Participanti & Proiecte
Educația, centrul schimbării în comunitate
|
Organizator: United Way Romania |
|
Categorie: Educație, Învățământ, Cercetare |
UWRo are 17 ani experiență în dezvoltare și susținere de proiecte de educație pentru copii din medii defavorizate. Experiența anterioară a evidențiat importanța activităților nonformale și a determinat modelul pe care îl aplicăm din 2017 la nivelul programului educațional Educația, centrul schimbării în comunitate,din care face parte proiectul prezentat. Abordăm abandonul și absenteismul școlar printr-o intervenție integrată care va genera schimbări de durată în comunitate. Identificarea nevoilor și selecția comunităților s-au facut în urma vizitelor în zone defavorizate, analize de date, discuții cu autoritățile și reprezentanții școlilor, alte ONG-uri.
Pentru eficiența, eficacitatea proiectului și sustenabilitatea programului, în 2021 am derulat o evaluare a rezultatelor din perspectiva beneficiarilor, colaboratorilor și partenerilor.
| Scopul proiectului
Scop:creșterea accesului la educație pentru copii și tineri din familii dezavantajate, printr-o intervenție integrată.
Obiective 2019-2020:
Creșterea gradului de frecventare școlară și participare a copiilor la activități de învățare nonformală
Creșterea gradului de conștientizare în rândul părinților a importanței educației
Dezvoltarea abilităților de lucru ale cadrelor didactice cu copiii vulnerabili
Întărirea colaborării dintre școală,familie,comunitate
Creșterea gradului de conștientizare a comunității referitor la abandonul școlar
Creșterea gradului de implicare a comunității în educație
| Aria geografica
Comuna Jilava (județ Ilfov), comuna Pădureni (județ Giurgiu), oraș Urlați, oraș Băicoi (județ Prahova), oraș Fundulea (județ Călărași), oraș Cluj-Napoca (județ Cluj), municipiul Timișoara, sat Șemlacu Mare, comuna Mașloc, sat Carani, comuna Sînandrei, comuna Bucovăț, comuna Fibiș, oraș Gătaia (județul Timiș).
| Rezumat
Abandonul școlar sau lipsa înscrierii în școală continuă să fie o problemă în România mai ales în comunitățile în care nu există o intervenție integrată.
Rata abandonului școlar este în creștere din 2014, mai ales în rural, cei mai mulți copii fiind nevoiți să părăsească școala la debutul ciclului primar sau al celui gimnazial. Sistemul educațional este frecventat doar de 76,4 % dintre copiii și tinerii eligibili (3-21 ani) (MEN, 2018).
Din anul 2012, România înregistrează rezultate în scădere la testarea PISA, testele pentru scriere, citire și matematică indicând în 2018 cele mai mici scoruri din ultimii 9 ani (OCDE 2015, 2018). Procentul analfabetismului funcțional a urcat de la 39% în 2015 la 44% în 2018.
Cu toate că problema căreia îi răspunde proiectul se resimte în special la nivelul copilului, United Way România consideră necesară intervenția la nivelul intregii comunități bazându-ne pe convingerea că puterea de schimbare a acesteia stă în educația copiilor și valorizarea potențialului lor iar problema abandonului școlar este una a comunității în care acesta trăiește.
Astfel, prin înființarea în 2017 a unor centre ce funcționează ca hub-uri comunitare, au fost organizate activități educaționale, activități nonformale și sesiuni de tutorat pentru copii, activități de informare, consiliere, ajutor material pentru familii, sesiuni de formare pentru cadrele didactice, activități de voluntariat pentru mobilizarea comunității.
În perioada 2019-2020, 1.679 copii au beneficiat de intervenție prin proiect, participând la cele 4.486 activități nonformale. 8.326 ore de voluntariat au fost dăruite pentru atingerea scopului. A fost dezvoltată o curriculă destinată formării cadrelor didactice pentru lucrul cu grupurile vulnerabile și a fost acreditat MEC cursul aferent.
| Date beneficiari direcţi
Valori propuse la debutul proiectului: 1.400 de beneficiari direcți, copii din medii dezavantajate, dintre care 160 beneficiari ai activităților tutoriale; 1.120 de părinți ai copiilor înscriși în proiect, beneficiari ai Academiei Părinților și incluși în activitățile tematice părinte-copil; 280 de cadre didactice, beneficiari ai cursurilor de formare profesională din Academia Profesorilor, în vederea capacitării în lucrul cu copii și familii vulnerabile
| Activitati
În cadrul proiectului, în perioada ianuarie 2019-decembrie 2020, s-au desfășurat:
1. Activități de învățare nonformală: dezvoltarea literației, abilităților sociale și emoționale, prin cluburi de lectură, storytelling, STE@M, educație financiară, protecția mediului, educație pentru sănătate, educație rutieră, jocuri educative, excursii, invitați speciali (voluntari), etc
Abordarea nonformală a activităților educaționale crește motivația intrinsecă și dezvoltarea abilităților de învățare ale copiilor.
2. Tutorat: activității derulate de copii mai mari, cu rezultate școlare bune, în beneficiul celor mai mici pentru a facilita conștientizarea complementarității dintre rolurile de beneficiar și persoană-resursă
3. Susținere materială: asigurarea, ori de câte ori este necesar, de rechizite, cărti, haine și încălțăminte pentru a putea continua școala; asigurarea unei mase caldă/gustare la centru
4. Academia Părinților: proiectare și redactare manual pentru un curs de 12 sedințe; pregătire specialiști în educație parentală care susțin cursuri pentru părinții din comunități;
5. Academia Profesorilor: realizare manual dedicat cadrelor didactice (teme: dezvoltare profesională, disciplină pozitivă, rolul școlii în comunitate, relaționare cu părinții, prevenire abandon școlar în rândul copiilor din medii defavorizate etc). Acreditare MEC pentru cursul susținut de specialiști în educație destinat formării profesionale a profesorilor.
| Rezultatele proiectului
Rezultate ianuarie 2019- decembrie 2020:
14 centre comunitare (planificate inițial 12) susținute să desfășoare activități în comunități (amenajări spații interioare și exterioare, renovări, amenajări locuri educaționale tematice)
1.679 de copii au beneficiat de activități nonformale
4.486 activitati de învățare nonformale pe tematici diferite, dintre care 350 excursii și vizite la obiective diverse și 480 de activități cu invitați speciali
398 copii au avut rolul de tutore sprijinind 764 colegi să își îmbunătățească cunoștințele școlare și abilitățile generale (inclusiv de joc și socializare).
1.371 de copii au beneficiat de ajutor material, în funcție de nevoile identificate - îmbrăcăminte și încălțăminte, produse de igienă personală, jocuri, rechizite și cărti, dar și medicamente sau plata utilităților
1.792 de părinți au beneficiat de consiliere și au participat la sesiunile de educație parentală în cadrul Academiei Părinților
52 de mediatori școlari specializați
217 de cadre didactice au beneficiat de cursuri și workshop-uri de formare profesională
1 curriculă de curs a fost dezvoltată iar cursul ,,Managementul sistemic al clasei de elevi” destinat cadrelor didactice a fost acreditat
8.326 ore de voluntariat oferite comunităților
| Bugetul
3450521,00
| Parteneri
7 Organizatii partenere: Fundația Providența, Asociația Club Sportiv Aurora Băicoi, Asociația FDP - Protagoniști în educație Cluj, Asociația Serviciilor Sociale C.O.P.I.I. Timișoara, Societatea pentru Copii și Părinți – SCOP Timișoara, Asociația TIMAR Timișoara, Asociația ,,Ana și Copiii’’. 29 Instituții publice: Primăria Jilava, Școala Gimnazială Nr.2 Jilava, Primăria Pădureni, Școala Gimnazială Pădureni, Școala Gimnazială Liliești Băicoi, Școala Gimnazială Țintea, Liceul Tehnologic Filieștii de Pădure, Colegiul Forestier Câmpina, Școala Gimnazială Florești Prahova, Școala Gimnazială Măgureni, Colegiul Tehnic
| Website proiect
https://www.unitedway.ro/centrul-schimbarii-in-comunitate/