Participanti & Proiecte
YouthBank Romania
|
Organizator: Asociația Educație pentru Viața Reală |
|
Categorie: Impact |
Tinerii sunt o resursa indiscutabila in orice societate, atat pentru dinamismul lor, pentru pasiunea sau creativitatea lor, cat si pentru ca sunt adaptabili, invata repede si isi dezvolta abilitati mult mai usor. YB este platforma prin care acesti tineri reusesc sa descopere potentialul pe care il au si invata cum sa devina cetateni implicati.
De cativa ani in Romania se pune accent pe formarea de lideri, de obicei atentia fiind indreptata catre cazurile sociale, catre situatii de urgenta. YB devine un proces din care tinerii ies "oameni frumosi". Deoarece un proiect nu poate genera solutii pentru o cauza intreaga, YB formeaza viitori lideri, astfel incat oricare ar fi pozitia pe care o vor ocupa, indiferent de domeniul de activitate, vor fi mult mai receptivi la nevoile din jurul lor si vor fi capabili sa genereze solutii durabile.
| Scopul proiectului
S-a urmarit crearea unui mecanism ideal de dezvoltare personala pentru tinerii cu varste cuprinse intre 15 si 19 ani din 6 orase din tara, incurajand implicarea in comunitate, dezvoltarea unui comportament filantropic si initiativa civica prin cresterea capacitatilor de leadership, luarea deciziei, comunicare si implicare in comunitate pentru cel putin 80 de tineri implicati direct in echipa de baza a progamelor YB si prin stimularea initiativei si a capacitatilor de management de proiect pentru cel putin 300 de tineri implicati in coordonarea unor proiecte cu impact in comunitate sustinute.
| Aria geografica
Proiectul a fost implementat in: Alba Iulia, Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi, Odorheiu Secuiesc, Timisoara.
| Rezumat
Potentialul tinerilor cu varste intre 15-21 de ani de a fi lideri in comunitatile locale in care traiesc sau de a invata este in prezent foarte putin exploatat. Accentul se pune pe educatie si pregatirea profesionala a tinerilor, dar acestia sunt insuficient vazuti ca o resursa atat pentru propria dezvoltare, cat si pentru dezvoltarea comunitatilor locale.
YouthBank Romania si-a propus cresterea capacitatilor de leadership, luarea deciziei, comunicare si implicare in comunitate pentru cel putin 80 de tineri implicati direct in echipa de baza a progamelor YouthBank in 6 orase din tara si stimularea initiativei si a capacitatilor de management de proiect pentru cel putin 300 de tineri implicati in initierea si coordonarea unor proiecte cu impact in comunitate sustinute de catre programele YouthBank locale.
Echipele YouthBank au fost formate si instruite in perioade septembrie-octombrie 2010 cu privire la principiile, valorile, mecanismul si etapele programului, au fost invatati cum sa implementeze mecanisme de strangere de fonduri din comunitatile lor, au invatat sa organizeze evenimente speciale sau conferinte de presa. Au reusit prin etapa de strangere de fonduri sa stranga peste 75.000 lei din comunitatile locale, iar prin contributia partenerilor nationali au creat un fond total de peste 130.000 lei din care au finantat 57 de initiative, proiecte propuse si implementate de catre liceenii din cele 6 orase. Peste 300 de liceeni au avut astfel sansa sa raspunda la nevoile identificate, sa devina membri activi ai comunitatii din care fac parte.
| Date beneficiari
Beneficiarii directi:
1. Membrii echipelor YB: ei sunt selectati si formati pentru a crea si administra fondul YB. Sunt ajutati sa dezvolte mecanisme de atragere de resurse din comunitate - initiate si implementate de ei. Ei sunt cei care selecteaza proiectele finantate din fond, pe baza unor criterii bine stabilite. Membrii YB sunt parte din echipa de coordonare a programului, rolul adultilor fiind unul de consultanta.
2. Membrii echipelor de proiect: ei identifica o nevoie in comunitatea lor si propun o solutie pentru aceasta. Ei sunt cei care initiaza si implementeaza aceste proiecte cu impact in comunitate.
Beneficiarii indirecti:
Comunitatea - proiectele finantate pot avea impact in diverse domenii (sport, educatie, social, mediu, cultura etc.), beneficiari fiind diverse institutii, organizatii, scoli, grupuri defavorizate etc.
| Rezultatele proiectului
YB a avut ca rezultate numerice: consolidarea in 6 comunitati a conceptului de program de responsabilizare a tinerilor; 80 de tineri implicati in echipele YB locale; 75.000 lei mobilizati de catre echipele YB din comunitati; 126 de proiecte propuse pentru finantare / echipe de proiect formate; 126 de nevoi identificate in la care s-au gasit solutii; 5 7de proiecte finantate cu peste 130.000 lei din fondul YB; 300 de tineri au invatat sa implementeze un proiect; 45 de licee implicate activ; peste 25.000 beneficiari directi si indirecti ai proiectelor (copii internati in spitale, varstnici din centre de ingrijire, tineri pasionati de teatru/muzica/sport, liceeni dornici sa creeze o revista a scolii, cei care vor sa invete sa inoate de la colegii lor campioni olimpici - elevi ai unui liceu pentru deficienti de vedere etc.); 75 de parteneri (nationali/locali: institutii, companii, ONG, media, autoritati locale etc.); sute de aparitii media.
Dincolo de rezultatele ce tin de indicatori numerici, YB a reusit sa creeze o data cu trecerea lui de la nivel local (programul pilot derulandu-se din 2006 pana in 2009 doar in Cluj-Napoca) la nivel national o idee: indiferent de varsta, poti sa ai o “voce”. Nu trebuie sa ai o functie/conditie sociala. Trebuie doar sa VREI sa faci o schimbare. Iar beneficiarii programului raman dupa un an/doi/trei de implicare in cadrul programului cu aceasta idee: EI pot. Pot sa se opuna unor acolo unde se face o nedreptate, stiu sa isi sustina un punct de vedere si inteleg ca sunt valorosi si ca “cineva” crede in ei.
| Argument
Pentru ca programul este unul complex, si rezultatele acestuia sunt in aceeasi masura complexe.
Dincolo de rezultatele ce tin de indicatori numerici, YouthBank a reusit sa sublinieze ideea ca indiferent de varsta, poti sa ai o voce. Nu trebuie sa ai o functie, o anumita conditie sociala sau nivel de educatie. Trebuie doar sa VREI sa faci o schimbare. Pot sa se opuna unor acolo unde se face o nedreptate, stiu sa isi sustina un punct de vedere si inteleg ca sunt valorosi si ca “cineva” crede in ei. Iar asta liceenilor le da aripi.
Un alt lucru important care a marcat acest an de implementare al programului la nivel national a fost reteaua YB: tinerii au invatat sa comunice intre ei dincolo de bariera lingvistica, etnica sau apartenenta religioasa. Au legat prietenii pe care le vor duce cu ei carierele pe care le vor incepe. Iar capitalul social pe care YB poate sa il valorizeze este abia la inceput.
Rezultatele la nivelul echipelor de proiect a fost o schimbare la nivel de atitudine. Sa identifici o nevoie si sa vii apoi cu solutii la aceasta nevoie, te scoate din zona de confort. Si YouthBank invata tinerii sa iasa din aceasta zona pentru a putea sa se dezvolte pe ei insisi, si apoi comunitatea din care fac parte. Si schimbarea de mentalitate de la “sigur cineva va face ceva cu privire la aceasta situatia” la “vreau sa fac eu ceva cu privire la aceasta situatie” este una destul de semnificativa, intr-o societate care inca mai poarta un bagaj de reminescente comuniste.
| Bugetul proiectului (in RON)
185568
| Parteneri
Coordonatori locali ai programului: Fundatia Comunitara Alba, Fundatia Comunitara Cluj, Fundatia Comunitara Iasi, Fundatia Comunitara din Odorheiu Secuiesc, Asociatia BEE Active. Partener national: BRD - Groupe Societe Generale. Iar la nivel local au fost implicate o serie de institutii, companii, organizatii.
| Website-ul proiectului
www.youthbankromania.ro / www.facebook.com/YouthBank.Romania