, Primaria locala Girisu de Cris, Scoala Generala nr. 1 din Tarian
| Website proiect
http://dorcascampanii.ro