• Caravana este primul demers de acest fel din România, ce a cuprins atât testare și informare, cât și formarea medicilor, și a fost organizată de Asociația Română pentru Intoleranță la Gluten, cu sprijinul Kaufland România;
 
• Rezultatele testărilor din caravană confirmă că și în România, la fel ca la nivel mondial, cel puțin 1 din 100 de persoane suferă de boală celiacă; peste 800 de persoane au fost testate pe loc, 9 cazuri fiind direcționate spre investigații suplimentare; 
 
• În boala celiacă, singurul tratament este dieta specială fără gluten pentru tot restul vieții.
 
Prima Caravană națională de informare și testare gratuită pentru boala celiacă desfășurată în România s-a încheiat, după un traseu de 2800 de km parcurși în întreaga țară. Evenimentul a fost organizat de Kaufland România și Asociația Română pentru Intoleranță la Gluten, în perioada 16 iulie – 30 august și a vizat diagnosticarea persoanelor care ar putea suferi de boală celiacă, acordarea de materiale informative celor deja diagnosticate și, în egală măsură, pregătirea cadrelor medicale de la nivel local pentru a pune bazele diagnosticării corecte.  
 
Caravana „România fără gluten” a fost un demers prin intermediul căruia au fost oferite testări gratuite rapide de depistare a bolii celiace în 10 orașe din țară: București, Craiova, Iași, Galați, Constanța, Brașov, Cluj, Oradea, Timișoara și Sibiu. 
 
În cadrul caravanei, 870 de persoane au fost testate pe loc pentru boală celiacă, iar cele nouă persoane care au fost depistate pozitiv au fost redirecționate către medici specialiști pentru investigații suplimentare. 
Statisticile la nivel european estimează că 1% din populație suferă de boală celiacă. Rezultatele caravanei Romania fără Gluten confirmă pentru prima dată această statistică și la nivelul României. 
Peste 1.500 de pacienți cu afecțiuni induse de gluten au participat la sesiunile de informare, iar evenimentele au cumulat peste 60 de ore de discuții, prezentări și testări.

Caravana a oferit în paralel și primul program de pregătire a medicilor pentru boală celiacă, prin care 370 de medici au participat la sesiunile de formare profesională, pentru perfecționare în diagnosticarea corectă a afecțiunilor induse de intoleranța la gluten. Cursul a fost acreditat de Colegiul Medicilor, și susținut de Centrul de Management pentru Boala Celiacă din cadrul Institutului Național pentru Sănătatea Mamei și Copilului „Alessandrescu-Rusescu”.  
Persoanele deja diagnosticate cu boală celiacă au primit sfaturi privind abordarea corectă a dietei fără gluten și materiale educative din partea reprezentanților ARIG și a medicilor prezenți. 
 

„Credem că implicarea face diferența și de aceea, în mod constant, luăm parte la acțiuni dedicate comunității și suntem bucuroși să oferim ajutor acolo unde este necesar. Caravana de testare pentru boala celiacă este un astfel de demers prin care venim în sprijinul celor care se confruntă cu această afecțiune, dar și pentru cei care vor să afle mai multe informații utile și sigure. Împreună cu partenerii de la ARIG, am pus la dispoziția tuturor posibilitatea testării gratuite sau întâlniri cu specialiști pentru sfaturi privind o dietă adecvată”
, a declarat Katharina Scheidereiter, CSR Manager, Kaufland România. 
 

„Diagnosticarea corectă este esențială când vine vorba de boala celiacă, la fel cum este și asigurarea unei diete corecte, fără gluten, pentru păstrarea calității vieții la parametri normali a persoanelor diagnosticate. În acest context, am organizat Caravana România fără gluten, prin care am pus la dispoziția tuturor informații utile, sfaturi de la specialiști și mai mult decât atât, testări gratuite. De asemenea, prin cursul livrat în fiecare oraș, am pus bazele unei rețele de medici care să asigure diagnosticarea corectă a pacienților din grupurile de risc. Pentru România, această Caravană este un prim demers extrem de util, cu impact important în comunitatea persoanelor care au boală celiacă”
, a declarat Iuliana Roibu Bonoiu, președintele Asociației Române pentru Intoleranță la Gluten. 

Caravana națională „România fără gluten” a fost organizată de ARIG și Kaufland România și a avut ca scop să informeze pacienții, să testeze potențialii pacienți din grupurile de risc și să creeze o rețea națională de medici specialiști care să poată gestiona pacienții cu boală celiacă. Anterior debutului Caravanei, Kaufland România a sprijinit ARIG în derularea singurului târg de produse fără gluten din România, Happy Gluten Free, în cadrul căruia s-a înregistrat și un record mondial omologat de Guiness World Record: prepararea celei mai mari porții de paste fără gluten din lume, marca K-Free, de către Chef Foa.  
 
Boala celiacă – ușor de confundat cu alte afecțiuni
Boala celiacă este o boală autoimună cauzată de ingestia de gluten la persoanele predispuse genetic. Aceasta poate debuta la orice vârstă, începând cu perioada copilăriei și până la vârsta a treia și este declanșată de gluten (o proteină care se găsește în grâu, orz și secară). Consumul de gluten de către persoanele intolerante duce la apariția de leziuni la nivelul intestinului subțire, care nu mai poate digera alimentele și instalează malabsorbția. 
Boala celiacă are simptome extrem de diverse, de la tulburări digestive de orice fel, la anemie feriprivă, statură mică, neuropatie periferică sau osteoporoză precoce. Ele pot fi confundate cu orice alt tip de sindrom de malabsorbție, cu tulburări endocrinologice sau cu tulburări hematologice. 
Afecțiunea este dificil de diagnosticat, deoarece simptomele sunt complexe, nespecifice, pot fi ușor confundate cu cele ale altor afecțiuni, necesită monitorizare continuă și mai multe vizite la medic, iar testele nu sunt accesibile. Totuși, în lipsa diagnosticării, boala celiacă poate duce la complicații grave. 

Tratamentul: alimentația specială tot restul vieții 
Tratamentul în boala celiacă este unul singur: alimentația specială cu produse fără gluten, pentru tot restul vieții. Informarea corespunzătoare în legătură cu alimentația și stilul de viață potrivite, precum și soluții pentru managementul dietei și al relației cu specialiștii medicali sunt esențiale pentru persoanele cu boală celiacă. În cadrul caravanei, pacienții au primit materiale informative, prezentări și filme din care să poată prelua cât mai multe din informațiile de care au nevoie. 
 
Pentru că una dintre problemele celor care se confruntă cu boala celiacă este nevoia unei alimentații speciale pentru tot restul vieții, Kaufland România menține cel mai scăzut preț de pe piață pentru produsele fără gluten marca K-free, gamă disponibilă numai în magazinele Kaufland.
 
*** 
Despre Kaufland România
Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.270 magazine în 7 țări și o rețea de 126 de magazine în România. Asumarea responsabilității ecologice și sociale este un aspect esențial al politicii corporative Kaufland. Crezul companiei constă în ideea că lumea poate fi un loc mai bun prin implicarea fiecăruia, de aceea, în 2018, Kaufland a dezvoltat platforma „Implicarea face diferența”, sub umbrela căreia sunt comunicate toate acțiunile de responsabilitate socială. Cea mai mare parte a proiectelor CSR ale companiei sunt desfășurate în parteneriat cu asociații nonguvernamentale regionale sau naționale și urmăresc implementarea de programe sociale complexe ce se adresează unor grupuri mari de beneficiari. Pentru mai multe informații vizitați www.kaufland.ro.  
 
Despre ARIG
Asociația Română Pentru Intoleranță la Gluten (ARIG) este o asociație non-profit, apolitică și independentă, care își propune promovarea, sprijinirea și creșterea calității vieții persoanelor cu intoleranță la gluten. Asociația Română pentru Intoleranță la Gluten este asociația națională de pacienți cu boală celiacă din România acreditată de Asociația Societăților Europene de Celiachie (AOECS). Eforturile ARIG se concentrează în patru direcții: Legislativă (prin propunerea Legii Celiacului, aflată momentan în dezbatere la Camera Deputaților); Educație și informare (atât pentru medici, cât și pentru instituții, școli și grădinițe, în ceea ce privește alimentația fără gluten); Susținerea comunității (prin evenimente sociale, materiale informaționale, cursuri și workshopuri); Susținerea mediului de business (prin organizarea Târgului anual de produse fără gluten, dar și prin Certificarea produselor fără gluten fabricate în România prin intermediul certificării internaționale Crossed Grain). www.arig.ro