Participanti & Proiecte
Educatie Financiara pentru ONG-uri
|
Organizator: Asociatia Techsoup |
|
Categorie: Proiecte si campanii de Responsabilitate Sociala |
Din discutiile cu membri ai comunitatii noastre de peste 1150 de organizatii, a reiesit ca numeroase organizatii au nevoie de ajutor in a intelege si a aplica instrumente financiare. Am propus un proiect in acest sens in cadrul unui concurs de aplicatii ING Bank, propunand sa lucram cu voluntari ai ING Bank pentru a ajuta organizatiile sa depaseasca temerile legate de instrumente si proceduri financiare.
Pentru pregatirea programului de invatare din cadrul proiectului, am realizat un chestionar completat la invitatia noastra de 75 organizatii neguvernamentale membre in comunitatea TechSoup despre utilizarea de instrumente financiare si procedurile si managementul financiar intern al acestor organizatii, fie mari sau mici si mijlocii.
| Scopul proiectului
Scopul proiectului este sa creasca abilitatile angajatilor si voluntarilor organizatiilor neguvernamentale de a selecta, utiliza si integra instrumente financiare online in activitatea curenta a organizatiei lor.
Obiective:
1. Cresterea informarii a 2000 angajati si voluntari din ONG-uri cu privire la optiunile disponibile de instrumente financiare online.
2. Imbunatatirea abilitatilor de utilizare a instrumentelor financiare online a 250 angajati din ONG-uri regionale si locale.
3. Imbunatatirea managementului financiar si adoptia de instrumente financiare online in ONG-uri locale.
| Aria geografica
Pentru ca proiectul s-a desfasurat online, am avut ocazia sa ajungem la organizatii mici, din toata tara. Dintre acestea enumaram doar: Alexandria (Teleorman), Bacau, Baia Mare, Barlad, Brasov, Bucuresti, Calan (Hunedoara), Campulung (Arges), Cluj-Napoca, Codlea (Brasov), comuna Smardan (Galati), Constanta, Craiova, Dabuleni (Dolj), Dej, Galati, Huedin (Cluj-Napoca), Iasi, Ilfov, Neamt, Nehoiu (Buzau), Onesti (Bacau), Oradea, Pascani (Iasi), Piatra Neamt, Pitesti (Arges), Ploiesti, Ramnicu Sarat (Buzau), Ramnicu Valcea (Valcea), Roata de Jos (Giurgiu), Satu Mare, Selimbar (Sibiu), Sfantu Gheorghe (Covasna), Sibiu, Slobozia, Suceava, Targoviste, Targu Neamt, Targu Mures, Timisoara, Valcea, Valea Argovei (Calarasi), Vaslui, Vladimirescu (Arad).
| Rezumat
Din cele peste 85.000 de ONG-uri inregistrate in Romania, doar aproximativ 40% sunt active fiscal (depun bilanturi si rapoarte financiare) - o evolutie inceata fata de anul 2000, cand procentul era de 33% (Atlasul Economiei Sociale 2012). Dintre acestea, putine organizatii, in general mari sau internationale, folosesc instrumente financiare online - de la butoane de donatii pe Facebook la internet banking - desi instrumentele financiare online economisesc timp si fonduri, doua mari lipsuri in sectorul ONG. Si mai putine organizatii folosesc sisteme de planificare sau de previziune financiare care sa ii ajute sa isi creeze sustenabilitate si sa le ofere o perspectiva pe termen lung. Si, in general, abordeaza problemele legate de servicii si planificare financiara cu teama si disconfort.
Programul "Educatie financiara online pentru ONGuri" este un sistem consolidat de invatare pentru angajatii si voluntarii ONG care vor sa inteleaga instrumentele online financiare si sa le adopte pentru a creste capacitatea organizatiei lor de a strange, administra si raporta fondurile.
Am propus si implementat acest program alaturi de ING Bank in cadrul programului lor dedicat educatiei financiare, care isi propune sa creasca nivelul general de intelegere al finantelor si sistemelor economice pentru utilizatorii de servicii financiare. Mai mult decat atat, preocuparea companiei fata de dezvoltarea antreprenoriatului social, de cele mai multe ori promovat si sustinut local de ONG-uri, a condus la decizia evidenta de a folosi expertiza voluntarilor ING Bank in a crea activitatile de invatare ale proiectului si activitatea de consultanta pentru ONG-uri.
| Date beneficiari
Am creat formulare de feedback dupa fiecare activitate de invatare si am integrat acest feedback in urmatoarele activitati organizate.
| Rezultatele proiectului
Este primul program consolidat de educatie financiara digitala destinat unei comunitati de ONG-uri realizat impreuna cu o companie bancara. Programul nostru adauga pentru prima oara si o latura dedicata activitatii financiare etice si mai ales importantei raportarii publice a activitatii organizatiilor.
Rezultatele proiectului:
- 302 voluntari si angajati din al treilea sector au participat in perioada iulie-noiembrie 2014 la webinariile din cadrul proiectului Educatie Financiara pentru ONG-uri. Dintre acestia, 264 participanti au fost unici si 38 au participat la cel putin 2 cursuri din patru.
- 12.373 + vizite/sesiuni pe site, 9.340 utilizatori au accesat site-ul www.educatiefinanciara.techsoup.ro (iulie-octombrie 2014)
- 4 webinarii gratuite de educatie financiara in subiecte ca planificare si project management, fundraising si instrumente online (realizat in parteneriat cu Asociatia pentru Relatii Comunitare), alegerea bancii si serviciilor bancare pentru ONG, utilizarea de instrumente online pentru raportarea financiara;
- peste 15 voluntari ING Bank implicati direct in crearea de resurse de invatare pentru ONG-uri;
Feedbackul primit de la comunitatea noastra de ONG-uri arata ca a crescut raportarea pozitiva la instrumente financiare, dar si a crescut gradul de informare cu privire la nevoile, necesitatile si limitarile ONG-urilor printre voluntarii ING Bank.
| Argument
Cateva testimoniale:
„Utilizarea infograficelor a fost topicul pe care nu il abordasem si utilizasem niciodata inaintea derularii programului TechSoup de Educatie financiara pentru ONG-uri”, dr. Anna Burtea, presedinta fundatiei „Inima de Copil”
“Suntem relativ la inceput de drum, iar programul ne-a ajutat sa constientizam rolul transparentei financiare si importanta prezentarii publice a unor rapoarte de activitate usor de „digerat” de parteneri, sponsori etc. In concluzie, ne-am stabilit ca prioritate realizarea anuala a unor astfel de rapoarte.” Cristina Silion, Asociatia de Sprijin pentru Parinti si Copiii cu Autism Galati
“Relatia cu mentorul nostru de la ING, Emilia, e foarte deschisa si relaxata. In momentul de fata muncim la prezentarea unui produs pentru companii, folosindu-ne de "trucuri" din lumea bancara. Pentru noi e o sansa sa devenim mai buni in relatia cu oamenii de afaceri, care sunt o "specie" aparte.”, Stefan Molnar, Fundatia Comunitara Mures
| Bugetul proiectului (in RON)
99550
| Parteneri
ING Bank
| Website-ul proiectului
http://educatiefinanciara.techsoup.ro