Participanti & Proiecte
Parcarea bicicletelor în siguranță
|
Organizator: |
|
Categorie: Comportament civic și Participare publică |
Elevii grupați în două echipe au observant că localnicii care se deplasează cu bicicleta în principalele zone de interes ale comunei (școală, Primărie, Cămin cultural, dispensr, magazine, etc.) nu au unde să-și lase în siguranță mijloacele de transport. Tot ei au fost informați de localnici că în contextul pandemic, Covid 19, foarte mulți săteni s-au deplasat cu bicicleta pe străzile comunei pentru a ajunge mai repede și mai ușor în zonele de interes sau pentru a face mișcare, iar mijlocul de transport era lăsat în locuri nesigure. Mai mult decât atât de cele mai multe ori bicicletele produceau și pagube prin deteriorarea zidurilor unde erau parcate (școală, magazine, dispensar medical, etc.). Consultând elevii din instituțiile școlare ale comunei (telefonic, Messenger, Whatsapp, din casă în casă) elevii din clasa a VII-a au
| Scopul proiectului
Creșterea interesului pentru deplasarea cu bicicleta la serviciu sau la școală de către loclalnici ar fluidiza traficul rutier, fapt care ar avea implicații multiple, precum scurtarea timpului petrecut în trafic de către mijloacele de transport în comun dar și a celorlalți participanți la traficul rutier ; Bicicletele nu poluează! Mersul cu bicicleta nu oferă beneficii doar pentru sănătatea celui ce practică această activitate, prin menținerea unei condiții fizice optime, ci oferă beneficii tuturor locuitorilor din oraș prin non-poluare. Elevii sunt capabili să valorizeze importanț
| Aria geografica
COMUNA ȚEȚCHEA, JUDEȚUL BIHOR
| Rezumat
Proiectul s-a realizat prin metoda Proiect: Cetățeanul, structurată pe opt pași clari prin care elevii studiază o probelmă a comunității locale ce presupune o politică publică. Proiectul a fost derulat în timpul orelor de Educație pentru cetățenie democratică și T.I.C. (Tehnologia informației și a comunicării) la clasa a VII-a de către 11 elevi. Am început desfășurarea proiectului când orele s-au ținut în online și l-am finalizat atunci când ne-am întors fizic la școală. Nu a fost deloc ușor, mai ales că elevii nu au avut mijloace proprii de lucru, cei mai mulți dintre ei făcând parte din grupurile vulnerbile dezavantajate social, ei neavând telefoane, tablete, P.C.-uri, tablete sau laptopuri proprii.
După identificarea individuală, în cadrul grupelor anterior create s-au realizat dezbateri online, fiecare argumentând alegerea făcută, la final selectându-se o singură problemă la nivel de clasă.
Elevii au observat că în comunitatea locală principalele instituții ale comunei nu au suporturi metalice (rastele) pentru a parca bicicletele în siguranță . Lipsa locurilor de parcare pentru biciclete în zonele de interes ale comunei (școli, magazine, Primărie, dispensare medicale, parcuri de copii) a reprezentat o nevoie reală mai ales în contextul pandemic când mulți localnici foloseau acest mijloc de transport pentru a se deplasa . Elevii au adus argumente pro și contra, dar au considerat importante următoarele argumente: Mișcarea pe bicicletă este sănătoasă; folosind bicicleta ca și mijloc de transport protejăm mediul, nu îl poluăm și ne deplasăm mai ușor.
După informarea din mai multe surse în legătură cu rezolvarea problemei lor s-au îndreptat către comunitatea locală și principalii responsabili cu implementarea proiectului lor. Au realizat flayere
| Date beneficiari direcţi
Din cei 2440 de locuitori ai comunei o parte au biciclete și le folosesc pentru deplasare. 900 localnici cu vârste cuprinse între 3 și 80 de ani; 200 elevi care frecventeză școala și au propria bicicletă cu care se deplasează la și de la școală; 50 de rude și prieteni ai localnicilor veniți în vizită și se deplasează cu blicicleta în comună; Turiști pe bicicletă care trec prin comuna noastră atunci cînd vizitează bisericile de lemn din zona Bihorului;Angajați ai Primăriei (4 persoane), cadre didactice (4 persoane), vânzători (2), persoane cu dizabilități si probleme de sănătate, muncitori sezonieri 70 de persoane.
| Activitati
1.Identificarea problemelor comunității ce necesită politici publice- această etapă a avut loc în online, iar elevii clasei a VII –a au identificat în problemele găsite în comunitate;
2.Selectarea problemei pentru a fi studiată– în acestă etapă s-afăcut selecția problemelor găsitre și se votează;
3. Culegerea de informații despre problema selectată- se identifică sursele de informare despre rezolvrea problemei votate de elevi;
4.Elaborarea unei propuneri de politică publică elevii vor propune o politică publică pentru a-și rezolva problema. Informații relevante au găsit pe internet ajutați și de profesoara de informatică; Constituția României Art. 76 alin (2), art. 16; Legea nr. 544/2001 privind accesul la informații de interes public actualizată 2016;
5. Dezvoltarea unui plan de acțiune - în această etapă elevii clasei sunt în școală și împreună decid cum pot ei influiența autoritățile puplice pentru rezolvarea problemei;
6. Întocmirea Scrisorilor oficiale către directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 Hotar și primarului comunei și solicită amplasarea de structure metalice pentru biciclete (rastele) în zonele de interes pentru localnici;
7.Realizează un Afiș tematic care v-a fii prezentat colegilor din școală , autorităților publice locale și comunității locale ;
8.Prezentarea portofoliului într-un eveniment public organizat la nivelul școlii și/sau la nivel local/regional.
| Rezultatele proiectului
Autoritățile locale către care s-au adresat elevii au amplasat suporturi de biciclete în școlile comunei, parcuri pentru copii urmând și alte spații propuse de elevi. Acum elevii și profesorii vin și cu acest mijloc de transport ieftin și non poluant la școală mai ales în zilele însorite . Mersul pe bicicletă este îndrăgit atât de elevi cât și de familiile acestora. Elevii au învățat să relaționeze între ei, cu cetățenii și instituțiile publice din comunitatea lor. Ei au lucrat în echipă și și-au asumat responsabilități; Au dobândit încredere în capacitatea lor de a lua decizii și de a vorbii cu autoritățile locale; Au contribuit la luarea unor decizii în mod democratic;S-au ajutat reciproc; Au dobândit cunoștințe despre instituțiile publice, atribuții și limitele instituțiilor, procedura de luare a deciziilor și modalitățile în care pot fi găsiți susținători pentru o idee.
| Bugetul
0
| Parteneri
Institutul Intercultural Timișoara/Primăria Țețchea
| Website proiect
www.cetateanulintercultural.ro.