Participanti & Proiecte
Centrele Generatii
|
Organizator: Fundatia Regală Margareta a Romaniei |
|
Categorie: Incluziune socială |
Programul national Centrele Generații vine in sprijinul copiilor din medii defavorizate și al vârstnicilor care își doresc sa își reconsidere rolul social după pensionare. Primul centru intergenerațional din țară a fost deschis de Fundație în București – Centrul Comunitar Generații, iar din 2015 metoda de sprijin intergenerațională a fost extinsă către alte centre de zi în diverse comunități. Seniorii din comunitate acționează ca voluntari și susțin acești copii să își dezvolte potențialul, oferind sprijin școlar pentru teme, recuperarea lacunelor școlare sau pregătire pentru examene, dar și o varietate de activități vocaționale și de dezvoltare personală.
| Scopul proiectului
Scopul proiectului a fost cel de a sprijini 851 de copii din familii defavorizate să se integreze din punct de vedere social prin activități intergeneraționale - educaționale, vocaționale si de dezvoltare personală, în cadrul a 24 centre de zi de tip after-school.
Obiective: 1. Imbunătățirea rezultatelor școlare a 851 de copii, prin activități educaționale,
2. Dezvoltarea socio-emoțională a 851 de copii, prin activități vocaționale, de socializare și consiliere psihologică individuală și de grup,
3. Încurajarea îmbătrânirii active și prevenirea izolării sociale în rândul a 216 vărstnici
| Aria geografica
Bucuresti/Sector 2, Sector 6, Marculesti/Ialomita, Turnu Magurele/Teleorman, Tarnaveni, Sighisoara, Reghin, Targu Mures/Mures, Cenade, Blaj/Alba, Bistrita, Brasov, Satu-Mare, Bontida, Cluj Napoca/ Cluj, Valea Seaca, Nicolae Balcescu/ Bacau, Galati, Buzias, Partos/Timis Arad, Dalnic/Covasna
| Rezumat
Două dintre cele mai grave probleme sociale cu care se confruntă astăzi țara noastră sunt îmbătrânirea accelerată a populației (3,8 milioane persoane cu vârsta peste 65 ani, din care 1 milion locuiesc singuri) și abandonul școlar generat de sărăcie, riscul de părăsire timpurie a școlii fiind de 3 ori mai mare în cazul copiilor din medii sărace. Pe de o parte, mulți vârstnici suferă din cauza pierderii rolului social dupa pensionare, lipsei unui interlocutor si sentimentului de inutilitate. Pe de altă parte, copiii din familii nevoiașe au nevoie de sprijin educational și modele. Includerea seniorilor in activitati de interactiune intre generatii le ofera un sens, un obiectiv si ii face sa se simta activi si utili.
Proiectul vizează implicarea vârstnicilor din comunități defavorizate, în calitate de mentori pentru copii. Valorificându-și experiența personală și profesională, seniorii organizează cursuri și ateliere practice în domenii variate, sprijinind astfel progresul școlar al copiilor din medii defavorizate, precum și dezvoltarea lor vocațională sau personală, în cadrul centrelor de zi din comunitate.
Copiii au nevoie de activitati care sa ii inspire, de exemple de urmat si de un bun comportament social, lucruri care se regasesc aici si pe care familiile lor nu le pot oferi. Voluntarii seniori ii invata pe copii nu doar competente noi, ci si adevaratele valori care conteaza in viata, ii inspira sa adopte comportamente pozitive si in acelasi timp „imprumuta” de la generatiile tinere entuziasmul si energia specifica varstei. Pe perioada proiectului 851 de copii au fost sprijiniti sa obtina progrese din punct de vedere emotional si scolar si 216 seniori si-au redobandit rolul social in comunitate.
| Date beneficiari direcţi
Beneficiari directi
- 851 copii care provin din medii defavorizate, cu vârste cuprinse între 6 și 19 ani, care frecventează o formă de învățământ;
- 216 vârstnici din 14 județe din țară, implicați în calitate de voluntari; - 24 centre de zi de tip after-school care au beneficiat de aportul vârstnicilor și astfel de o reducere semnificativă a costurilor de personal.
| Activitati
1.Selecția centrelor de zi de tip after-school cu beneficiari copii din medii defavorizate, cu vârste cuprinse între 6-19 ani, înscriși într-o formă de învățământ, apoi semnarea contractelor de finanțare pentru implementarea de activități educative intergeneraționale. 2.Traning oferit personalului centrelor cu privire la obiectivele proiectului și implementarea metodologiei intergeneraționale. 3.Evaluarea școlară și socio-emoțională a copiilor, la începutul și la finalul proiectului pentru a urmări evoluția acestora. 4.Campanii locale de recrutare de voluntari seniori calificați pentru dezvoltarea personală și educațională a copiilor și selecția propriu-zisă a voluntarilor seniori în fiecare dintre centrele finanțate. 5. Elaborarea planurilor de activități educaționale, vocaționale sau de dezvoltare personală realizate de centrele Generații 6. Implementarea activităților intergeneraționale și găsirea modalităților optime de desfășurare în condițiile pandemiei (online, outdoor, în grupuri mici). Asistență și monitorizare pe perioada desfășurarii proiectului. 7. Dotarea centrelor cu echipamentele necesare pentru activități și pentru educația la distanță, dar și a copiilor care nu au aveau astfel de resurse asigurate de familie sau de școală. 8.Promovarea bunelor practici identificate la Centrele Generații pe canale publice, online și offline. 9.Evaluarea rezultatelor proiectului folosind indicatorii calitativi și cantitativi
| Rezultatele proiectului
Acest program a adus beneficii tuturor celor implicați: ONG-urilor care au avut șansa să se dezvolte la nivel local, copiilor și familiilor lor pentru că au beneficiat de ateliere educaționale și vocaționale și vârstnicilor care și-au găsit un scop după pensionare și au putut contribui la schimbarea mentalității în ceea ce privește rolul vârstnicului în societate.
În perioada sept 2021 - dec 2022, prin programul Centrele Generații
- 24 de centre și-au îmbogățit portofoliul de activități educaționale și s-au dezvoltat la nivel comunitar
- 851 copii, cu vârste cuprinse între 6 și 19 ani, din București și alte 14 județe din țară, care provin din medii defavorizate, nu au abandonat școala și s-au dezvoltat pe plan personal și vocațional, beneficiind de pregătire școlară și ateliere educaționale în cadrul programelor de tip after school.
- toți cei 851 de copii au fost sprijiniți să se integreze social şi să câștige încredere în propriile forțe.
- 216 de seniori cu vârste cuprinse între 60 și 95 de ani, din București și alte 13 județe din țară, au îmbrățișat voluntariatul, și-au dedicat timpul și experiența în beneficiul copiilor, totodată ei benficiind de energia și entuziasmul lor și simțindu-se din nou utili.
La Centrele Generații, au fost realizate
- 3456 sesiuni intergeneraționale, individuale sau de grup,
- 18.432 ore de sprijin în realizarea temelor și meditații,
- 36.864 ore de voluntariat, valorând 926.032 lei (aprox 10,000 Eur/centru.
| Bugetul
1488410 LEI
| Parteneri
Centrul Comunitar Generatii, Fundatia Sf Dimitrie, Fundatia Buckner, Asociatia Diaconia Ajutor International, Asociatia Filantropia Ortodoxa Alba Iulia - Filiala Reghin, Fundatia Inocenti,Asociația Caritas Mitropolitan Greco Catolic Blaj, Asociatia pentru persoane varstnice si copii in dificultate. Sponsori - HOCHLAND Romania, KAUFLAND - instaredebine, RAIFFEISEN BANK, FUNDATIA BOSCH
| Despre organizator
Fundația Regală Margareta a României este o organizație neguvernamentală care sprijină copii, tineri și vârstnici prin intervenții durabile, bazate pe schimbul de
experiență și valori între generații. Înființată în 1990 de către Majestatea Sa Margareta împreună cu tatăl său, Regele Mihai, Fundația a dezvoltat numeroase proiecte durabile
în domeniul educației, dezvoltării comunității, societății civile, sănătății și culturii, proiecte care și-au adus contribuția la reînnoirea spirituală
| Website proiect
www.intergenerational.ro