Participanti & Proiecte
Programul de educație culturală al Școlii de Olărit de la Colți
|
Organizator: Asociația Centrul de Artă Aluniș |
|
Categorie: Premiul Special pentru INOVAȚIE |
În comuna Colți (Buzău) și localitățile învecinate infrastructura culturală este precară iar alocarile bugetare de stat pentru sectorul cultural sunt practic inexistente.Patrimoniul cultural local,deși unic în țara noastră (Muzeul de Chihlimbar, biserica și așezările rupestre din satul Aluniș) este insuficient valorificat și promovat. Principalele provocari ale zonei sunt lipsa resurselor financiare, a locurilor de muncă (aproape inexistente pentru femei) și a resursei umane specializate dedicate dezvoltării și revitalizarii culturale a zonei.
Pandemia și restricțiile impuse (scoala online, distanțare socială) au avut un impact negativ major asupra copiilor aflați în situații de vulnerabilitate, cu precădere cei din mediul rural unde accesul la activități culturale și creative și educație nonformală este limitat sau chiar inexistent.
| Scopul programului
Proiectul a urmărit revitalizarea tradiției ceramicii pe Valea Buzăului, promovarea și valorificarea patrimoniului local ca premisă pentru dezvoltarea sustenabilă a comunității (crearea de locuri de muncă pentru localnice, punct de atracție turistică). Totodată s-a urmărit integrarea membrilor vulnerabili prin facilitarea accesului la cultură pentru copii și tineri aflați în situații vulnerabile din sistemul de protecție de stat, zone afectate de sărăcie și abandon scolar prin derularea de activități menite să dezvolte potențialul creativ și abilitatile artistice.
| Aria geografica
județul Buzău, comuna Colți și împrejurimile
| Rezumat
Școala de Olărit de la Colți este o inițiativă de recuperare și revalorificare a patrimoniului și identității culturale locale în vederea creării unui nou viitor acestui meșteșug, unul sustenabil care să susțină dezvoltarea comunității locale și să-i servească pe cei în situații vulnerabile.
Zona Aluniș - Colți și împrejurimile deține o bogată moștenire culturală și artistică insuficient promovată și valorificată. Patrimoniul cultural local nu este fructificat în beneficiul comunității rurale locale care nu are acces la evenimente, cursuri de formare profesională, programe de educație nonformală sau sprijin în continuarea meșteșugurilor tradiționale.
Proiectul a propus un program de educație culturală prin intermediul căruia peste 100 de tineri și copii aflați în situații vulnerabile (din sistemul de stat, zone afectate de sărăcie cu grad ridicat de abandon școlar etc) beneficiază de ateliere creative de olarit si interventii de tip terapie ocupationala/terapie prin arta cu impact benefic asupra dezvoltarii creativitatii si expresivitatii pentru o mai buna integrare sociala. În același timp, în cadrul proiectului au fost formate profesional și angajate două localnice fara acces la alte locuri de muncă sau alte optiuni de câștig, acestea devenind primele femei olar de pe valea Buzăului. Un grup de artiști au cercetat și documentat ceramica veche buzoiană ca bază de lucru pentru realizarea unui produs nou, Ceramica de Colți, aceasta urmând a fi introdusă în circuitul comercial.
Primele patru luni de proiect au însemnat:
amenajarea și utilarea atelierului
ateliere săptămânale de olărit pentru beneficiari
formarea profesională și angajarea celor două localnice
5 artiști în rezidență
eveniment cu public de promovare a meșteșugului și ceramicii buzoiene
| Date beneficiari direcţi
60 de tineri și copii aflați în situații vulnerabile (în sistemul de protecție de stat, afectați de sărăcie și cu risc de abandon școlar crescut); 2 persoane aflate în dificultatea de a-și găsi un loc de muncă
| Activitati
Activități:
1. Management
Etapa de planificare și elaborare a planului de acțiuni, stabilirea termenelor, responsabililor, livrabilelor și canalelor de comunicare; monitorizarea implementării prin sedințe de lucru lunare și management financiar.
2. Igienizare, renovare si dotare atelier
3. Funcționarea Școlii de Olarit
- Cursuri gratuite (5 grupe/săptămână) Participanții (60 tineri și copii) au fost introduși în lumea ceramicii și îndrumați să realizeze obiecte din lut sub îndrumarea artiștilor.
- Ateliere de terapie prin artă cu un psiholog . Participanții și-au activat potenţialul creativ cu scopul de a explora şi de a-şi înţelege mai bine emoţiile şi sentimentele. Acestea au fost combinate cu drumeții în natură pentru a încuraja socializarea și reconectarea cu natura.
- Formare profesională olari (4 ore/zi/ 5 zile/săpt) - două localnice parcurg întregul proces de învățare de la elementele componente ale unui atelier de olărit, la lucratul cu roata olarului etc și metodologie de predare a meșteșugului.
4. Activități comunicare și vizibilitate
Au fost create materiale de presă și postări pe canalele de social media pentru a promova meșteșugului olăritului și patrimoniul cultural local precum și proiectul desfășurat.
Organizarea unui eveniment de două zile cu demonstrații, ateliere și expoziție menit să sublinieze necesitatea protejării, valorificării și promovării patrimoniului local și importanța încurajării și dezvoltării creativității copiilor și tinerilor.
| Rezultatele programului
Proiectul a oferit activități de educație informală într-o zonă unde acestea nu există. În plus, a contracarat din efectele negative resimțite de pandemie (școală online, distanțare socială) care au scăzut oportunitățile de socializare și au crescut nivelul de depresie și anxietate. Efectele benefice au fost o mai bună integrare socială a acestora prin activitățile de socializare și încurajare a talentului artistic și creativitătii, cu impact asupra creșterii stimei de sine, întaririi unei imagini de sine pozitive și a increderii.Terapia prin artă/activitatile creative au efect asupra unei mai bune exprimari a emoțiilor și stabilizării emoționale, cu beneficii asupra stării de sănătate fizice și emoționale.
Cele două doamne care au fost formate ca olari au dat dovadă de persevereță, talent și dedicare, reușind să învețe bazele meseriei în timp record și chiar realizând primele vase complete din cadrul școlii. Această formare le-a sporit încrederea în forțele proprii și le-a asigurarat un loc de muncă la care altfel nu ar fi avut acces. Una dintre cele două se află la primul loc de muncă, fiind nevoită să abandoneze scoala în adolescență pentru a-și întreține familia, iar cealaltă doamnă (52 de ani) a fost nevoită să se întoarcă cu familia în satul natal și să se rezume la munci agricole după ce fabrica în care a lucrat a dat faliment.
La nivel de comunitate valorificarea identității locale și promovarea tradițiilor și moștenirii culturale locale oferă premisele dezvoltării sustenabile prin crearea unui brand cultural local și prin creșterea vizibilității pe plan național.
| Buget
183080,28
| Parteneri
Asociația Centrul de Artă Aluniș, Casa de Ajutor Amurtel, DGASPC Buzău
| Website program
https://www.alunis.ro/program-educatie