Participanti & Proiecte
Telefonul Varstnicului
|
Organizator: Fundatia Regală Margareta a Romaniei |
|
Categorie: Servicii de Asistență socială |
În contextul general al tendinței de îmbătrânire a populației României, și al celui special generat de criza pandemică, Telefonul Vârstnicului a devenit un serviciu social esențial pentru seniorii din România.
Acesta este un proiect foarte necesar într-o societate caracterizată de o lipsă acută a serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, publice sau private.
Lansat în 2015, ca răspuns la problema îmbătrânirii populației, proiectul a adăugat pe parcurs servicii complementare de suport pentru seniori.Este singura linie telefonică gratuită și confidențială dedicată acestora, accesibilă la nivel național..
In perioada pandemiei, cei 3,7 milioane de vârstnici au devenit o categorie foarte vulnerabilă. Izolarea socială a adus panică, singurătate și lipsa accesului la sevicii vitale, înregistrându-se un număr record de solicitări.
| Scopul proiectului
Scopul proiectului este creșterea calității vietii, prin facilitarea accesului la servicii dedicate și a participării sociale a persoanelor vârstnice din România.
1. Consiliere socială acordată telefonic unui număr de 2500 vârstnici
2. Susținere emoțională și alinarea singurătății pentru 250 de vârstnici
3. Consiliere psihologică pentru 100 de vârstnici care se confruntă cu anxietate sau depresie, accentuate de pandemie
4. Ajutor material pentru 100 de vârstnici aflați în situații materiale precare.
5. Cartografierea nevoilor vârstnicilor și promovarea liniei de suport la nivel național 3mil
| Aria geografica
Alba, Arad, Argeș, Bacău, Bihor, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Brașov, Brăila, București, Buzău, Caraș-Severin, Călărași, Cluj, Constanța, Covasna, Dâmbovița, Dolj, Galați, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomița, Iași, Ilfov, Maramureș, Mehedinți, Mureș, Neamț, Olt, Prahova, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timiș, Tulcea, Vaslui, Vâlcea, Vrancea
| Rezumat
Populația de vârstnici a României număra 3,7 milioane de persoane (INSSE* la 1 ianuarie 2020), iar fenomenul de îmbătrânire demografică se accentuează continuu. Mulți vârstnici sunt afectați de singurătate, imobilitate fizică, boli cronice sau lipsuri materiale, iar 1 milion de seniori au traversat pandemia singuri, locuind pe cont propriu în gospodărie. Singurătatea s-a accentuat, lipsurile curente s-au acutizat pentru mulți, iar distanțarea socială și perioadele de carantină au determinat noi nevoi în rândul vârstnicilor. Seniorii au găsit răspuns rapid prin Telefonul Vârstnicului la problemele existențiale cu care s-au confruntat.
Telefonul Vârstnicului este o linie telefonică națională, gratuită și confidențială, dedicată vârstnicilor din România. Seniorii primesc informații practice și actualizate, prin echipa de asistenți sociali care răspund la numărul 0800 460 001.
Fiind o punte de legătură între vârstnici și insituțiile de servicii specializate, proiectul a jucat un rol major în timpul pandemiei pentru cei care au căutat ajutor, primind apeluri din toate județele țării. În martie 2020 linia, Telefonul Vârstnicului a deschis noi servicii de sprijin și a suplimentat echipa. Am înregistrat un număr record de 16.673 interacțiuni telefonice și 3.424 beneficiari unici, primindconsiliere, îndrumare, informare și, nu în ultimul rând, sprijin material sau emoțional. Am oferit sprijin emoțional pentru 271 de seniori prin reapelare săptămânală, cu ajutorul a 20 de voluntari pregătiți și consiliere psihologică gratuită pentru 100 de vârstnici care s-au confruntat cu anxietate sau depresie, cu implicarea a 10 psihologi voluntari. Am organizat 20 TeleCluburi de socializare, iar 100 de vârstnici au beneficiat de tichete sociale pentru alimente și produse igienico-sanitare.
| Date beneficiari direcţi
3424 beneficiari unici, persoane din România cu vârsta peste 65 de ani Demografic - Femei – 1973 – 58 %, Barbati – 1451 – 42 % Repartitia apelanților in functie de mediu N/A – 284 – 8%, Rural + Orașe mici – 1302 – 38%, Orașe Mari – 802 – 24%, București – 1036 – 30% Categorii de beneficiari - Reapelare regulată: 271 vârstnici cu nevoie de socializare și suport moral; TeleClubul Seniorilor: 25 vârstnici cu nevoie de socializare cu alți vârstnici pe teme de interes comune, 5 vârstnici/întâlnire; 100 de vârstnici care se confruntă cu stări de anxietate sau depresie, accentuate de contextul pandemiei de coronavirus; 100 de vârstnici aflați în situații materiale precare; Specialiști invitați la conferința “Bune Practici pentru o bătrânețe frumoasă”: 200 persoane care lucrează cu vârstnicii în diverse sisteme, servicii și instituții.
| Activitati
1. Gestionarea a 16.673 interacțiuni telefonice cu 3.424 de vârstnici pentru a oferi
- Informații utile (răspuns imediat, relevant și gratuit) și consiliere socială (soluții pentru îngrijire la domiciliu, cumpărături livrate acasă etc)
- Sprijin emoțional și alinarea singurătății, oferite vârstnicilor singuri prin reapelare săptămânală și Teleclubul Seniorilor
- Consiliere psihologică, oferită telefonic de psihologi celor care se confruntau cu anxietate/depresie
- Îndrumare către oportunități de implicare socială, spre cluburi sau proiecte de voluntariat
2. Actualizarea si extinderea bazei de furnizori de servicii dedicate vârstnicilor – sociale, publice sau private, pentru a acoperi nevoile adresate și a oferi soluții adecvate în contextul pandemiei.
3. Recrutarea, trainingul și managementul unei echipe formată din 4 asistenți sociali, 20 voluntari și 10 psihologi
4. Acțiuni punctuale de ajutor material pentru vârstnicii cu situații materiale precare, prin tichete sau meniuri de sărbători
5. Emiterea bianuală a unor statistici și analize care explică nevoile seniorilor și soluțiile disponibile pentru aceștia
6. Promovarea liniei Telefonul Vârstnicului către seniori și către publicul larg, prin campanie massmedia, incluzând spot radio și tv, publicațiii și canale online.
7. Organizarea Conferinței naționale Bune Practici pentru o Bătrânețe Frumoasă, live streaming pe youtube, pentru a împărtăși experiențele din diverse comunități către specialiști din domeniul senectuții
| Rezultatele proiectului
Telefonul Vârstnicului a fost un serviciu esențial în perioada pandemiei pentru seniorii României. In special acei vârstnici care trăiesc singuri (50% dintre apelanți), sunt afectați de panică, singurătate, imobilitate fizică, boli cronice sau lipsuri materiale au avut parte de o voce caldă și înțelegătoare care a oferit sprijin și soluții la problemele lor. Nevoile la care am răspuns au vizat soluții rezidențiale, îngrijiri la domiciliu, cazuri sociale, cazuri medicale, livrare de cumpărături la domiciliu, alinarea singurătății, consiliere psihologică, precum și cresterea calitătii vieții. Astfel, linia telefonică a funcționat ca un instrument de legătură între cei în nevoie și resursele din comunitate,
În anul 2020 am înregistrat multe recorduri
- s-au înregistrat 16.673 interacțiuni (apeluri efectuate sau primite).
- au fost accesate peste 400 instituții, furnizori de servicii, ONG-uri abilitate în domeniu
- s-au oferit servicii de consiliere socială, îndrumare și sprijin moral pentru 3.424 apelanți unici
- am facilitat 271 de relații de prietenie între vârstnicii singuri și 20 de voluntari de diferite vârste, care i-au apelat regulat pentru monitorizare și socializare
- am oferit consiliere psihologică gratuită prin telefon unui număr de 100 de vârstnici implicând 10 voluntari psihologi
- am organizat conferința natională “Bune practici pentru o bătrânețe frumoasă” pentru specialiști, cu peste 1000 de vizualizări pe youtube
- am promovat serviciul social Telefonul Vârstnicului la radio și tv către o audiență de 11 milioane persoane
| Bugetul
514,880
| Parteneri
400 de instituții și furnizori sociali publici privați sau ONG-uri, Sponsori - Fundația Vodafone Romania, SC Johnson, Loteria Română, Hochland România
| Website proiect
https://www.telefonulvarstnicului.ro/