Participanti & Proiecte
#TimpulSaCitim
|
Organizator: Leo Burnett Bucharest |
|
Categorie: Campanii de comunicare pe teme sociale |
Punctul de plecare al campaniei #TimpulSaCitim a fost un adevar de necontestat: romanii, lideri la analfabetism functional, nu citesc.
- Unul din cinci romani afirma ca nu a citit niciodata o carte;
- Timpul alocat lecturii ne plaseaza in penultima pozitie in clasamentul european, cu cinci minute in medie acordate zilnic cititului;
- Numai 4% dintre romani citesc zilnic si mai puțin de 10% citesc o data pe luna.
Aceste date sunt in directa contradictie cu beneficiile in mod dovedit aduse de lectura: din punct de vedere emotional, cititul e mai mult decat un hobby, e un instrument cognitiv care ne ajuta sa intelegem mai mult, sa ne dezvoltam empatia, creativitatea si sa ne reducem nivelul de anxietate.
Astfel, campania si-a propus sa initieze o conversatie necesara in jurul lecturii, adresand in mod direct statisticile de mai sus.
| Scopul proiectului
1. Notorietate: crearea unei conversatii ample, care sa atinga un numar cat mai mare de persoane, la nivel national*
2. Atitudini fata de lectura: influentarea pozitiva a comportamentului vizavi de lectura
- Cresterea timpului dedicat cititului
- Cresterea intentiei de cumparare de carti
3. Perceptia brand-ului – cresterea urmatorilor indicatori de imagine ai Asociatiei Curtea Veche
- „de incredere”
- „respectata”
- „ma ajuta sa imi imbunatatesc stilul de viata”
*Intrucat campania nu a fost sustinut de un buget media, estimarea unor obiective specifice cantitative nu a putut fi real
| Aria geografica
National – Romania
| Rezumat
Asociatia Curtea Veche a dezvoltat campania #TimpulSaCitim, ca raspuns la statisticile ingrijoratoare care arata ca aproximativ 50% dintre romani nu au citit nicio carte in ultimul an. Initiativa si-a propus sa aduca o imbunatatire a acestei realitati, provocand lideri de opinie ai Romaniei si unii dintre cei mai ocupati oameni la lectura sa deschida un dialog pe aceasta tema, prin puterea exemplului.
Campania a pornit de la premisa ca toate statisticile care descriu preocuparea pentru lectura in Romania vin in contradictie directa cu beneficiile aduse de citit, care ne largeste universul, ne face sa intelegem lucruri din diferite perspective si ne ofera noi repere. Iar Romania are nevoie de oameni educati in acest spirit. Astfel, intregul demers a fost dezvoltat astfel incat sa convinga cat mai multi romani ca a a venit #TimpulSaCitim.
| Date beneficiari
1. Asociatia Curtea Veche – asociatie infiintata in 2014, cu scopul de a promova lectura. Obiectivele acesteia sunt:
- Dezvoltarea obiceiului de a citi in randul familiilor din Romania
- Scaderea ratei analfabetismului functional si cresterea gradului de fluenta la citit si vorbit
- Facilitarea accesului la carti prin donatii catre copii care provin din familii fara posibilitati financiare sau din comunitati defavorizate
2. Audienta generala, nationala
| Date beneficiari
| Activitati
CONCEPTUL
Timpul este problema omului modern, iar lipsa lui este invocata cel mai des ca inhibitor de viata: lipsa de timp pentru sport, pentru intalniri cu prietenii, pentru invatat ceva nou. Deloc surprinzator, acelasi pretext este primul mentionat si de cei care nu citesc (deloc sau foarte putin): „as citi mai mult daca as avea timp.”
In acelasi timp, cartile deschid universuri noi si porti inaccesibile pentru cei mai multi dintre noi, iar faptul ca mai mult timp acordat lecturii imbunatateste calitatea vietii si a societatii noastre este de necontestat. Pornind de la aceasta premisa, Asociatia Curtea Veche si-a propus sa demonstreze ca este #TimpulSaCitim. Oriunde si oricand.
MECANISMUL CAMPANIEI
Cel mai direct mod de a demonstra acest lucru a fost prin puterea exemplului – exemplu dat de oameni care isi gasesc zilnic timp sa citeasca, oricat de complicat ar fi programul lor. Astfel, mecanismul campaniei a fost simplu: am provocat la lectura lideri de opinie ai Romaniei si unii dintre cei mai ocupati oameni: antreprenori, oameni de cultura, artisti, sportivi, fiecare filmandu-se in momentele pe care le dedica cititului. Indiferent de cat de ocupati ar fi.
MESAJUL
Mesajul, surprins intr-un hashtag, este cel mai usor de explicat: #TimpulSaCitim are doua valente, la fel de importante. Mai intai, functioneaza ca o contra-demonstratie a statisticilor: tocmai pentru ca invocam atat de des lipsa timpului pentru lectura, ne-am dorit sa aratam ca se poate, prin puterea exemplului; in al doilea rand, #TimpulSaCitim functioneaza ca un indemn actual si colectiv, cu un „call-to-action” implicit.
PUBLICUL-TINTA
Miza initiativei a fost deschiderea unei conversatii cat mai largi despre citit, similara unui cerc de lectura. Un dialog national despre cat citim, ce citim, cand citim si prin care care sa ne mandrim cu toate acestea.
Liderii de opinie invitati au fost din zone foarte diverse, astfel incat mesajul sa poate avea un ecou cat mai amplu in diferite comunitati: sport, cultura, antreprenoriat, film, TV etc. Astfel, printre cei care s-au alaturat initiativei s-au numarat: Presedintele Romaniei Klaus Iohannis, artisti precum Roman Tolici, Deliric, Inna, actori (Maria Popistasu, Serban Pavlu, Paul Ipate, Laura Cosoi, Crina Semciuc), arthitecti (Omid Ghannadi, Alina Vilcu), jurnalisti (Razvan Exarhu, Roxana Voloseniuc), scriitori (Iv cel Naiv, Iulian Tanase), vloggeri (Mihai Alexandru H, Alexandra Buha), antreprenori (Mirela Bucovicean) etc.
| Rezultatele proiectului
Obiectivele campaniei au urmarit trei principali indicatori: notorietatea (un ecou amplu, care sa atinga un numar cat mai mare de persoane, la nivel national), influentarea pozitiva a atitudinilor romanilor vizavi de lectura si cresterea unor indicatori de imagine de brand ai Asociatiei Curtea Veche, initiatorul campaniei.
Notorietatea campaniei
- 1 din 2 persoane cu varsta peste 18 ani, din mediul urban au aflat de campania #TimpulSaCitim (sursa: Studiu Reveal Marketing Research, 2020)
- 2,6 milioane Online Viewership (numarul de vizitatori potentiali care au parcurs mesajul campaniei) – rezultat obtinut fara buget de media, similar unei campanii cu un buget mediu de online (sursa: Zelist, Starcom MediaVest, 2019)
- Peste 600.000 reach in radio (sursa: Starcom MediaVest, 2019)
Astfel, cu zero buget investit, #TimpulSaCitim a generat aproximat 12.000 euro in termeni de earned media.
Atitudini fata de lectura
Studiul de cercetare desfasurat ulterior campaniei au demonstrat ca cei expusi la campanie declara in mai mare masura fata de cei ne-expusi ca:
- Intentioneaza sa citeasca mai multe carti in 2020 (82% vs. 68%)
- Intentioneaza sa investeaca mai mult in carti in 2020 fata de 2019 (72% vs. 51%)
(sursa: Reveal Marketing Research, 2020)
Perceptia brand-ului
Campania a contribuit la cresterea urmatorilor atribute de imagine ai Asociatiei Curtea Veche:
- „de incredere”: 79% crestere
- „respectata”: 140% crestere
- „ma ajuta sa imi imbunatatesc stilul de viata”: 48% crestere
(sursa: Reveal Marketing Research, 2020)
Mai mult, #TimpulSaCitim a fost nominalizata la scurt timp dupa lansare in Top ADC Octombrie 2019.
| Bugetul
< 5.000 Euro
| Parteneri
Asociatia Curtea Veche a dezvoltat campania #TimpulSaCitim, ca raspuns la statisticile ingrijoratoare care arata ca aproximativ 50% dintre romani nu au citit nicio carte in ultimul an. Initiativa si-a propus sa aduca o imbunatatire a acestei realitati, provocand lideri de opinie ai Romaniei si unii dintre cei mai ocupati oameni la lectura sa deschida un dialog pe aceasta tema, prin puterea exemplului.
Campania a pornit de la premisa ca toate statisticile care descriu preocuparea pentru lectura in Romania vin in contradictie directa cu beneficiile aduse de citit, care ne largeste universul, ne face sa intelegem lucruri din diferite perspective si ne ofera noi repere. Iar Romania are nevoie de oameni educati in acest spirit. Astfel, intregul demers a fost dezvoltat astfel incat sa convinga cat mai multi romani ca a a venit #TimpulSaCitim.
| Website proiect
https://www.timpulsacitim.ro/