Participanti & Proiecte
iTech Skills and Challenge
|
Organizator: Asociatia Junior Achievement Romania |
|
Categorie: Educatie, Invatamant, Cercetare |
In 2017-2018, cand Informatica a devenit disciplina de trunchi comun la gimnaziu, s-a ivit oportunitatea crearii unor proiecte care sa ii ajute pe elevi: sa isi dezvolte competente digitale, sa se alinieze tendintelor europene si sa se pregateasca pentru a raspunde cerintelor de pe piata muncii.
In cadrul focus grupurilor cu profesori si profesionisti din mediul de afaceri, au fost identificate nevoile de invatare ale elevilor si metodele moderne de lucru cu elevii. S-a urmarit, de asemenea, identificarea si folosirea de resurse usor accesibile profesorilor si elevilor intr-un program la clasa. Procedura care a stat la baza dezvoltarii continuturilor educationale a avut ca punct de pornire programa scolara pentru disciplina Informatica si TIC si urmarirea competentelor cheie specifice, ce contribuie la formarea profilulul elevului.
| Scopul proiectului
Dezvoltarea abilitatilor digitale si stimularea gandirii logice a elevilor de gimnaziu, folosind un mediu de programare vizual.
O1. Cresterea gradului de constientizare privind importanta dezvoltarii competentelor digitale de la o varsta mica si a alegerii unei cariere in domeniul STEM.
O2. Extinderea proiectului in cel putin 15 judete si in minimum 5 localitati rurale.
O3. Facilitarea interactiunii dintre scoala si comunitatea de afaceri (vizite ale voluntarilor la clasa).
O4. Cresterea capacitatii elevilor de a lua decizii privind dezvoltarea lor profesionala.
| Aria geografica
39/24 (Arad Campulung Leresti Maracineni Topoloveni Onesti Oradea Botosani Braila Bucuresti Berca Buzau Posta Calnau Cluj-Napoca Constanta Lumina Ovidiu Dragomiresti Craiova Galati Iasi Targu Frumos Voluntari Ulmeni Drobeta-Turnu-Severin Tarnaveni Targu Mures Piatra-Neamt Roman Baicoi Filipestii de Padure Ploiesti Avrig Galanesti Vicovu de Sus Margina Remetea Mare Timisoara Vaslui / Arad Arges Bacau Bihor Botosani Braila Bucuresti Buzau Cluj Constanta Dambovita Dolj Galati Iasi Ilfov Maramures Mehedinti Mures Neamt Prahova Sibiu Suceava Timis Vaslui)
| Rezumat
Proiectul iTech Skills and Challenge are ca obiectiv dezvoltarea abilitatilor digitale si stimularea gandirii logice a elevilor de gimnaziu, folosind un mediu de programare vizual.
Proiectul contribuie la sprijinirea procesului de incluziune digitala a tinerilor si la reducerea decalajului dintre cerintele de pe piata muncii si abilitatile digitale ale tinerilor. Aliniat cu programa scolara pentru Informatica si TIC, acesta raspunde intereselor si necesitatii elevilor si profesorilor de a accesa continuturi educationale relevante dezvoltarii competentelor digitale.
Acesta contine 3 tipuri de activitati ce promoveaza tipul de invatare modern: invatarea prin joc, prin experienta practica, lucrul in echipa si interactiuni cu profesionisti din mediul de afaceri: 1. modulul #scriemCOD – alcatuit din 8 lectii pentru clasele V-VIII, derulate cu sprijinul profesorilor si al consultantilor voluntari Honeywell; 2. Tech Challenge Day – o competitie in care 92 de eleve de gimnaziu au lucrat in echipe pentru a gasi solutii tehnologice care sa rezolve o problema existenta; Job Shadow Day – prin care s-a facilitat interactiunea elevilor cu piata muncii si orientarea in cariera.
Rezultate: 4.461 de elevi de gimnaziu (coordonati de 81 de profesori din 67 de scoli) din 39 de localitati, beneficiarii unor experiente educationale aplicate in domeniul tehnologiei si al orientarii in cariera; 114 ore de voluntariat; 79% dintre elevii participanti si-au dat seama ca programarea este un domeniu care le place; sprijinirea sistemului de educatie romanesc in procesul de aliniere la tendinta europeana; 70% dintre profesorii participanti considera ca acest proiect ajuta elevii sa dobandeasca si sa exerseze abilitati si competente pentru viata si profesie; extinderea proiectului in zone rurale.
| Date beneficiari
i. 4.461 elevi participanti din scoli rurale si urbane (3.303 cls. V-VI + 1.158 cls. VII-VIII) + 9 elevi voluntari (suport in derularea Tech Challenge Day) – in cea mai mare masura, in afara de oportunitatile directe sau indirecte oferite prin proiect, elevi au fost incurajati si sustinuti de profesori, care au ales sa deruleze activitatile educationale din proiect ca resurse suplimentare si/sau unice pentru disciplina de Informatica si TIC, parte a trunchiului comun pentru gimnaziu ii. 81 de profesori din 67 de scoli din mediul rural si urban – scolile au fost selectate de catre Junior Achievement Romania, pe baza interesului si a inscrierilor venite din partea profesorilor, ca urmare a promovarii proiectului catre institutiile de invatamant. Un astfel de proiect nu poate functiona decat coordonat de un profesor din scoala si dorit si aprobat de catre echipa de management a scolii iii. 20 consultanti voluntari, specialisti din comunitatea de afaceri, care au interactionat in mod direct cu o parte dintre elevii si profesorii din proiect, pentru a-i sprijini in parcurgerea activitatilor din proiect si pentru a le impartasi din experienta lor personala si profesionala, astfel incat sa creeze un context care sa le fie necesar in privinta orientarii in cariera.
| Date beneficiari
i. > 15.000 - cunoscuti ai elevilor beneficiari directi (familie, colegi, prieteni) carora acestia le-au impartasit ce invata la scoala ii. > 100 - colegi ai profesorilor implicati in proiect
| Activitati
-Actualizarea continuturilor educationale (workbook elev, ghidul profesorului si al voluntarului);
-Promovarea programului in scoli;
-Selectarea si inscrierea scolilor, a profesorilor si elevilor participanti;
-Pregatirea si informarea profesorilor privind implementarea proiectului;
-Oferirea kit-ului cu materiale print/online;
-Coordonarea si monitorizarea la distanta/fata in fata a beneficiarilor
-Promovarea programului in cadrul companiei, ca initiativa de CSR. Selectarea voluntarilor pentru cele a participa la cele 3 tipuri de activitati din proiect;
-Evaluare initiala a cunostintelor si atitudinilor elevilor;
-Derularea activitatilor din proiect, la clasa, de catre profesori si cu si cu sprijinul voluntarilor Honeywell;
-Evaluarea finala a cunostintelor si atitudinilor elevilor; colectarea feedback-ului din partea profesorilor si a voluntarilor;
-Raport final;
-Activitati de comunicare in media.
Proiectul are 3 componente/tipuri de activitati:
1.modulul #scriemCOD - ce contine 4 lectii/activitati educationale pentru clasele V-VI si 4 pentru VII-VIII (2-4h de lucru fiecare, in functie de ritmul de lucru si de cunostintele elevilor) – derulate la clasa de profesor cu/sau fara voluntari;
2.Tech Challenge Day – o competitie in care 92 de eleve de gimnaziu au lucrat in echipe pentru a gasi solutii tehnologice care sa rezolve o problema existenta;
3.Job Shadow Day – elevii selectati au facut vizita la compania partenera, unde au aflat cum decurge o zi normala de lucru.
| Rezultatele proiectului
Prin proiect, elevii si profesorii au avut acces la continuturi moderne, elaborate in concordanta cu obiectivele si finalitatile procesului educational. Lectiile au venit in sprijinul profesorilor in perioada in care la gimnaziu (17-18), Informatica a devenit disciplina obligatorie, resursele de acest tip nefiind usor accesibile.
Astfel:
-92% dintre elevi au zis ca activitatile au fost pe placul lor
-79% ca acestea i-a ajutat sa isi dea seama ca programarea e un domeniu care le place, multi dorindu-si sa aiba o cariera in IT
-85% dintre elevi, motivati de proiect sa parcurga si alte materialele utile invatarii scrierii de cod
-40% din elevi au auzit pentru prima data de notiunea “limbaj de programare”
-in proportie de 100%, profesorii au considerat ca activitatile din proiect sunt utile elevilor, interesante, atractive si relativ usor de inteles
-o rata de 70% privind retentia profesorilor din primul an de implementare in proiect
-flexilitate in implementare, profesorii putand sa organizeze lectiile la clasa in functie de timpul disponibil, cu incadrare in termene largi
-posibilitatea de derulare a lectiilor la clasa atat in online (conexiune la internet), cat si fara acces la internet (in special, pentru elevii din rural)
-dublarea numarului de participanti, in special, datorita numarului mare de solicitari din partea profesorilor
-valoare adaugata curriculumului national scolar
-4.461 de elevi de 5-8, beneficiarii unor experiente educationale aplicate in domeniul tehnologiei si al orientarii in cariera
elevi mai increzatori in propriile abilitati si competente tehnologice
| Bugetul
135000,00
| Parteneri
- Junior Achievement (JA) Romania - Honeywell - Ministerul Educatiei si Cercetarii - 67 de institutii de invatamant
| Website proiect
Sub-pagina dedicata proiectului pe site-ul JA Romania: https://www.jaromania.org/proiecte/itech-skills-and-challenge