Participanti & Proiecte
Telefonul Varstnicului
|
Organizator: Fundatia Regală Margareta a Romaniei |
|
Categorie: Programe |
Conform datelor INSSE din ultimul deceniu, populatia varstnica din Romania reprezinta o categorie sociala in crestere, ritmul imbatranirii fiind unul alarmant (locul 2 in topul tarilor europene).Cu toate acestea, pentru implinirea nevoilor sociale ale celor 3,6 milioane seniori (2019) nu exista un sistem integrat de asistenta sociala, public sau privat, desi statisticile reflectau o realitate ingrijoratoare: tot mai multi varstnici afectati de neajunsuri materiale, de accesul limitat la informatie, de izolarea sociala si coplesiti de singuratate (Studiu national GfK,2015). In acest context, am dezvoltat linia gratuita si confidentiala,Telefonul Varstnicului, serviciul de care seniorii aveau nevoie.De atunci, pornind de la nevoile lor, am suplimentat eforturile programului prin alte proiecte ca: TeleClubul(2017), Conferinta Nationala(2017)
| Scopul proiectului
Scopul este cresterea calitatii vietii si a participarii sociale a persoanelor varstnice din Romania, precum si promovarea demnitatii la o varsta inaintata. Obiectivele:1.Furnizarea de servicii de asistenta, informare si suport prin telefon pentru varstnicii din Romania.2.Alinarea singuratatii varstnicilor si crearea de relatii de prietenie prin apelare regulata.3.Promovarea participarii in comunitate sau intr-un alt cadru social a seniorilor.4.Organizarea Conferintei nationale “Bune Practici pentru o batranete frumoasa”, dedicata specialistilor care lucreaza cu varstnicii,dar si seniorilor.
| Aria geografica
Alba, Arad, Arges, Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Botosani, Brasov, Braila, Bucuresti, Buzau, Caras-Severin, Calarasi, Cluj, Constanta, Covasna, Dambovita, Dolj, Galati, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomita, Iasi, Ilfov, Maramures, Mehedinti, Mures, Neamt, Olt, Prahova, Satu Mare, Salaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timis, Tulcea, Vaslui, Valcea, Vrancea
| Rezumat
Telefonul Varstnicului este o linie telefonica de sprijin dedicata persoanelor varstnice din Romania. Aici seniorii gasesc un raspuns la nevoia de informare si consiliere sociala, atunci cand nu stiu la cine sa apeleze si caror institutii sa se adreseze. Totodata, reprezinta o cale de alinare a singuratatii, atunci cand aceasta ii afecteaza ca urmare a fenomenului de izolare sociala. Stimuland participarea sociala a varstnicilor, am dezvoltat servicii specifice menite sa conduca la cresterea calitatii vietii acestora. Specialistii nostri in asistenta sociala ofera consiliere si indrumare catre resursele disponibile in comunitate, iar impreuna cu voluntarii alina singuratatea prin conversatie si ascultare. De asemenea, varstnicii care doresc sa stea de vorba pe teme de interes comune o pot face prin intemediul TeleClubului Seniorilor, un sistem de teleconferință dezvoltat special pentru ei. Din anul 2017, cu ocazia Zilei Internationale a Varstnicului (1 octombrie), organizam anual Conferinta Nationala “Bune Practici pentru o batranete frumoasa”, eveniment care ofera atat specialistilor, cat si varstnicilor, oportunitatea de a se informa cu privire la cele mai inovatoare si eficiente solutii pentru probleme care privesc domeniul senectutii. In termeni de rezultate, perioada 2017-2019 a insemnat asistarea a 5259 beneficiari unici, atat din mediul urban, cat si din rural, prin 30706 interactiuni telefonice (apeluri primite sau efectuate), stabilirea a 601 de relatii de prietenie prin reapelare saptamanala, cu sprijinul a 60 de voluntari special pregatiti si 29 grupuri de discutii prin TeleClub. Prin tipul de activitate desfasurat, Telefonul Varstnicului reprezinta puntea de legatura intre varstnici si organizatiile care ofera servicii dedicate lor.
| Date beneficiari
5259 apelanti unici au primit consiliere sociala (varsta peste 65 de ani, din mediul urban si rural, cu acces la servicii de telefonie fixa/mobile). 601 varstnici cu nevoie de socializare si suport moral au fost reapelati regulat. 50 varstnici cu nevoie de socializare cu alti varstnici pe teme de interes commune au participat la TeleClubul Seniorilor. 270 persoane care lucreaza cu varstnicii in diverse sisteme, servicii si institutii, articipanti la conferinta “Bune Practici pentru o batranete frumoasa” (2017si 2019). 250 varstnici participanti la conferinta “Bune Practici pentru o batranete frumoasa” (2018)
| Date beneficiari
1228 apelanti unici, persoane din Romania cu varsta intre 50-65 de ani, indiferent de sex, din mediul urban si rural, cu acces la servicii de telefonie fixa/mobila 400 ONG-uri/institutii din intreaga tara catre care indrumam apelantii pentru sprijin practic, dintre care peste 100 sunt partenere ale proiectului
| Activitati
1.Oferirea de servicii call center prin: indrumare catre institutii competente, servicii de consiliere sociala specializate pe problemele varstnicilor, suport emotional pentru varstnicii aflati in situatii dificile de viata, apeluri regulate de socializare catre varstnicii afectati de singuratate
2.Sustinerea sesiunilor din cadrul TeleClubului Seniorilor pe teme de interes comune pentru varstnicii care au optat pentru aceasta forma de socializare
3.Implementarea unui sistem de management al voluntarilor prin: analiza aplicatiilor de voluntariat, interviuri si recrutare, organizarea de formari specializate, implicarea in activitate, organizarea lunara de grupuri de invatare și suport pentru voluntari, supervizarea activitatii
4.Promovarea proiectului si a serviciilor pentru publicul larg prin campanii de mediatizare (mediul urban si rural), pe canale accesibile in randul varstnicilor
5.Organizarea Conferintei nationale “Bune Practici pentru o batranete frumoasa”, dedicata specialistilor care lucreaza cu varstnicii in diverse sisteme, servicii si institutii (2017 si 2019), dar si seniorilor in mod direct (2018), vizand diseminarea celor mai inovative si eficiente solutii in domeniul senectutii, care le pot face varstnicilor viata mai frumoasa.
6.Incheierea de parteneriate de comunicare comuna a serviciilor oferite cu parteneri locali din 20 judete
7.Analiza datelor si raportarea informatiilor anual: brosura “Topul nevoilor si solutiile oferite varstnicilor din Romania"
| Rezultatele proiectului
In perioada 2017-2019 am inregistrat 5259 beneficiari unici si 30706 interactiuni telefonice (apeluri primite si efectuate). Nevoile la care am raspuns au vizat solutii rezidentiale, ingrijiri la domiciliu, cazuri sociale, cazuri medicale, modalitati de voluntariere, alinarea singuratatii, precum si cresterea calitatii vietii. Astfel, linia telefonica a functionat ca un instrument de legatura intre cei in nevoie si resursele din comunitate, in baza noastra de date avand peste 400 institutii, furnizori de servicii, ONG-uri abilitate in domeniu.Un eveniment anual important este reprezentat de conferinta nationala “Bune practici pentru o batranete frumoasa”. In anii 2017 si 2019 la conferinta au participatat specialisti care lucreaza cu persoanele varstnice in diverse sisteme, servicii si institutii, iar in anul 2018 au participat varstnici carora le-au fost prezentate servicii dedicate lor. Actionand intr-o maniera intergenerationala, proiectul a reprezentat si cadrul in care s-au legat 601 de relatii de prietenie intre varstnicii singuri si 60 de voluntari de diferite varste, care i-au apelat regulat pentru socializare. Un mare plus este faptul ca am ajuns sa oferim serviciile noastre atat varstnicilor din mediul urban, cat si celor din rural. Aproximativ 68% dintre apelantii nostri au declarant ca locuiesc in marile orase sau Bucuresti si 32% in mediul rural si in orasele mici. 43% dintre apelantii nostri au marturisit ca locuiesc singuri si 23% ca locuiesc cu partenerul.
| Bugetul
1325188
| Parteneri
Fundatia Vodafone Romania, Adobe Foundation, SC Johnson, Metropolitan Life
| Website proiect
www.telefonulvarstnicului.ro