close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Pe cont propriu - Pregatire pentru viata a copiilor si tinerilor in abandon familial



| Organizator:
    Asociatia Fluens
| Categorie:
    Incluziune sociala
| Problema de fond
    Este bine-cunoscuta problema lipsei de pregatire pentru viata mai ales in randul tinerilor de 18 ani care vor parasi centrele de plasament. Acesti tineri sunt nevoiti sa-si gaseasca singuri propriul drum in viata fara a avea suficiente resurse pentru a face fata cerintelor tot mai competitive din mediul social si profesional. Se impune elaborarea unor strategii coerente la nivel de politici sociale care sa se aplice nu atat postinstitutionalizare ci inca din perioada de institutionalizare, astfel incat tinerii sa fie cu adevarat pregatiti pentru a se adapta la cerintele vietii.Prin centrul de tip familial “Speranta pentru maine” ce functioneaza din anul 2004 in Comuna Greaca, judetul Giurgiu, Asociatia Sfantul Stelian a fost implicata direct in asistarea copiilor cu abandon familial. De-a lungul timpului au fost monitorizate planurile specifice de interventie in sfera abilitatilor de viata pentru cei 16 copii care se gasesc in plasament la Asociatia Sfantul Stelian. Am dezvoltat pentru fiecare copil un plan de activitati in directa corespondenta cu abilitati de viata indispensabile. Ne-am dat seama ca cele mai importante parghii in asistarea acestor copii sunt mediul familial si o abordare mai sistematica a pregatirii lor pentru viata. Experienta pe care o detinem, locatia centrului de tip familial si situatia critica in acest domeniu la nivel de judet au dictat un astfel de proiect.

| Scopul proiectului
    Un prim nivel vizat de proiect a avut in vedere copiii si tinerii din centrele de plasament. Un al 2 lea nivel a avut in vedere actiuni la nivel institutional. Activitati specifice (revizuirea metodologiei de lucru, mesele rotunde si cursuri in domeniu pentru profesionistii implicati) au intarit capacitatea respectivelor organizatii de a furniza servicii in sfera deprinderilor de viata independenta. Obiective:
1. Pregatirea pentru viata prin stimularea abilitatilor de autonomie personala si sociala a 60 de copii cu abandon familial din centre de plasament si de tip familial din Judetul Giur


Pe cont propriu - Pregatire pentru viata a copiilor si tinerilor in abandon familial Pe cont propriu - Pregatire pentru viata a copiilor si tinerilor in abandon familial Pe cont propriu - Pregatire pentru viata a copiilor si tinerilor in abandon familial

| Aria geografica
    Judetul Giurgiu, Comuna Greaca

| Rezumat
    Cei care au avut sansa "normalitatii” unei familii, cu toate intamplarile familiare care construiesc din interior o persoana constientizeaza doar teoretic ca gesturile cotidiene, de la pregatitul micului dejun pana la spalatul pe dinti reprezinta punctul de plecare pentru auto-realizarea personala. Exista copii pe care nu a avut cine sa-i invete lucruri simple, care “nu au avut radacini ca sa poata avea aripi". Asa s-a nascut ideea proiectului “Pe cont propriu - Pregatire pentru viata a copiilor si tinerilor in abandon familial”. Am urmarit dezvoltarea abilitatilor de viata la copii si tineri in abandon familial aflati in centre familiale sau de plasament din Judetul Giurgiu, revizuirea metodologiei in domeniu si constituirea unei retele de parteneri si colaboratori cu o viziune comuna. Efectele institutionalizarii sunt bine-cunoscute: tulburari psiho-afective, comportamentale si de comunicare, dificultati de adaptare scolara, sociala si profesionala, dificultati de insertie pe piata fortei muncii, probleme locative etc. Zona la nivelul careia a fost implementat proiectul a fost judetul Giurgiu, unde, conform IMAS, 46 % dintre copiii abandonati sunt institutionalizati.
Beneficiarii: 60 copii/tineri abandonati (16 din Centrul de tip familial al Asociatiei Sfantul Stelian si 44 de copii recomandati de DGASPC Giurgiu) si 15 specialisti (educatori, asistenti sociali, psihologi) ce lucreaza direct cu copiii abandonati, angajati ai asociatiei, ai altor ONG-uri si ai DGASPC Giurgiu.
Obiectiv general: Imbunatatirea programelor si serviciilor centrate pe dezvoltarea abilitatilor


| Date beneficiari
    Gradul de participare a beneficiarilor la activitatile proiectului a reprezentat pentru noi unul dintre indicatorii reusitei unui astfel de proiect, responsabilizarea copiilor fiind o parghie in dezvoltarea abilitatilor de viata independenta. Toate activitatile ( de identificare si valorificare a aptitudinilor si resurselor personale, de dezvoltare a competentelor antreprenoriale, de modelare comportamentala etc) i-a implicat pe beneficiari in mod direct, le-a stimulat initiativa, participativitatea si responsabilitatea pentru propria viata.Feed-back-uri importante ne-au fost oferite din partea beneficiarilor directi ai proiectului (pe de o parte specialistii participanti la cursul de instruire in domeniul dezvoltarii abilitatilor de viata independenta si participanti la mesele rotunde si pe de alta parte cei 60 de copii implicati in activitatile proiectului). Chestionarele aplicate personalului de educatie, psihologilor, asistentilor sociali din cadrul DGASPC Giurgiu la sfarsitul sesiunilor formative au relevat utilitatea si necesitatea formarii resurselor umane din institutiile publice, aprecierea activitatilor formative in care au fost implicati si solicitarea replicarii acestor cursuri.In ceea ce priveste beneficiarii copii si tineri feed-back-ul este unul si mai amplu, reflectat obiectiv in listele de participare la diferite activitati. Participativitatea, entuziasmul si consolidarea unei relatii foarte stranse cu instructorii de tabara si specialistii ne-au conferit garantia implementarii cu succes a activitatilor proiectului. Din declaratiile instructorilor de educatie din casele/centrele DGASPC Giurgiu, copiii si tinerii beneficiari ai proiectului au propus ei insisi activitati dezvoltate in cadrul proiectului, au solicitat noi excursii si activitati la Centrul Comunitar al asociatiei din Comunca Greaca si au cerut in multiple randuri sa fie contactate persoane din echipa de proiect.

| Rezultatele proiectului
    - Comparand fisa de evaluare a abilitatilor de viata aplicata copiilor beneficiari a rezultat ca toti cei 60 de copii/tineri au inregistrat progrese macar intr-una dintre ariile de dezvoltare a abilitatilor
- 16 persoane implicate in asistarea copiilor abandonati au dobandit competente specifice de identificare a abilitatilor de viata
- 17 persoane implicate in lucrul cu copii si tineri abandonati au dobandit competente specifice de stimulare si monitorizare a abilitatilor de viata
- 81,25 % dintre copiii din centrul familial au realizat progrese privind abilitatile scolare si de cunoastere (conform fisei de evaluare a abilitatilor de viata –dimensiunea abilitati scolare si de cunoastere)
- 9 copii scolari din centrul de tip familial al asociatiei au dobandit cunostinte si de abilitati suplimentare de operare PC si de engleza
- 60 de copii si tineri au participat la 7 grupuri de de dezvoltare personala bazate pe metode psihodramatice si ludice
- 60 de copii si tineri au fost pusi in contexte de comunicare si inter-relationale in cadrul grupurilor de dezvoltare personala si al atelierelor de teatru si dans
- 37 de copii participanti la atelierele de educatie antreprenoriala si-au antrenat asertivitatea si abilitatea de a negocia in cadrul atelierelor
- 50 de copii si tineri participanti la tabara au beneficiat de informare privind drepturile, persoanele si institutiile cheie din comunitate in cadrul taberei de dezvoltare a abilitatilor de viata
- 60 de copii participanti la activitatile taberei de la Centrul Comunitar au dobandit competente utile practice care tin de manualitate si coordonare motrica, abilitati si aptitudini artistice, competente anteprenoriale, abilitati si competente socio-relationale
- 8 instrumente noi de lucru: Ghid de observare a copilului pentru varsta 3-7, Ghid de observare a copilului pentru varsta 7-18 ani, Jurnalul casei, Fisa de evaluare a abilitatilor de viata, Fisa de evaluare a abilitatilor plastice, Fisa de evaluare a abilitatilor de teatru, dans si muzica, Fisa de evaluare a abilitatilor de manualitate, croitorie si artizanat, Fisa de evaluare a abilitatilor antreprenoriale
- Ghid de bune practici in domeniul dezvoltarii abilitatilor de viata
- 7 Conventii de colaborare, incheiate pe parcursul proiectului cu: Fundatia Bethel, Giurgiu, Fundatia Pact-Parteneriat pentru Actiune Comunitara si transformare, Scoala Generala clasele I-VIII Greaca, Gradinita nr.271, Scoala Generala clasele I-VIII nr.128 Bucuresti, Scoala Generala clasele I-VIII RUT, Bucuresti, Scoala Generala clasele I-VIII nr. 135 Bucuresti
Formarea de resurse umane din randul celor care lucreaza in mod direct cu copii si tineri abandonati, atat din cadrul centrului de tip familial al asociatiei (cele 3 mame sociale) dar mai ales din randul personalului de educatie din sistemul public (DGASPC Giurgiu) garanteaza aplicarea in continuare a metodologiei de identificare, dezvoltare si monitorizare a abilitatilor de viata, dincolo de limita datei de finalizare a proiectului. Resursele umane participante la cursul de formare vor fi agenti de propagare institutionala la nivelul caselor familiale/centrelor subordonate DGASPC Giurgiu. In acest fel, si ceilalti copii si tineri abandonati aflati in institutii rezidentiale din judet vor fi stimulati de catre personalul de educatie sa participe la noi activitati, similare celor din proiect. Perioada celor 10 luni de proiect a constituit un fundal de invatare pentru cei care sunt mandatati sa sprijine si sa orienteze copiii si tinerii in drumul lor catre independenta, caci aceste persoane au fost implicate si responsabilizate sa schimbe modul de lucru, sa foloseasca metode inovative si un cadru structurat pentru a stimula abilitatile de viata la copiii si tinerii pe care ii asista. Prin derularea proiectului s-a furnizat totodata cadrul metodologic si structural pentru infiintarea unui serviciu pentru abilitati de viata independenta la nivelul DGASPC Giurgiu. Acest serviciu nu exista actualmente dar cumulul de instrumente elaborate in comun cu DGASPC Giurgiu in domeniul abilitatilor de viata independenta, precum si formarea oamenilor ce lucreaza in sistemul rezidential public din Judetul Giurgiu constituie formarea unui cadru favorabil infiintarii si functionarii unui astfel de serviciu.Prin activitatile de organizare de mese rotunde am urmarit totodata sa dezvoltam o retea de institutii cu un mod comun de operare in domeniul dezvoltarii abilitatilor de viata independenta si al asistarii copiilor si tinerilor dezavanatajati. Metodologia elaborata si structurata in cadrul proiectului (fise de evaluare de abilitati, ghidul de bune practici) constituie la randul sau un factor de impact asupra beneficiarilor finali dat fiind faptul ca a fost difuzata si urmeaza in continuare sa se difuzeze tuturor actorilor din campul social confruntati cu o astfel de problematica (ONG-uri, scoli, gradinite, alte DGASPC-uri etc).Lectiile invatate pe parcursul proiectului de intreaga echipa de implementare si de management, precum si de partenerul nostru din proiect sunt urmatoarele:
- necesitatea de a cupla actiunile directe asupra beneficiarilor cu activitati de advocacy la nivelul institutiilor decizionale, generatoare de politici sociale .
- necesitatea de a depasi limitele intrinseci sistemului public rezidential prin activitati de motivare a personalului implicandu-l in activitati formative, traininguri, cursuri
- am invatat ca limitele financiare pot fi depasite uneori prin activitati creative si inovative care sa nu solicite foarte multe resurse materiale ci doar inventivitate si disponibilitate
- am folosit o abordare structurata si atent etapizata care ne-a permis sa facem o evaluare initiala a abilitatilor de viata la copiii si tinerii abandonati, sa aplicam metode specifice de stimulare a acestora si sa monitorizam pas cu pas achizitiile castigate de catre beneficiarii proiectului. Prin activitatile acestui proiect am invatat sa lucram sistematic, cu o atenta operationalizare a standardelor DVI, a metodelor de evaluare si monitorizare.
- Ideea de retea nu este doar un concept, este un mecanism indispensabil oricarui tip de proiect indiferent de aria in care el se aplica


| Bugetul proiectului (in RON)
    399976

| Parteneri
    Participarea partenerului (DGASPC Giurgiu) si a altor ONG-uri din judetul Giurgiu in calitate de colaboratori (Fundatia Bethel, Fundatia Comber etc) a fost extrem de importanta deoarece ideea de retea de lucru intre institutiile publice si cele private a reprezentat unul dintre aspectele strategice ale proiectului. Proiectul a catalizat aceasta retea de ONG-uri in scopul rezolvarii unor probleme comune si al schimbului de solutii si bune practici in domeniul dezvoltarii abilitatilor de viata independenta la copiii si tinerii asistati.

| Website-ul proiectului
    www.sfstelian.org





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes

-->