Începând cu anul 2022, Gala Societății Civile a introdus în structura competiției Premiile pentru Impact Social - care vin în completarea tipurilor de premii acordate în cadrul competiției și sunt dezvoltate prin parteneriatul strategic cu Ashoka România.
Astfel, proiectele înscrise în categoria A vor avea șansa să obțină, pe lângă Premiile I, II, III și Premiul pentru Impact Social în interiorul fiecărei secțiuni: Educație și Învățământ; Artă și Cultură; Apărarea drepturilor individuale / colective; Comportament civic și Participare publică; Sănătate; Incluziune socială; Servicii de Asistență socială; Protecția mediului; Dezvoltare economică și socială.
Câștigătorii ediției din 2024 îi poți regăsi aici.
Criterii generale de jurizare pentru Premiile de Impact Social
Un Juriu de Impact Social va fi format pentru a stabili câștigătorii Premiilor pentru Impact Social. Acesta va evalua top 5 proiecte cel mai bine notate în urma primei etape de jurizare GSC. Proiectele care vor intra în a doua etapă pentru Premiile pentru Impact Social vor fi evaluate după următoarele criterii:
1) Relevanță
2) Rezultate
3) Sustenabilitate
4) Nivelul Impactului (Current Impact)
5) Potențialul de Transformare Sistemică (Future Impact Potential)
Relevanță: se referă la măsura în care proiectul răspunde unor nevoi sau unor probleme. Un proiect este relevant prin scopul și obiectivele pe care și le propune pentru a rezolva problemele sau pentru a satisface nevoile identificate la nivelul grupurilor cărora vă adresați sau la nivelul societății, în ansamblu. În acest context, alegerea publicului și adecvarea proiectului la specificul său constituie elemente importante. Nevoile grupului țintă pot fi identificate prin studii și cercetări sau prin observare directă
Jurizarea Premiilor pentru Impact Social va urmări și cât de bine răspunde proiectul următoarelor întrebări: Proiectul răspunde unei nevoi sociale critice din România? // Soluția este inovatoare și diferită de abordările tradiționale? // Proiectul creează noi roluri, relații sau structuri în sistem? // Aplicantul poate descrie clar cum contribuie proiectul la o transformare pe termen lung? - așadar asigură-te că vei completa pasul 3 al formularului de înscriere luând în calcul și aceste direcții.
Rezultate: se referă la rezultatele unui proiect, măsurabile (de tip: număr de beneficiari impactați, număr de persoane expuse la un mesaj etc.), dar și la setul întreg de schimbări generate și la efectele pozitive sau negative pe care le-a indus, la cele intenționate sau neintenționate. Evaluarea va urmări să identifice schimbările generate de activitățile proiectului și ce este diferit ca urmare a implementării acestuia și nu ca urmare a altor factori.
Jurizarea Premiilor pentru Impact Social va urmări și cât de bine răspunde proiectul următoarelor întrebări: Ce impact măsurabil a avut proiectul până în prezent? (ex. beneficiari direcți, schimbări observabile) // Ce efecte secundare a generat? (ex. inspirație pentru alte inițiative, schimbări în comunitate, replicare în alte regiuni) // Ce relații și rețele a construit proiectul pentru scalare și sustenabilitate? - așadar asigură-te că vei completa pasul 4 al formularului de înscriere luând în calcul și aceste direcții.
Sustenabilitate: constituie măsura în care rezultatele, efectele, activitățile sau acțiunile din cadrul unui proiect rezistă în timp, chiar și după încheierea acestuia. Acest criteriu este echivalent cu potențialul de susținere a efectelor proiectului, prin crearea unor comportamente, structuri sau mecanisme funcționale, posibil de extins la nivel mai larg. Un element al sustenabilității îl reprezintă capacitatea de a atrage sau de a mobiliza resurse: comunitate locală, beneficiari, voluntari, persoane care și-au dezvoltat anumite competențe și care pot continua activitățile, etc.
Jurizarea Premiilor pentru Impact Social va urmări și cât de bine răspunde proiectul următoarelor întrebări: Proiectul are mecanisme care îi permit continuitatea după încheierea finanțării? // Dezvoltă lideri locali și rețele de susținere? // fost adoptat în politici locale, sectorul privat sau alte structuri pentru a rămâne relevant pe termen lung? - așadar asigură-te că vei completa pasul 6 al formularului de înscriere luând în calcul și aceste direcții.
Nivelul de impact și potențialul de impact se stabilesc prin analiza gradului în care proiectul a generat schimbări tangibile pentru beneficiari, domeniul de intervenție și societate, dar și a potențialului său de transformare sistemică.
Proiectele pot: Adresa nevoi specifice ale unui individ sau unei comunități restrânse // Influența un grup țintă la nivel regional sau național // Contribui la o schimbare sistemică sau de mentalitate, impactând politici publice, piețe sau norme sociale.
Nivelul de impact crește proporțional cu capacitatea proiectului de a produce o schimbare de paradigmă la nivel societal.
Tipuri de impact:
1. Servicii directe – Proiectul răspunde unor nevoi punctuale ale unui individ sau ale unei comunități restrânse.
2. Servicii directe extinse – Impact la scară mai largă, la nivel regional sau național, cu efecte vizibile asupra unui grup țintă.
3. Schimbare sistemică sau de mentalitate – Proiectul a generat transformări profunde, influențând politici publice, piețe, norme sociale sau contribuind la schimbarea unei paradigme societale Această categorie nu se limitează doar la influențarea legislației, ci poate include inovații în piață, schimbări în comportamentele sociale și dezvoltarea unor noi modele de colaborare.
Dovada Impactului vs. Potențialul de Schimbare
Un aspect esențial al evaluării este diferențierea între:
Impactul demonstrat – rezultate clare și măsurabile deja obținute, susținute prin dovezi.
Potențialul de schimbare – posibilitatea extinderii impactului, dar care necesită o strategie clară și factori favorizanți.
Ponderea criteriilor va fi următoarea:
Relevanță - 15%
Rezultate - 20%
Sustenabilitate - 15%
Nivelul Impactului (Current Impact) - 30%
Potențial de Transformare Sistemică (Future Impact Potential) - 20%
Întregul set de acțiuni este dezvoltat alături și prin expertiza pusă la dispoziție de Ashoka România și are ca obiectiv introducerea pe agenda organizațiilor din sectorul asociativ a necesității măsurării impactului social și a instrumentelor prin care se pot produce schimbări sistemice.
Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și susținere a antreprenoriatului social și a inovației sociale, prezentă începând din 2017 și în România, unde își propune să contribuie la crearea unei societăți în care fiecare persoană este un creator de schimbare, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale și a genera schimbări sistemice.
Calendar:
Înscrieri în competiția GSC, ediția 23: 10 februarie - 10 martie, ora 23.59
Aprobarea proiectelor în competiție: 24 martie - 11 aprilie 2025
Perioada de jurizare: 15 aprilie - 6 iunie 2025 (2 etape de jurizare)
Festivitatea de Premiere - unde vor fi anunțați câștigătorii: 24 iunie
Alte linkuri utile:
Regulament l Definiții secțiuni | Ghid de înscriere | Criterii de jurizare.