Statisticile arata o Romanie cu o stare de sanatate orala precara: 80% dintre romani au probleme dentare, cariile fiind cea mai frecventa afectiune (71%). Rezultatele celui mai nou studiu privind sanatatea orala la copii, derulat de Zambeste Romania in 2013 in scoli, arata ca 75% din copiii de pana in 13 ani au carii pe dintii temporari(1). 4 din 10 copii au carii pe dintii definitivi, in vreme ce aproape 90% dintre acestea sunt netratate(1). Campania Zambeste Romania da startul Campionatului National de Periaj si ii invita pe copii si parinti sa demonstreze ca stiu sa aiba grija de dintii lor.
 
Campania demareaza si in acest an ca raspuns la statistici care indica necesitatea programelor de preventie si educatie pentru sanatatea orala. De-a lungul anului, campania va cuprinde activitati care vor urmari obiectivul de a facilita accesul la educatie privind igiena orala, oferind solutii si gratuitati, in vederea imbunatatirii sanatatii orale in randul populatiei din Romania.
 
Starea de sanatate orala a noii generatii, in statistici
Campania “Zambeste Romania” debuteaza in acest an prezentand concluziile celui mai recent studiu  cu privire la nivelul de sanatatea orala a copiilor, desfasurat pe parcursul anului 2013, in scolile din pricipalele 7 orase din tara si arata ca exista in continuare o nevoie pronuntata de educatie atat in randul copiilor, cat si al parintilor. 
 
Dintii de lapte ai copiilor, neglijati 
Potrivit studiului, 75% dintre copiii intre 5 si 13 ani au carii pe dintii temporari. Totodata, in medie, 3/4 din dintii afectati ai acestor copii prezinta carii netratate , in timp ce 4% din numarul de dinti afectati au fost extrasi din cauza cariilor(1). In acest context, specialistii atrag atentia parintilor ca neglijarea si netratarea dintilor temporari poate sa aiba consecinte asupra dentitiei definitive.
 
Dintii permanenti, afectati de timpuriu
Conform rezultatelor, 4 din 10 copii de pana in 13 ani au deja carii pe dintii definitivi(1), fapt ingrijorator dat fiind ca unii dinti definitivi incep sa apara foarte devreme, la varsta de 6 ani. In plus, 88% din dintii permanenti afectati ai copiilor sunt afectati de carii care sunt neglijate si nu sunt tratate1, , ceea ce afecteaza inca de timpuriu starea generala a danturii.
 
Incidenta ridicata a cariilor atat in cazul dintilor temporari, cat si al celor definitivi, arata lipsa unui comportament de preventie si nevoia de educare cu privire la regulile esentiale pentru o igiena orala corecta. De asemenea, nivelul ridicat de carii netratate din ambele tipuri de dinti indica necunoasterea consecintelor pe care le poate avea absenta tratamentului asupra starii generale de sanatate. 
 
Totodata, studiul arata ca 38% dintre copii au placa dentara microbiana semnificativa(1), fapt ce semnalizeaza o stare precara de igiena orala. Placa dentara favorizeaza aparitia cariilor si problemelor gingivale si este un indicator pentru faptul ca cei mici nu au o igiena orala corespunzatoare.
 
Conform unui studiu Zambeste Romania desfasurat in randul populatiei generale in 2012, 80% dintre romani au probleme dentare, cariile reprezentand cea mai frecventa afectiune (71%).1 Obiceiurile de igiena orala si atitudinea de preventie a parintilor se rasfrang si asupra copiilor lor, fapt sprijinit de rezultatele studiului Zambeste Romania din scoli.
 
„Profilul starii de sanatate orala al scolarilor, evaluat in cadrul studiului, arata ca leziunile carioase si anomaliile dento-maxilare raman in continuare o problema majora de sanatate publica. Pe langa acestea, studiul arata ca igiena orala a copiilor este neadecvata. Sunt necesare in continuare eforturi sustinute pentru tratarea cariilor, prevenirea aparitiei celor noi, inclusiv prin sigilari, incurajarea si educarea elevilor pentru o igiena orala corecta, folosirea produselor auxiliare pentru evitarea aparitiei cariilor in zone predispuse, precum si initierea tratamentelor ortodontice precoce”, declara Conf. Univ. Dr. Adina Dumitrache, sef al Disciplinei de Sanatate orala si Stiinte comportamentale, Facultatea de  Medicina Dentara, UMF  "Carol Davila", Bucuresti.
 
„In primul rand, ca sa ne luptam cu statisticile cu privire la nivelul scazut de sanatate orala, care afecteaza populatia de toate varstele, trebuie sa ne axam pe preventie – si aceasta incepe cu educarea permanenta a copiilor Romaniei. Incurajarea vizitelor la stomatolog, programele nationale in scoli, facilitarea accesului la informatii despre igiena orala, cea mai simpla si la indemana metoda de preventie, precum si explicarea consecintelor neglijarii ei – toate acestea sunt foarte importante pentru o mai buna sanatate orala  si, de aceea, ne bucuram sa sprijinim initiative foarte utile, precum campania Zambeste Romania”, a adaugat Rodica Nassar, Presedinte al Comisiei pentru Sanatate si Familie a Camerei Deputatilor.
 
Consumul de produse de igiena orala la romani: crestere in mediul rural
Cel mai recent studiu de piata(5) arata ca, si in 2013, romanii au folosit in medie, pe tot parcursul anului, putin peste 1 tub de pasta de dinti, tara noastra situandu-se in continuare la o distanta mare fata de media europeana. 
 
Totusi, in anul 2013, consumul mediu de pasta de dinti la nivel national a inregistrat o crestere usoara(6) - influentata de faptul ca in mediul rural consumul de pasta de dinti aproape s-a dublat(7), in timp ce in mediul urban, acesta a scazut usor(8). Astfel, s-a calculat ca acum populatia rurala foloseste 1 tub de pasta de dinti la 3 ani in loc de 6 ani, insa la nivel urban, consumul a coborat la numai 1 tub si jumatate pe an in 2013, fata de 2 tuburi in 2012 (9). 
 
De asemenea, studiile de piata arata ca la nivel national se foloseste in medie, aceeasi periuta de dinti timp de 2 ani. In mediul rural, oamenii isi schimba periuta de dinti o data la 10 ani, mai des in comparatie cu datele Nielsen de anul trecut, avand acum o perioada de folosire redusa la jumatate, insa datele sunt in continuare ingrijoratoare. La nivel urban, populatia foloseste acum aceeasi periuta de dinti timp de 2 ani, mai mult decat anul trecut, cand o aruncau dupa 1,5 ani.6 In comparatie cu datele de la nivel european, 77% dintre germani isi schimba periuta cel putin o data la 3 luni (10). 
 
Aceste rezultate indica in continuare o igiena orala precara a populatiei si apar in contextul in care romanii sustin ca respecta regulile elementare de igiena dentara, declarand ca totusi isi periaza dintii de doua ori pe zi.1
 
„Statisticile relevate de studiile Zambeste Romania, atat la adulti cat si la copii, sunt corelate cu datele de consum de produse de ingrijire orala. Toate acestea arata ca, in lipsa unor programe ample si constante de educare pentru preventie, incepand de la cele mai mici varste, precum si in randul parintilor, aceste date se vor perpetua. Prin activitatile pe care le facem an de an, mai ales in randul copiilor, Zambeste Romania urmareste sa ajute romanii sa aiba grija de dintii lor, iar ei sa arate lumii intregi ca stiu sa o faca corect. Generatiile care se formeaza acum pot modifica statisticile care situeaza Romania pe ultimele locuri in clasamentele europene”, a declarat Helen Tomlinson, General Manager GSK Consumer Healthcare Romania si tarile Adriatice. 
 
CALENDARUL CAMPANIEI ZAMBESTE ROMANIA IN 2014
Cu mesajul „Ai grija de sanatatea dintilor tai!”, campania Zambeste Romania sustine cei trei pasi esentiali pentru o mai buna igiena orala, ca mijloc principal de preventie al problemelor dentare: 
• periajul dintilor de doua, maximum de trei ori pe zi
• vizita la dentist in mod regulat 
• o dieta sanatoasa si echilibrata, care sa includa multe fructe si legume
 
Campania din Romania continua in 2014 cu programe educationale pe tema igienei orale si un puternic apel la actiune catre consumatori, adresat copiilor, parintilor si educatorilor.
 
MARTIE - APRILIE 2014
Campionatul National de Periaj Dentar –  un pariu pentru toata tara
Odata cu lansarea noii editii, Zambeste Romania, cu sustinerea Aquafresh®, da startul unei competitii nationale care se adreseaza copiilor de pana in 14 ani, familiilor lor, cat si claselor din scoala primara si generala. Competitia va premia creativitatea si umorul in modul de a arata cum isi ingrijesc dintii zi de zi. Premiile sunt pe masura: o excursie la Disneyland impreuna cu familia (pentru categoria „Familii”), respectiv 10 premii in valoare de 500 euro (pentru categoria “Scoala”) pentru dotarea claselor. 
Inscrierile se fac in perioada 20 martie 2014 – 20 aprilie 2014 inclusiv, prin intermediul aplicatiei de pe www.zambesteromania.ro sau pagina de Facebook Zambeste Romania. 
 
Prin Campionatul National de Periaj, Zambeste Romania urmareste sa disemineze exemple corecte si sa popularizeze obiceiurile de igiena orala in randul copiilor, prin ideea ca periajul poate fi distractiv. La finalul proiectului, micii campioni vor avea ocazia sa faca parte si dintr-un film-tutorial despre obiceiurile corecte de igiena orala, prin care Zambeste Romania sa arate lumii intregi ca romanii stiu si pot avea grija corect de dintii lor.
 
Campionatul National de Periaj reprezinta, totodata, prima competitie de educatie alternativa a copiilor pentru o igiena orala corecta.

INTREGUL AN
Programul de educare in scoli continua
Pe durata anului 2014, Zambeste Romania va include si un program de educare in scoli din intreaga tara, derulat alaturi de specialisti in igiena orala. Peste 20.000 de copii vor beneficia, in cadrul programului, de sfaturi privind igiena orala si seturi complete pentru ingrijirea dintilor, formate din pasta si periuta de dinti.
 
INTREGUL AN
Consultatii stomatologice si detartraje gratuite 
Pe langa activitatile educationale, incepand cu 1 aprilie 2014 si pana la finalul anului, vor fi oferite consultatii gratuite in cabinete stomatologice din intreaga tara, usor de rezervat prin intermediul site-ului www.zambesteromania.ro. In plus, in acest an, o parte din cabinetele stomatologice din campanie vor oferi si detartraje gratuite. 
 
SEPTEMBRIE 2014
In luna septembrie, Zambeste Romania va continua programul Caravanei Nationale „Rabla pentru Periuta Ta” in 7 orase mari din tara. 
 
***
Despre Zambeste Romania
 
Campania Zambeste Romania a fost dezvoltata in 2012 de GSK Consumer Healthcare, si brandurile sale Aquafresh®, Sensodyne®, Parodontax® si Corega®, cu ajutorul specialistilor in igiena orala, pentru a facilita accesul la educatie si la preventie, in vederea imbunatatirii sanatatii orale in randul populatiei din Romania. Proiectul face parte din Platforma Europeana pentru o Sanatate Orala mai Buna (BOHEP), ampla initiativa europeana lansata in 2012. Mai multe informatii, sfaturi privind sanatatea orala si harta cabinetelor medicilor dentisti disponibile pentru consultatii gratuite sunt disponibile pe platforma online www.zambesteromania.ro si pe pagina www.facebook.com/zambesteromania.

Despre GSK Consumer Healthcare – Oral Care
GSK - una dintre cele mai mari companii farmaceutice din lume, al carei portofoliu are la baza o substantiala activitate de cercetare si dezvoltare. GSK se dedica imbunatatirii calitatii vietii oamenilor, ajutandu-i sa realizeze mai multe, sa se simta mai bine si sa traiasca mai mult. In Romania, obiectivul nostru este ca, prin tot ceea ce facem, sa contribuim la cresterea sperantei de viata a romanilor si a calitatii vietii acestora.
GSK Consumer Healthcare creaza prima si cea mai performanta companie de Fast Moving Consumer Health, la baza careia stau stiinta si valorile. Compania activeaza in peste 100 de piete din intreaga lume si vinde peste 2 miliarde de produse pe an. 
In Romania, GSK Consumer Healthcare face parte din grupul de companii GSK, cu o traditie  puternica pe piata locala, de peste 20 de ani. Portofoliul sau include marci bine cunoscute precum Coldrex®, ParaSinus®, Aquafresh®, Sensodyne®, Parodontax®, Panadol®. Compania este un ambasador al igienei orale si initiatorul proiectului educational Zambeste Romania, care are ca scop atragerea atentiei asupra importantei preventiei si igienei orale in Romania, prin implementarea de actiuni pe termen scurt si lung.

Pentru mai multe informatii, va rugam contactati: 
Daniela Spiridonescu, GMP PR, daniela.spiridonescu@pr.gmp.ro, 0740.038.544

____________________________________
(1) Studiu IPSOS Ingrijirea orala, utilizare si atitudini; mai 2012; in Romania – aplicat pe un esantion de 500 de persoane, barbati si femei,  18-65 de ani, urban (reprezentativitate nationala la nivel urban)
(2) Studiul Zambeste Romania pentru evaluarea starii de sanatate orala la populatia scolara din Romania, pe un grup de 6.786 de elevi varste curpinse intre 5 si 13 ani, din 7 orase (Bucuresti, Iasi, Constanta, Timisoara, Cluj, Oradea, Craiova), aprilie-decembrie 2013, coordonat de Conf. Mihaela Adina Dumitrache, Disciplina de Sanatate Orala, UMF Carol Davila, Bucuresti.
(3) Indicele de carie pe dinti temporari din lot studiat: 3.38, din care 2.83 dinti afectati de procese carioase, iar 0.15 extrasi din cauza cariilor.
(4) Indicele de carie pe dinti definitivi din lot: 0,99 dinti sunt afectati (prin carie, obturatii si extrasi datorita cariilor), dintre care 0,87 dinti cu procese carioase.
(5) Studiu Nielsen ianuarie – decembrie 2013, Romania
(5) De la 1.11/cap loc in 2012 la 1.39/cap loc in 2013 (Studiu Nielsen)
(7) De la 0.17/cap loc in 2012 la 0.30/cap loc in 2013 (Studiu Nielsen)
(8) De la 1.87/cap loc in 2012 la 1.53/cap loc in 2013 (Studiu Nielsen)
(9) Studiu Nielsen ianuarie – decembrie 2013, Romania comparat cu Studiul Nielsen 2012, Romania
(10) Studiu IPSOS – Europa, iulie 2012, efectuat pe 3.504 respondenti din 7 tari europene