Cel mai des nominalizate companii care au fost percepute ca responsabile, in 2007, sunt Petrom, Vodafone, Orange, Coca-Cola si Cosmote.
La finalul lunii decembrie 2007, ResponsabilitateSociala.ro i-a invitat pe bloggeri, in calitate de lideri de opinie, sa evalueze initiativele sociale desfasurate de companiile din Romania in 2007.
Astfel, bloggerii au fost invitati sa publice un articol in care sa raspunda la trei intrebari despre: care au fost, in opinia lor, cele mai responsabile 3 companii in 2007; ce i-a nemultumit la cum au inteles companiile sa demonstreze ca sunt responsabile si ce se asteapta de la acestea, in 2008.
54 de bloggeri au raspuns invitatiei. Linkuri catre raspunsurile lor sunt disponibile in pagina Bilant 2007.
1. Cele mai responsabile companii, in 2007
In privinta companiilor care au fost percepute ca responsabile in 2007, cele mai des nominalizate au fost: Petrom (mentionata de 45% dintre respondenti), Vodafone Romania (36%), Orange Romania (25%), Coca-Cola (16%) si Cosmote (16%).
Alte companii mentionate au fost: Rompetrol, Holcim, Apa Nova, BRD Groupe Societe Generale, Energy Holding, JTI Romania, Carpatcement, Avon Romania, Avicola Bacau, Citi Bank Romania, Siveco, ABN AMRO Bank, Porsche Romania, Nestle Romania, ING Bank, Tuborg Romania, Lafarge, Raiffeisen Bank, Romtelecom, Adobe Romania, Posta Romana, CIEL Romania, BGS, Ursus, Banca Transilvania, Unilever, UPC, Sensiblu, IKEA si Peugeot.
Performanta Petrom este interesanta cu atat mai mult cu cat compania a inceput relativ recent sa comunice intens despre responsabilitatea sa sociala. Astfel, Petrom a reusit, pe parcursul unui singur an, sa ajunga de la o perceptie nu foarte favorabila, la una puternic asociata cu responsabilitatea sociala, devansand companii cu o istorie de lunga durata in acest domeniu.
De asemenea, este interesant ca trei branduri din telefonia mobila se gasesc in topul primelor cinci mentionari. Pe langa Vodafone si Orange, branduri care au fost intotdeauna in topul perceptiei despre CSR, in raspunsurile bloggerilor apare acum si Cosmote. Este probabil ca acest lucru sa se datoreze de asemenea notorietatii campaniilor Cosmote din ultimul an.
Nu in ultimul rand, este interesanta prezenta in topul preferintelor a unor branduri precum Orange sau Coca-Cola, care desi nu au derulat campanii spectaculoase in 2007, au o istorie de lunga durata referitoare la CSR.
Referitor la rezultatele analizei raspunsurilor de la prima intrebare, Dragos Dehelean, Director General al Selenis, spune: "Putem trage doua concluzii. Pe de o parte - in Romania campaniile de comunicare pe teme de responsabilitate sociala sunt inca rare; de aceea este usor sa influentezi perceptia despre o companie, prin intermediul lor, mai ales atunci cand e vorba de un public tinta activ, format din lideri de opinie. Pe de alta parte, companiile care pastreaza in timp consistenta strategiei lor de responsabilitate sociala au de castigat pe termen lung."
2. Nemultumirile bloggerilor despre cum au inteles companiile sa fie responsabile social, in 2007
In ciuda faptului ca bloggerii au mentionat la prima intrebare branduri care au avut in 2007 campanii de CSR cu vizibilitate mare, tot ei au afirmat, de multe ori, ca le lipsesc informatiile solide despre cat de responsabile au fost cu adevarat aceste firme.
Ei le-au reprosat companiilor in primul rand ca nu au o strategie de CSR pe termen lung (nemultumire mentionata de 38% din respondenti). Acest lucru inseamna atat o lipsa de continuitate in derularea programelor cat si o lipsa de coerenta in alegerea domeniilor de implicare.
O alta nemultumire des intalnita a fost impresia ca pentru companiile care au derulat programe de CSR in 2007 a contat mai putin rezolvarea unor nevoi sociale si mai mult atingerea unor obiective de marketing sau PR (nemultumire mentionata de 34% din respondenti).
"Concluzia care se poate trage din analiza raspunsurilor la cea de-a doua intrebare este ca derularea in mass-media a unor campanii `zgomotoase` nu poate fi o solutie pe termen lung pentru consolidarea unor perceptii pozitive asupra responsabilitatii unui brand", afirma Dragos Dehelean.
3. Ce asteptari au bloggerii de la companii in privinta responsabilitatii sociale, in 2008
In primul rand, bloggerii vor sa vada mai multe programe de CSR in 2008 fata de 2007 (asteptare mentionata de 43% dintre respondenti).
In privinta domeniilor in care ei si-ar dori sa vada o implicare mai mare din partea companiilor, cele mai des mentionate au fost: educatia, protectia mediului, sanatatea, cultura, situatia copiilor defavorizati sau a batranilor. Desi apreciaza si gesturile filantropice, care vin in sprijinul unor categorii defavorizate, bloggerii ar aprecia mai mult companiile care s-ar implica in domenii active, care reprezinta o proiectie pe termen lung (cum e educatia sau protectia mediului). Aceasta preferinta e probabil sa se datoreze si profilului respondentilor, care sunt persoane active profesional si social, iar majoritatea sunt tineri.
O alta asteptare importanta a bloggerilor este sa vada mai multe companii implicate in programe de CSR, decat cele care au facut-o pana acum (asteptare mentionata de 23% dintre respondenti).
Nu in ultimul rand, bloggeri asteapta de la companii sa isi implice mai mult publicurile interesate (stakeholder-ii) in realizarea strategiei sau a programelor de CSR (asteptare mentionata de 15% dintre respondenti). In opinia bloggerilor, aceste programe ar trebui realizate cu o implicare mai mare din partea ONG-urilor, a autoritatilor publice, a angajatilor, a clientilor sau chiar a blogosferei.
Mai multe informatii despre rezultatele cercetarii, precum si linkurile catre toate raspunsurile bloggerilor, le gasesti la http://www.responsabilitatesociala.ro/bilant-2007-rezultatele-cercetarii.html