Participanti & Proiecte
Școala părinților
|
Organizator: Asociatia Catharsis Brasov |
|
Categorie: Servicii de asistenta sociala |
Cresterea numarului de persoane/familii care ne-au solicitat sprijin in rezolvarea problemelor cu care se confrunta, respectiv, neintelegeri cu copiii, dispretul fata de scoala, impertinenta, furt, minciuna, frecventarea unor anturaje nepotrivite, agresivitate fizica si verbala, tendinta de a fuma, de a fugi de acasa, ne-a determinat sa infiintam Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii.
Pe baza cererii de luare in evidenta, a chestionarului aplicat si a evaluarii initiale realizate de echipa psiholog – asistent social, am constatat ca majoritatea solicitantilor se confrunta cu aceleasi probleme, conflicte intre parinti si copii, determinate fie de saracie, fie de incapacitatea parintilor de a-si creste copiii in spiritul valorilor de familie.
| Scopul proiectului
Scoala parintilor urmareste prevenirea separarii copilului de familie, cresterea numarului de parinti care constientizeaza nevoile copilului de a se dezvolta intr-un mediu familial stabil din punct de vedere emotional; cresterea numarului de parinti care constientizeaza factorii ce pun in pericol sanatatea, securitatea, dezvoltarea morala, educatia si integrarea sociala a copilului; imbunatatirea abilitatilor parentale in ceea ce priveste ingrijirea si dezvoltarea copiilor; reducerea numarului de copii care ajung institutii de protectie a minorului.
| Aria geografica
Brasov
| Rezumat
In procesul de identificare a nevoilor comunitatii, am descoperit multe familii care nu-si pot gestiona conflictele cu proprii copii. Pentru a intelege mai bine problemele cu care se confrunta fiecare familie si pentru a identifica cele mai potrivite solutii, am aplicat chestionare. Raspunsurile au motivat nevoia unui program de educatie adresat in exclusivitate parintilor. Astfel, a aparut ideea de a organiza ”Scoala parintilor” la Brasov.
Pentru dezvoltarea capacitatii de a face fata provocarilor legate de comportamentul copiilor, am constituit grupuri de cate zece persoane, pe categorii de probleme si am organizat cursuri cu durata de 3 luni, 2 ore saptamanal.
Participand la consiliere individuala, de cuplu, dar si de grup, interactionand cu alte familii pe parcursul sesiunilor de curs, parintii au constientizat faptul ca exista solutii pentru fiecare problema, daca exista comunicare, interes, incredere si perseverenta. A crescut astfel considerabil stima de sine, responsabilitatea rolului de parinte. Punand in practica recomandarile psihologului, parintii au inteles cum sa stimuleze participarea copiilor la luarea unor decizii privind indeplinirea indatoriririlor care le revin in calitate de membri ai familiei, ai comunitatii. Am reusit impreuna, sa prevenim abandonul familial si scolar in peste 200 de cazuri.
In ceea ce priveste copii nevazatori nescolarizati, am reusit, in primul rand sa schimbam mentalitatea parintilor si a cadrelor didactice. Scoala parintilor i-a ajutat sa-si accepte conditia, sa inteleaga importanta educatiei, sa se implice in scoaterea copiilor din izolare si monotonie prin frecventarea Centrului de zi pentru copii nevazatori. In prezent, peste 30 de copii nevazatori au fost integrati in invatamantul de masa.
| Date beneficiari
Familii biologice –100, dintre care 80% monoparentale, 13 % foarte numeroase, 7% dezorganizate Familii care au copii cu dizabilitati de vedere – 30 Familii de plasament – 17 Familii care doresc sa adopte - 200 Familii care au adoptat – 9 Tinere purtatoare de sarcina nedorita – 7
| Date beneficiari
Peste 900 de copii aflati in risc de abandon familial si scolar au beneficiat de sprijin emotional si financiar pentru continuarea studiilor si siguranta in familie. Peste 2000 de copii au beneficiat de suport material, respectiv, donatii de imbracaminte si incaltaminte pentru toate anotimpurile, rechizite scolare si rucsacuri, jocuri didactice si jucarii, ochelari de vedere. 30 copii nevazatori au beneficiat de socializare, recuperare si pregatire pentru integrare in invatamantul de masa, bastoane telescopice, calculatoare, laptopuri; dintre acestia, 5 au fost premianti in fiecare an scolar. 17 copii aflati in plasament familial au beneficiat de suport emotional si financiar, aniversarea zilei de nastere, programul afterschool, donatii. Peste 110 copii au fost adoptati, dintre care marea majoritate de pe lista copiilor cu profil greu adoptabil. 9 copii adoptati si-au imbunatatit situatia la invatatura si relatia cu parintii adoptivi prin consiliere psihologica si terapii. 7 copii nedoriti au fost integrati in familia biologica, impreuna cu mamele lor.
| Activitati
Promovarea programului s-a realizat prin comunicate de presa, participari la emisiuni Radio si TV, afise, brosuri, flyere, distribuite in scoli si gradinite, postari pe Facebook,
Cererea, informarea prealabila si chestionarele au stat la baza evaluarii initiale a beneficiarului. Prin vizite la domiciliu, s-a realizat ancheta sociala si s-a incheiat contractul cu beneficiarul. Psihologul a intocmit fisa de evaluare psihologica a fiecarui membru al familiei si impreuna cu asistentul social au propus un plan de interventie, respectiv, participarea parintilor la programul educativ oferit de Scoala parintilor, inscrierea copiilor in programul afterschool, sustinerea materiala si financiara a beneficiarilor.
Sesiunile fiecarui curs au fost sustinute de psiholog, tematica fiind stabilita in functie de specificul grupului, de nevoile identificate si de propunerile venite din partea parintilor, cum ar fi, renuntarea le vicii (alcool, tigari, violenta).
Feedback-ul obtinut la finalul fiecarei sesiuni a demonstrat cresterea stimei de sine, responsabilizarea parintilor in cresterea si educarea copiilor, cresterea capacitatii parintilor de solutionare a problemelor ivite in familie inainte, dar si dupa participarea la Scoala parintilor, imbunatatirea relatiilor afective si de cooperare intre soti, intre parinti si copii, intre copii si profesori si cel mai important, a crescut numarul de beneficiari.
| Rezultatele proiectului
Scoala parintilor a reusit sa determine schimbari radicale in mentalitatea si comportamentul participantilor la curs, asfel incat, daca initial, copilul era perceput de familie ca fiind o corvoada, o problema, o pacoste, un obstacol in calea fericirii lor, la final de curs, copilul era vazut ca o bucurie, o comoara, o sursa de implinire.
Multi dintre copiii nerecunoscuti de tata s-au bucurat de recunoasterea paternitatii si in cele mai multe cazuri, relatia de concubinaj s-a finalizat prin casatorie civila si religioasa, ceea ce le-a adus în plus și ajutorul social lunar. Responsabilizarea paritilor in cresterea si educarea copiilor se regaseste in rezultatele obtinute de copii in procesul de invatare, in imbunatatirea calitatii vietii de familie, in mentinerea copiilor in familie.
| Bugetul
65000
| Parteneri
Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Brasov
| Website proiect
http://www.catharsis.org.ro/index.php?page=centru_de_consiliere&lang=ro