Participanti & Proiecte
Opreste motorul!
|
Organizator: Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis |
|
Sectiune: Protecția mediului |
În contextul în care Ecopolis împreună cu Primăria Municipiului București a montat în primăvara lui 2023 un număr de 44 de senzori de monitorizare a calității aerului în incinta a 44 de școli și spitale din București, iar datele de la acești senzori ne arată cu claritate situația poluării din jurul acestor instituții care adăpostesc persoane vulnerabile la poluare, adică copii, vârstnici și bolnavi cronici, am propus o acțiune practică, și anume promovarea unei campanii la școlile monitorizate, în număr de 23, pentru reducerea poluării din jurul școlilor. Campania Opreste motorul! propune interzicerea stationarii voluntare, de lunga durata cu motorul pornit, comportament ce se regaseste in special in jurul scolilor.
| Scopul proiectului
Scopul proiectului este conștientizare asupra calității aerului pentru părinți și copii din București, iar
obiectivele au fost, dupa cum urmează: 1. Derularea campaniei de reducere a poluării la 23 de școli din București, prin montarea panourilor si derularea unor ateliere cu copii și 2. Susținerea unei politici publice pentru reducerea poluării: legea si hotararea Opreste motorul!.
| Acoperire
Bucuresti, National
| Rezumat
Proiectul Oprește Motorul! la școli are ca obiectiv conștientizarea adulților și a copiilor că staționarea cu motorul pornit este extrem de nocivă pentru aerul ambiental din jurul școlilor. Am gândit, astfel, un pachet de promovare în școli, constând în montarea unui panou informativ în exteriorul curții, un panotaj pe poarta instituției care îndeamnă adulții să oprească motorul la staționare, un atelier în fiecare școală, cu copii de clase primare sau gimnaziu care vor învăța despre calitatea aerului și acțiunile pe care ei și părinții lor le pot face pentru reducerea poluării din jurul școlilor. Direct am interacționat cu peste 800 de elevi și 23 de profesori din școlile vizate, iar campania către cetățeni, prin 3 parteneriate media, campanii social mediaa ajuns la peste 400.000 de cetățeni. Campania de advocacy, prin care am atins 300 de consilieri locali si generali, cărora le-am distribuit rapoarte de cercetare cu privire la calitatea aerului din jurul scolilor bucurestene, a rezultat intr-o propunere de hotarare de consiliu general la Bucuresti si o propunere de modificare a codului rutier, la nivel national, ambele fiind in prezent in curs de aprobare. Acestea prevad interzicerea stationarii de lunga durata cu motorul pornit in orasele din Romania si sunt sustinute transpartinic.
| Date beneficiari direcţi
800 de elevi de clase primare si gimnaziale din 23 de scoli din Bucuresti. 300 de consilieri locali și generali au primit raportul Aerlive, privind calitatea aerului de la scoli. 3 consilieri generali au lucrat la hotararea de consiliu general, 1 senator a initiat legea nationala. 20 de persoane din administratii locale, politii primarii au participat la masa rotunda organizata in cadrul proiectului.
| Activitati
A1. Instalarea unor panouri cu mesajul Oprește motorul! la 23 de școli din București: Panoul informativ + semnalistică pe poarta (46 panouri)
A2. Organizarea unor ateliere cu copii privind calitatea aerului la 23 de școli (23 ateliere, cu peste 600 de copii)
A3. Campanie online și media de promovare a măsurii Oprește motorul!
A4. Redactarea unei hotărâri de consiliu general privind interzicerea staționării cu motorul pornit în proximitatea școlilor
A5. Organizarea unei mese rotunde și a 3 întâlniri cu consilieri generali (expert advocacy, coordonator campanie)
A6. Depunerea hotărârii de consiliu general.
A7. Realizarea și diseminarea rezultatelor raportului privind calitatea aerului cu date din senzorii existenti la cele 23 de școli din București către 300 de consilieri generali și locali și funcționari.
| Rezultatele proiectului
Peste 800 de copii, din 23 de scoli din Bucuresti au beneficiat de ateliere de mediu, cu focus pe combaterea poluarii si au devenit ambasadorii campaniei Opreste Motorul. La 23 de scoli au fost montate panouri informative pentru parinti cu indemnul Opreste Motorul. Pe langa scolile targetate prin proiect, am ajuns la alte 30 de scoli cu panourile Opreste motorul, in 2023. Primaria sectorului 6 a preluat campania noastra si a montat semnalistica rutiera in proximitatea tuturor institutiilor de invatamant din sector cu Opreste Motorul. Am realizat si depus o hotarare de consiliu general al Municipiului Bucuresti pentru interzicerea stationarii cu motorul pornit. Am realizat si depus o propunere de lege nationala pentru interzicerea stationarii de lunga durata cu motorul pornit in toate orasele si municipiile din Romania. Amebele proiecte legislative sunt sustinute transpartinic. Am ajuns prin campaniile media la peste 400.000 de bucuresteni cu mesajul Opreste Motorul. In urma atelierelor cu copii a luat nastere campania Intr-un oras poluat cel mai frumos cadou e aer curat. Aceasta a fost realizata pro bono de Saatchi& Saatchi si difuzata in perioada 21-26 decembrie. Este bazata pe petitiile scrise de catre copiii din scoli catre primarii din Bucuresti. Acesta era exercitiul final al atelierului de mediu, in care copiii invata sa ceara autoritatilor dreptul la mediu curat.
| Parteneri
Ecopolis, Părinti de Ciresari
| Despre organizator
Ecopolis este o organizatie de mediu, care de aproape 15 ani lupta pentru un mediu mai curat, prin dezvoltarea de proiecte si derularea de campanii care propun schimbari de comportamnete si adoptarea unor politici publice coerente pentru o calitate a vietii mai buna pentru cetateni. În ultimii 5 ani Ecopolis este dedicata luptei pentru un aer mai curat, in special prin coordonarea celei mai importante platforme civice de monitorizare a calitatii aerului: Aerlive.ro.
| Website proiect
https://aerlive.ro/opreste-motorul-devine-lege/