Participanti & Proiecte
Educate to Have a Voice - editia pilot
|
Organizator: Asociația Cartea Daliei |
|
Categorie: Incluziune sociala |
In Romania, exista peste 23.000 de adulti cu deficienta de auz, iar 85% dintre ei nu sunt integrati pe piata muncii, fiind sustinuti de familie. Indemnizatia lunara pentru fiecare dintre ei este intre 30 si 173 lei, iar salariul net pentru 15% dintre cei angajati este sub cel mediu pe economie. Aceste persoane traiesc zilnic la limita subzistentei, neavand oportunitatea unui trai decent. Pentru copiii deficienti de auz, principalul impediment ca acestia sa aiba in viitor viata unui adult normal este faptul ca nu li se ofera o educatie adecvata nevoilor lor pentru a-i pregati sa se integreze in societate si pe piata muncii in momentul cand vor absolvi scoala.
| Scopul proiectului
Scopul proiectului este sa ofere elevilor care nu aud oportunitatea sa isi dezvolte abilitati pentru locurile de munca din viitor, si sa invete notiuni de programare pe calculator de la specialisti in domeniu. Obiective:
30 de elevi cu deficienta de auz vor beneficia de 20 de ore de programare fiecare in perioada februarie - iunie 2019.
30 de elevi cu deficienta de auz vor fi capabili sa creeze autonom animatii, povesti sau jocuri utilizand platforma Scratch in perioada mai - iunie 2019.
20 de voluntari vor invata cum sa lucreze cu elevii care nu aud in perioada februarie - iunie 2020.
| Aria geografica
Cluj-Napoca, Jud. Cluj
| Rezumat
In Romania, exista peste 23.000 de adulti cu deficienta de auz, iar 85% dintre ei nu sunt integrati pe piata muncii, fiind sustinuti de familie. Indemnizatia lunara pentru fiecare dintre ei este intre 30 si 173 lei, iar salariul net pentru 15% dintre cei angajati este sub cel mediu pe economie. Aceste persoane traiesc zilnic la limita subzistentei, neavand oportunitatea unui trai decent. Pentru copiii deficienti de auz, principalul impediment ca acestia sa aiba in viitor viata unui adult normal este faptul ca nu li se ofera o educatie adecvata nevoilor lor pentru a-i pregati sa se integreze in societate si pe piata muncii in momentul cand vor absolvi scoala.
Am gandit proiectul ca o punte de legatura intre copiii care nu aud si societate, care sa le ofere oportunitati de dezvoltare care altfel nu ar exista. Astfel, 20 de voluntari din domeniul IT din Cluj-Napoca au mentorat 30 de elevi cu deficienta de auz din clasele IV-VIII in cadrul unui club de programare. Voluntarii au fost sprijiniti de profesori, cunoscatori ai limbajului mimico-gestual care au facilitat comunicarea. Pt. activitate am utilizat Scratch, un limbaj vizual de programare creat special pentru copii de MIT Media Lab de la Universitatea MIT din Statele Unite si ghidul Creative Computing dezvoltat de o echipa de cercetatori de la Harvard Graduate School of Education.
| Date beneficiari
Beneficiarii directi sunt 20 de elevi cu deficienta de auz, atat fete cat si baieti, cu varste intre 9 si 15 ani din Cluj-Napoca, care au beneficiat de contexte de invatare moderne si care au invatat notiunile de baza ale programarii pe calculator mentorati de specialisti IT. Acestia fac parte din categorii vulnerabile datorita deficientei pe care o au si datorita faptului ca provin din medii dezavatajate, cu familii monoparentale si cu o situatie materiala precara.
| Date beneficiari
Beneficiarii indirecti sunt: 40 de membri din familie, pentru care probabilitatea de a nu ii mai sustine financiar va creste deoarece prin proiect copiii pot avea sanse mai mari de integrare in munca. 20 de voluntari din domeniul IT care au invatat sa comunice cu elevii cu deficienta, reducand astfel stigmatizarea care exista. 7 profesori care si-au dezvoltat competentele digitale si au invatat noi metode de predare pe care le pot utiliza in viitor. Scoala care a oferit elevilor oportunitatea sa participe intr-un club extra-scolar.
| Activitati
Am gandit proiectul ca o punte de legatura intre copiii care nu aud si societate, care sa le ofere oportunitati de dezvoltare care altfel nu ar exista pentru ei. Astfel, 20 de voluntari din domeniul IT din Cluj-Napoca, au mentorat 30 de elevi cu deficienta de auz din clasele III-VIII in cadrul unui club de programare. Voluntarii au fost sprijiniti de profesori, cunoscatori ai limbajului mimico-gestual care au facilitat comunicarea. Pt. activitate am utilizat Scratch, un limbaj vizual de programare creat special pentru copii de MIT Media Lab de la Universitatea MIT si ghidul Creative Computing dezvoltat de Harvard Graduate School of Education.
Activitati:
-Pregatirea si concretizarea parteneriatelor cu institutiile educationale.
-Recrutarea voluntarilor.
-Evaluarea initiala a elevilor. In urma acestei evaluari desfasurate cu LightBot pe tableta, i-am impartit pe cei 30 de elevi din clasele III-VIII in 3 grupe, in functie de rezultatele pe care le-au avut la jocul de logica.
-Instruirea voluntarilor (utilizare Scratch si limbajul semnelor).
-Desfasurarea clubului de programare. Activitatile au fost organizate in cadrul unei sesiuni de o ora, pentru fiecare grupa de 10 elevi.
-Vizite la scoli si intalniri periodice cu cei implicati.
-La finalul clubului de Scratch, a fost organizat un Hackathon in care copiii organizati pe echipe au creat de la zero o poveste digitala, animatie sau joc, cu ajutorul notiunilor invatate.
-Evaluarea rezultatelor si rapoartarea.
| Rezultatele proiectului
30 de elevi cu deficienta de auz din clasele III-VIII au beneficiat de contexte de invatare moderne pe parcursul celui de al doilea semestru al anului scolar 2018-2019 participand la 15 de ore de programare fiecare.Ei au invatat sa dezvolte animatii digitale iar la final au dezvoltat independent un proiect personal.In timpul clubului si-au dezvoltat de asemenea si aptitudinile necesare unui loc de munca modern precum comunicarea, munca in echipasau competentele digitale, astfel avand sanse mai mari de a fi integrati in societate si de a avea un loc de munca modern.
Totodata, 7 profesori si-au dezvoltat competentele digitale si au invatat noi metode de predare digitala pe care le pot implementa cu viitoare generatii.
20 de voluntari au invatat cum sa lucreze cu elevii cu deficienti de auz, iar implicarea lor a deschis portile spre colaborarea dintre mediul de afaceri local si institutiile de invatamant. In anul scolar 2019-2020, proiectul continua cu succes in Cluj-Napoca si a fost extins si in Iasi, Brasov si Sibiu.
Un alt mare rezultat al proiectului a fost ca una dintre elevele din clasa a X-a ne-a cautat proactiv pentru a se inscrie la clubul de programare iar pana la finalul semestrului a luat decizia de a se pregati pentru admiterea la Facultatea de Informatica cerand ajutorul mentorilor care au participat in program. In momentul de fata, eleva continua sa fie sprijinita in acest sens de o voluntara din domeniul IT.
| Bugetul
23,181
| Parteneri
Fundatia TELUS, compania Yonder, Liceul Tehnologic Special pentru Deficienti de Auz, Inspectoratul Școlar Judetean Cluj.
| Website proiect
www.carteadaliei.ro