close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Incluziunea înseamnă învățare pentru toți



| Organizator:
    Fundatia Noi Orizonturi
| Categorie:
    Incluziune socială
| Problema de fond
    La demararea proiectului, lucram deja de 2 ani de zile cu aceste școli în proiecte care ținteau implicarea copiilor, romi și neromi în cluburi de voluntariat IMPACT. În acest timp am ajuns să cunoaștem provocările mari cu care veneau copiii romi de acasă, dar și experiențele și abilitățile limitate ale cadrelor didactice de a oferi soluții eficiente de incluziune - progres în învățare pentru toți - și sprijin pentru acești copii și familiile lor. În 2018, împreună cu directorii celor 6 școli am realizat o analiză mai amplă a problemelor existente și percepute de ei și, în cadrul unui atelier de soluții, am conturat o intervenție de doi ani, pe mai multe paliere: clasă - demersuri didactice, școală - leadership pentru incluziune, implicarea activă a părinților, comunitate - incluziune socială.

| Scopul proiectului
    Proiectul și-a propus creșterea capacității a 6 școli de a asigura incluziunea efectivă a copiilor romi.
O1.Conectarea lor la comunitate: să inițieze și susțină construirea unei viziuni a incluziunii și a succesului școlar, împărtășite cu părinți romi și neromi, astfel încât să acționeze în direcția antidiscriminării.
O2.Conectare a 360 elevi la învățare: profesorii să le poată oferi contexte care să asigure incluziunea și dezvoltarea potențialului lor.
O3.Relaționarea a 90 profesori și 150 părinți: să aibă limbaj comun de înțelegere și suport pentru copii și știe să limiteze discriminarea.


Incluziunea înseamnă învățare pentru toți Incluziunea înseamnă învățare pentru toți Incluziunea înseamnă învățare pentru toți

| Aria geografica
    Hotar jud Bihor, Dragu jud Sălaj, Sînpaul jud Cluj, Moșna jud Sibiu, Alțîna jud Sibiu

| Rezumat
    Pentru noi, incluziunea înseamnă că fiecare copil, precum Saul, învață, progresează, se dezvoltă și primește toată susținerea necesară, inclusiv din partea comunității școlii, iar pentru a o responsabiliza, școala are nevoie să-și asume un rol de lider în incluziune. Am construit proiectul pentru creșterea capacității a 6 școli rurale de a asigura incluziunea efectivă a copiilor precum Saul. În aceste școli, 25-70% copii sunt romi și majoritatea se confruntă cu dificultăți de învățare. Misiunea noastră este să ne asigurăm că Saul și colegii lui nu vor fi ținta discriminării, că se vor simți mândri de ceea ce sunt, că au garantată libertatea de a-și construi identitatea și viitorul, de a-și realiza întregul potențial. Proiectul a oferit o abordare 360 în jurul copiilor: (a) formare și sprijin pentru profesorii lor astfel încât să le asigure un mediu afectiv securizant (pe care posibil să nu îl aibă de acasă), contexte de învățare în care să se simtă valorizați, apreciați, încurajați, (b) sprijin și coaching pentru conducerea școlii pentru a implica real membrii comunității în deciziile de îmbunătățire a mediului școlar, (c)consiliere și educație parentală pentru îmbunătățirea relației copil-părinte și suport în educația timpurie, (d) modele și spațiu de dezvoltare a încrederii, stimei de sine pentru copii. Saul era clasa a VI-a la începutul proiectului. Din toamnă, Saul va face naveta în comuna alăturată, deoarece acolo e cel mai apropiat liceu și școală profesională. El va deveni mecanic auto.

| Date beneficiari direcţi
    38 membri ai consiliilor de administrație, 114 profesori, 334 de părinți (romi și ne-romi), 387 de elevi (romi și ne-romi)

| Date beneficiari
    comunitățile locale - 6 sate cu 20-70% populație rromă, aproape 2000 de elevi, peste 500 de membri ai comunității locale care au fost beneficiari ai proiectelor școlilor

| Activitati
    Saul este unul dintre cei 387 de copii. El a avut ocazia să participe la un Club IMPACT, unde împreună cu colegii, romi și români, gândesc câte un proiect pentru a ameliora o problemă din sat. Aici, Saul a învățat că există discriminare în sat, că deseori părinții interzic copiilor să se joace unii cu alții pe considerente de „tu al cui ești” și de aceea copiii au decis să reamenajeze terenul de joacă pentru a-l transforma într-un loc public, frumos de întâlnire, transmițând mesajul că toți sunt bineveniți acolo. Vara, Saul a mers în tabără unde a învățat foarte practic, cățărându-se la 7 m și sărind în gol, ce înseamnă curajul și încrederea în sine, în ceilalți, ce înseamnă echipa și cum să fie om de bază la rândul său. A găsit modele de urmat în animatori.
Ce am oferit profesorilor lui Saul? Pe scurt, ocazii multiple de învățare, de dezvoltare profesională, de conectare cu alți profesori, modele de acțiune, mentorat și susținere în a experimenta noi demersuri.
Părinții lui Saul au participat, la rândul lor, la ateliere de educație parentală Cercul Siguranței, la întâlniri organizate în școală unde au fost ascultați și li s-a cerut părerea și la activități de citit împreună cu sora mai mică a lui Saul.
În pandemie, am înregistrat povești și le-am transmis zilnic părinților, cu sugestii de activități de făcut cu copiii. Am regândit tabăra, și am mutat-o în comunitatea școlilor, unde am amenajat cursul de frânghii. Cu banii economisiți pe transport,am cumpărat tablete și cărți


| Rezultatele proiectului
    114 profesori au învățat că procesul de învățare este mai atractiv – și pentru copii, și pentru adulți - când are relevanță și miză imediată, locală. O lecție importantă este despre colaborarea cu părinții – au învățat că părinții vor veni la școală și se vor implica în acțiunile școlii dacă e realmente nevoie de ei - nu doar ca spectatori; că e nevoie să o ajute pe mama lui Saul să vadă cum își poate sprijini mai bine copiii să învețe, să aibă năzuințe, ca tot ce ține de implicarea activă a părinților necesită o abordare strategică și acțiuni bine gândite.

De la părinți am primit dovezi copleșitoare, a unor schimbări reale în relația părinte-copil, indiferent de vârsta copilului: comunicare mai bună, conflicte mai puține, rezolvări mai ușoare și rapide ale divergențelor. Atelierele au fost o ocazie sa reflecteze asupra unor comportamente și atitudini moștenite, să discute despre ei înșisi, să se descarce, să realizeze lucruri importante precum acesta: „copiii au nevoie cel mai mult de timp, deși acela e atât de greu de găsit”.

Desigur, asupra celor 387 copii s-au văzut efectele: 90% este rata de satisfacție a lor privind participarea la activități dedicate dar și la schimbarea adulților din jurul lor. Au abilităţi de colaborare și solidaritate îmbunătăţite și atitudini de deschidere și încredere reciprocă îmbunătăţite, sunt mai bine conectați la comunitatea lor și percep mai clar relevanța personală și locală a învăţării. Paul și colegii lui chiar dacă au opțiuni destul de limitate de oferte educaționale în zonă – discută despre viitorul lui cu părinții, cu diriginta.


| Bugetul
    885312,4

| Parteneri
    Școala Gimnazială nr.1 Hotar jud Bihor, Școala Gimnazială nr. 1 Dragu jud Sălaj, Școala Gimnazială Ioan Alexandru Sînpaul jud Cluj, coala Gimnazială Budacu de Sus jud Bistrița-Năsăud, Scoala Gimnazială Aviator Ioan Sava Alțîna jud Sibiu, Generali Romania, Granturile SEE

| Website proiect
    https://invatarepentrutoti.ro/





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes

-->