Un capitol important din studiul Life at Home Report lansat de IKEA Romania anul trecut a fost dedicat activitatii desfasurate de copii in bucatarie. Parintii care au raspuns chestionarului cantitativ online au declarat ca ii implica pe copii in activitati de tipul: strangerea mesei (46%), asezarea si decorarea mesei (46%), alegerea felurilor de mancare pentru toata familia – de la micul dejun, pranz sau cina (43%), despachetarea cumparaturilor acasa (41%), cumparaturi (33%), spalat vase (29%), pregatirea mancarii prin activitati precum taiatul legumelor, masurare, strecurat, amestecat (28%), pregatirea ustensilelor pentru gatit, alegerea ingredientelor (23%), sortarea si reciclarea deseurilor (21%).
„Ni s-au parut interesante raspunsurile date de parinti in chestionarul online din Life at Home Report, asa ca am fost curiosi sa aflam si ce cred copiii despre bucatarie. Rezultatul? Un workshop de gatit dedicat lor intr-un weekend din magazinul IKEA, in care pur si simplu i-am intrebat ce cred despre acest subiect. Raspunsurile lor au demonstrat interesul copiilor pentru lumea bucatariei, am avut parte de reactii pline de entuziasm si de multa implicare,” a declarat Daniela Stoican, PR Manager IKEA Romania.
In completarea studiului cantitativ, IKEA Romania a realizat si un studiu calitativ alaturi de copiii din magazinul IKEA din Bucuresti printr-o serie de focus–grupuri sub indrumarea Dr. Psiholog Carmen Anghelescu, desfasurate in perioada 26 – 27 februarie.
Intrebarile pentru copii s-au axat pe experienta lor la pregatirea meselor in bucatarie. Astfel, cei mici au raspuns la intrebari care au vizat: tipurile de activitati implicate in pregatirea mancarii (decizia asupra meniului, ingredientele necesare, listarea produselor pentru mersul la cumparaturi, organizarea muncii, rutinele de igiena, regulile pentru evitarea accidentelor in bucatarie), membrii familiei alaturi de care lucreaza de obicei, activitatile pe care le fac cel mai frecvent copiii in bucatarie.
Concluziile cercetarii sunt:
• Cei mai multi copiii sunt implicati de catre parinti la activitatile specifice pregatirii mancarii.
• Copiilor le face placere sa participe si stiu care sunt secventele si pasii in pregatirea mancarii.
• Cunosc felurile de mancare specifice pentru meniuri cotidiene si meniurile care se pregatesc pentru ocazii speciale.
• Cunosc care sunt alimentele sanatoase si care sunt de evitat. Toti copiii stiu ca legumele si fructele sunt necesare pentru sanatate si ca dulciurile sunt “nesanatoase”.
81% dintre copiii participanti la focus grup ajuta la pregatirea mesei in bucatarie, procentaj care coincide cu cel identificat in declaratiile parintilor din Bucuresti, respondenti la intrebarile din studiul Life at Home Report. Copiii care participa foarte rar sau niciodata la activitatile din bucatarie (19%) s-au aratat insa curiosi si interesati sa participe la atelierele de gatit. Multi dintre acestia nu ajung in bucataria de acasa deoarece parintii au un ritm de viata alert si copiii sunt putin timp acasa. Ei iau masa la gradinita sau la servicii de afterschool.
„Specialistii in dezvoltarea copiilor recomanda ca incepand de la varste mici copiii sa participe si sa fie angajati in activitatile gospodaresti, mai ales la activitatile din bucatarie si la pregatirea meselor. In bucatarie, copiii se initiaza in viata cotidiana a familiei, invata si isi exerseaza abilitatile motorii, mentale si emotionale: isi imbogatesc cunostintele, isi imbogatesc vocabularul si sistemele de relationare sociala. Copiii invata sa-si focalizeze atentia pe ceea ce fac, sa dezvolte planuri si strategii pentru a rezolva si efectua o sarcina (participa la decizia meniului zilei, organizeaza listele de cumparaturi etc.). Inteleg relatiile matematice prin masuri si unitati de masura si operatiile aritmetice de baza. In bucatarie copiii efectueaza primele experiente legate de procesele fizice si chimice (topire, fierbere, amestecuri, reactii de combinare a substantelor). In activitatile desfasurate pentru pregatirea meselor, copiii invata si elemente estetice in decorarea si aranjarea meselor,” a completat Dr. Psiholog Carmen Anghelescu.
*Metodologie
Pentru studiul din Romania Life at Home Report, rezultatele au fost obtinute prin intermediul unui chestionar online la care au raspuns 1.009 persoane cu varste cuprinse intre 18 si 60 de ani.
Pentru focus grup: Au fost selectati copiii cu varste intre 5 – 10 ani, iar un grup a fost format din 5 -7 copii. Au fost organizate 11 focus grupuri la care au participat in total 73 de copii.
###
IKEA este o companie de retail mobilier si decoratiuni, de origine suedeza, fondata in 1943 de Ingvar Kamprad. Marca IKEA a fost inregistrata in 1943, in Suedia. Majusculele din denumirea IKEA provin din initialele numelui fondatorului: Ingvar Kamprad, numelui fermei unde a crescut: Elmtaryd, si numelui satului in care se gasea ferma: Agunnaryd. In august 2015, IKEA Group detinea 375 de magazine in 47 de tari sau teritorii, dintre care 47 de magazine erau francize detinute de alte companii decat IKEA Group.
Magazinul IKEA din Zona Comerciala Baneasa a fost al 253-lea deschis in a 35-a tara, pe 21 martie 2007. Pana in luna martie 2010 a fost operat in sistem de franciza locala, iar dupa aceea IKEA Romania a devenit parte din IKEA Group. Detalii pe www.IKEA.ro.
Viziunea IKEA
Sa cream o viata de zi cu zi mai buna pentru cat mai multi oameni.
Misiunea IKEA
Sa oferim o gama larga de produse de mobilier, accesorii si decoratiuni pentru casa - functionale si cu un design de calitate, la preturi atat de scazute incat cei mai multi oameni sa si le poata permite.