Participanti & Proiecte
Lupta împotriva violenței domestice nu este o misiune a femeilor
|
Organizator: Asociatia Necuvinte |
|
Categorie: Campanii de comunicare pe teme sociale |
Între 25 noi (Ziua Internațională pentru Eliminarea Violenței Împotriva Femeilor și fetelor) și 10 dec (Ziua Internațională a Drepturilor Omului) la nivel internațional, au loc cele 16 zile de activism în care se desfășoară activități de advocacy, empowerment, awareness destinate eliminării violenței de gen.
Fenomenul violenței de gen este un fenomen cauză-efect, iar cauza, în procent de peste 85%, pornește de la bărbați. 25 noiembrie nu trebuie să fie numai despre a învăța femeile și fetele să se apere, să învețe tactici defensive, este și despre asumarea răspunderii pentru cauza acestui flagel social numit violență de gen. Bărbații reprezintă cauza majoritară a abuzurilor, dar reprezintă în același timp și soluția pentru a schimba societatea în care trăim în mai bine - sunt parteneri ai schimbării pe care ne dorim să o vedem.
| Scopul campaniei
Obiectiv: realizarea unei campanii care să se adresează bărbaților, de a schimba optica asupra acestui fenomen.
În România sunt aproximativ 9 milioane de femei și fete, iar 1 din 4 a fost, este sau va deveni victima unei forme de abuz.
Scop:
- Sensibilizare – să le vorbim bărbaților pe limba lor prin intermediul invitaților noștri
- Informare – violența se pedepsește de către lege în toate formele ei
- Schimbarea accentului de pe femeia victimă, pe bărbatul agresor.
- Difuzarea în multe medii – vizibilitate campanie fără să știm la acel moment ca va fi aprobat ca mesaj de interes public
| Client campanie
Asociația Necuvinte
| Autor campanie
Asociația Necuvinte
| Acoperire campanie
Națională
| Descriere campanie
Cu ocazia Zilei Internaționale pentru Eliminarea Violenței Asupra Femeilor, la debutul celor #16ziledeactivism am lansat o campanie adresată bărbaților cu comportamente agresive. Fenomenul violenței de gen este un fenomen cauză-efect, iar cauza, în procent de 89% din cazuri pornește de la bărbați.
Conceptul campaniei este simplu: "Schimbarea vine de la mine" - bărbați care vorbesc bărbaților despre comportamentele abuzive ale unora dintre ei. Rolul bărbaților este esențial în combaterea violenței de gen și a fi bărbat nu este echivalent cu a fi agresor, mesaj transmis extrem de bine de către Excelența Sa Ambasadorul Statului Israel în România David Saranga; Andrei Stoica – sportiv; Radu Andrei Tudor – Jurnalist TVR 1; Dr. Cristian Andrei – Institutul de Relații Umane; Vladimir Drăghia – actor; Jean de la Craiova – artist; Sorin Stănică – comisar șef de poliție; Alex Petricean – chef; Costel – comediant; Mihai Matei – antreprenor.
Mesajul campaniei a fost aprobat ca mesaj de interes pblic de către CNA și difuzat la nivel național.
Povestea din spatele acestei campanii pornește de la un demers similar realizat în Israel ca răspuns civic și moral din partea unor personalități publice masculine în urma unui caz înfiorător de viol care a șocat opinia publică. Mordechai Braunstein, Nadav Slor și Yael Rappaport sunt cei care au dat suflet campaniei care urma să ajungă și în România cu spirjinul Ambasadei Statului Israel. Pe lângă mesajul transmis de campania noastră, o componentă importantă este aceea că schimbarea vine prin colaborare indiferent pe ca parte a globului trăim.
| Date beneficiari direcţi
Beneficiarii direcți ai campaniei au fost bărbații, cu vârste între 20-60 ani, mediu urban/rural, indiferent de nivel de studii sau situație socio-economică x 1.500.000
Beneficiari indirecți:
- publicul larg, feminin/masculin, minori/majori, urban/rural, indiferent de nivel de studii sau situație socio-economică, informați despre faptul că ei, bărbații dețin soluția acestei probleme sociale x 3.000.000
| Strategia și implementarea campaniei
Activitați:
- Obținerea acordului de replicare a campaniei din Israel în România
- Parteneriatul cu Ambasada Statului Israel în România
- Realizarea listei cu invitații de sex masculin care urmau să participe la realizarea campaniei: Excelența Sa Ambasadorul Statului Israel în România David Saranga; Andrei Stoica – sportiv; Radu Andrei Tudor – Jurnalist TVR 1; Dr. Cristian Andrei – Institutul de Relații Umane; Vladimir Drăghia – actor; Jean de la Craiova – artist; Sorin Stănică – comisar șef de poliție; Alex Petricean – chef; Costel – comediant; Mihai Matei – antreprenor.
- Găsirea unui studio și stabilirea unei zile de filmare împreună cu toți invitații
- Filmarea, montajul și definitivarea formatelor de clip video (varianta lungă și variantă pentru promovare la posturile de televiziune de max 30 s)
- Lansarea campaniei
- Realizare de cartoane pentru fiecare invitat în parte prin care s-au promovat mesaje preventive
- Acțiuni de advocacy către Consiliul Național al Audiovizualului pentru aprobarea campaniei drept mesaj de interes public
- Transmiterea către posturile de televiziune din țară a acordurilor de difuzare
- Promovare în mediul online prin toate canalele care ne-au stat la dispoziție
Strategia campaniei a fost aceea de shock&awe prin faptul că pentru prima dată nu ne-am mai adresat doar femeilor și fetelor, ci am schimbat optica, punând accent pe rolul bărbaților în stoparea fenomenului violenței de gen.
Implementarea campaniei s-a derulat pe foarte repede înainte pentru că am lansat oficial clipul și cartoanele de prezentare ale invitaților pe data de 25 noiembrie. În aceeași zi am început promovarea campaniei către toți partenerii cunoscuți și demersurile către CNA.
Prin intermediul rețelei Women Against Violence Europe – cea mai mare rețea de organizații dedicate drepturilor femeilor și fetelor din Europa, din care facem parte, campania a fost promovată în rândul tuturor membrilor rețelei în 46 de țări.
| Impactul campaniei
În perioada 25 noiembrie – 10 decembrie, în fiecare an, au loc evenimente destinate prevenirii violenței domestice și de gen, mese rotunde, declarații politice de suport, dar toate sunt adresate femeilor ca posibilă victimă, exprimate din poziția acesteia neajutorată în față bărbaților și, într-un final, a legiuitorului și a legii.
Participanții la realizarea acestei campanii și-au dat acordul în aceeași zi, foarte solidari cu tematica aleasă și toți au făcut acest lucru pro-bono.
Participând la ședința Consiliului Național al Audiovizualului pentru a prezenta proiectul, am avut surpriza unui acord total din primele minute, fără a termina tot ce aveam de spus. Credem că era timpul unei schimbări de perspectivă pentru că atunci când vorbim despre violența domestică și de gen, ne adresăm și referim numai la femei și fete. Era timpul să ne adresăm și bărbaților.
Prin aprobarea acestei campanii ca mesaj de interes public pentru o perioadă de 6 luni, mesajul transmis de către invitații noștri a ajuns la peste 4 milioane de beneficiari, de toate vârstele, categorii sociale, nivel educațional, mediu urban sau rural.
La anumite posturi naționale si locale, campanie se difuzează în continuare acum, la data depunerii acestui proiect.
Primele semne ale impactului au venit de la cei care vedeau clipul campaniei pe tv și ne trimiteau fotografii ale ecranelor.
Dar schimbarea a venit în urma creșterii numărului de persoane:
- care ne-au solicitat ajutor sau un sfat prin intermediul conturilor noastre online
- Tineri de sex masculin care ne-au trimis mesaje de sprijin
- Mai mulți bărbați au înțeles nevoia schimbării poate mai bine prin mesajele transmise de către o persoană pe care o admiră
- Numărul de vizualizări ale clipurilor încărcate în mediul online + durata vizualizării
- numărul crescut al share-urilor atât pentru cartoanele campaniei cat și pentru clip
De cele mai multe ori, campaniile realizate de către ONG-uri în mediul online ating un anumit grup de oameni, de multe ori, oameni cu valori similare cu ale noastre, deschiși/sensibili la cauza promovată și astfel, cu toate că sunt campanii cu impact, de multe ori nu reușesc să atingă categoria de persoane vizată.
Categoria de beneficiari vizată direct a fost atinsă în cadrul proiectului nostru prin faptul ca mesajul de interes public a fost difuzat de televiziuni care vizează categorii diferite de beneficiari.
| Buget
< 5.000 Euro
| Partenerii campaniei
| Website campanie