Participanti & Proiecte
Școli cu scLipici
|
Organizator: Fundatia Noi Orizonturi |
|
Categorie: Educație, Învățământ, Cercetare |
Rezultatele Evaluării Naționale arată că numărul elevilor din rural care obțin note sub 5 este de până la 2,5 ori mai mare comparativ cu cei din urban. Copiii din familii unde nu există cărți, unde nu se citește deprind citit-scrisul mult mai lent decât ceilalți; 62% dintre elevii din medii defavorizate au probleme la citire, comparativ cu 19% în rândul celor favorizați socioeconomic (Comisia Europeană, 2o20). E nevoie de sprijin suplimentar personalizat, specializat, pentru care școlile mai ales din mediul rural nu au încă resurse. Am conceput un program cu pregătire pentru învățătoare, resurse materiale și umane pentru organizarea unei școli de vară și mobilizare de resurse pe plan local și l-am promovat public către toate școlile din jud Cluj. Am selectat 5 care au demonstrat dorința de a derula școala de vară pentru copii vulnerabili.
| Scopul proiectului
Proiectul și-a propus să pregătească și să ofere resurse pentru 5 școli din mediul rural pentru reducerea pierderilor de învățare pe timpul vacanței de vară a copiilor și asigurarea unui start bun în următorul an școlar. Scopul principal al proiectului este de a susține 250 de copii (6-12 ani) pentru a-și crește competențele de literație & numerație. În același timp, am sprijinit școlile să își crească capacitatea de organizare a activităților de accelerare a dezvoltării competențelor de citit-scris, prin accesarea unor resurse umane și materiale din propria comunitate și/sau din județ.
| Aria geografica
Viișoara, Băișoara, Floresti, Sânpaul, Mintiu Gherlii, jud Cluj
| Rezumat
Noi Orizonturi gândise proiectul Școli cu scLipici înainte de pandemie. Știam că, în general, vacanța de vară e o perioadă prea lungă lipsită de stimulare cognitivă pentru acei copii care în timpul celor trei luni nu au posibilitatea să călătorească, să meargă în tabere, să vadă locuri noi. Contextul apărut în primăvara lui 2020 a agravat și mai mult situația copiilor care nici măcar la școală, la colectivul de colegi și de profesori, nu mai aveau acces. Școala online nu s-a dovedit o soluție viabilă pentru mulți copii, iar cei mai afectați au fost școlarii mici, care nu apucaseră să-și dezvolte nivelul de autonomie necesar pentru a accesa contexte de învățare în absența competențelor de bază (mai ales citit- scris) și – în multe cazuri – a sprijinului familiei.
Așadar, nevoia de sprijin era – și este în continuare – urgentă ca acești copii să primească tot ajutorul disponibil pentru a învăța. Fundația Noi Orizonturi a implicat activ școlile din cele cinci comune – Băișoara, Viișoara, Florești, Mintiu Gherlii și Sânpaul – în organizarea și derularea școlilor cu scLipici.
Programul a fost susținut financiar de la bun început de către PEPCO România dar din cauza pandemiei au intervenit o serie de provocări peste care am trecut cu ajutorul altor organizații și voluntari, din țară și chiar din diaspora. Peste 50 de voluntari ne-au ajutat să traducem peste 100 de cărți pentru copii pe care le-am inclus în biblioteca online "carticusclipici". Am reorganizat totul și în vara 2020, cu restricții care ne-au făcut să declarăm școala de vară ca “activități recreative în aer liber” (cele școlare nefiind permise), peste 250 de copii au învățat lucruri de bază: citit-scris, socotit, relaționare, într-o atmosferă plăcută, jucăușă, ca de vacanță, cu ajutorul voluntarilor recrutați.
| Date beneficiari direcţi
255 copii cu vârste între 6-12 ani
| Activitati
A. Promovare către toate școlile rurale din jud Cluj și selecție a 5. Am urmărit să fie implicată de la bun început comunitatea așa că aplicatia s-a facut în parteneriat (Școala + Primăria + alți suporteri).
B. Instruirea profesorilor și asistenților voluntari. Cursul trebuia să fie in 3 module a câte 2 zile, cu posibilitatea învățătorilor de a face evaluarea fiecărui copil și de a folosi instrumente pentru probleme cu care se confruntă. Scolile s-au închis, am mutat formarea în online dar partea aplicată nu a mai fost posibilă. După 15 mai ne-am deplasat în comunități pentru pregătiri accelerate. Am creat în final două cursuri online în care am folosit principiile de micro-learning, cu înregistrări profesioniste, demonstrații pentru fiecare intervenție.
C. Resurse suplimentare. Pentru a ajuta învățătorii, am tradus cărți pentru copii, cu licență deschisă. Am recrutat peste 70 de voluntari și într-un timp record am avut primele 100 de cărți, pentru care am creat și o bibliotecă online. Am demarat o campanie de strângere de cărți de la edituri ca să ajungă pentru toate grupele mici.
D. Școlile de vară s-au derulat cu măsuri suplimentare anti-covid. Grupe mici, împărțite în satele comunei, în aer liber. Unele comunități s-au mobilizat exemplar (preotul a deschis curtea proprie și chiar biserica pentru copii, primarii au asigurat număr dublu de transport cu mașina). Am început în 3 aug și am încheiat toate cele 5 școli de vară în 4 sept.
| Rezultatele proiectului
255 de elevi și-au îmbunătățit competențele de literație, numerație și abilitățile socio-emoționale. Aproximativ 30% dintre copii terminaseră clasa pregătitoare sau clasa întâi, iar în cazul lor, anul școlar a fost pierdut, pentru că nu au avut mijloacele de conectare la școala online și nici nu au putut primi ajutor de la familiile lor. În general, ei s-au adunat la locul de întâlnire chiar și cu o oră mai devreme decât era planificat și s-au bucurat de toate activitățile. Le-au plăcut enorm cărțile de povești.
Profesorii implicați au dobândit o mulțime de resurse utile și idei noi pentru a sprijini învățarea și dezvoltarea copiilor. Cărțile selectate pentru fiecare zi a școlii de vară erau necunoscute profesorilor și, de fapt, acest tip de literatură pentru copii și abordarea învățării erau noi pentru majoritatea covârșitoare. În plus, bogăția cărților traduse și celelalte resurse pe care le-ar putea da copiilor pentru a deprinde cititul au fost, de asemenea, foarte apreciate.
Părinților implicați în școala de vară le-a fost util să vadă cum să citească și să discute povești cu copiii lor și cum îi pot ajuta mai bine pe copii să învețe să citească și să scrie.
Voluntarii implicați în școlile de vară toți au avut de câștigat profesional. Au spus că acest tip de instruire practică ar trebui să fie asigurat pentru oricine dorește să devină învățător. Unul dintre voluntari s-a hotărât să se facă învățător, iar altul a obținut un post de profesor asistent într-o școală, deoarece a dobândit o experiență apreciată la noul loc de muncă).
| Bugetul
294000
| Parteneri
Pepco Romania, Romanian United Fund, Fundatia Alive, parteneri regionali – UBB, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Rotary Visio, Rondocarton, librăriile – Bookstory, Tutimi si Tutoc, Cărturesti, Gaudeamus, Centrul Cultural Clujean, Fundatia Inocenti.
| Website proiect
https://scolicusclipici.noi-orizonturi.ro